Wat is een PMIO'er en wanneer kan iemand in dienst komen als pedagogisch medewerker in ontwikkeling? Waar moet dan aan worden voldaan?
Definitie:
Een PMIO'er is de werknemer (Wko: beroepskracht in opleiding) die voldoet aan de instroomeis en die aan de hand van het ontwikkelplan werkt aan het binnen 3 jaar behalen van een diploma dat kwalificerend is voor de functie van pedagogisch medewerker.
In de cao zijn voorwaarden opgenomen over de voorwaarden waaraan het ontwikkelplan moet voldoen, zoals het vastleggen van de mate van formatieve inzetbaarheid.
Verwijzing naar wet- en regelgeving
Artikel 8.5 (Pedagogisch medewerker in ontwikkeling) van de cao Kinderopvang .
PMIO'ers betreft werknemers die (nog) niet voldoen aan de kwalificatie-eis, maar wel aan een bepaalde instroom-eis en via een traject van werken en ontwikkelen de kwalificatie-eis binnen een afzienbare tijd gaan behalen.
Er is sprake van een arbeidsovereenkomst voor minimaal 20 uur (dagopvang) of 12 uur buitenschoolse opvang per week. (Zie cao) Voor een hbo-student geldt gemiddeld 12 uur op de bso per week gerekend over een heel jaar (conform cao art 8.5 lid 3). Er gelden eisen voor instroom en eisen die gesteld worden aan het ontwikkelplan.
1. Instroomeis
1a Diploma op minimaal MBO-3 niveau dat volgens bijlage 13.1 niet kwalificeert voor pedagogisch medewerker,
OF
1b Een havo of vwo-diploma
OF
1c Een voor de kinderopvang relevant, maar (nog) niet gelijkgesteld buitenlands diploma én relevante werkervaring.
EN
Daarnaast moet uit het ontwikkelplan blijken dat instroom als pedagogisch medewerker in ontwikkeling verantwoord is (Zie ontwikkelplan).
2. Ontwikkelplan
Binnen 2 maanden na aanvang van de arbeidsovereenkomst is voor de PMIO’er een persoonlijk ontwikkelplan opgesteld (conform cao 8.5 lid 5). Daarbij is gebruik gemaakt van de beoordeling van de praktijkbegeleider en de leidinggevende van de medewerker. De PMIO’er wordt ingezet conform een actueel persoonlijk ontwikkelplan.
In het ontwikkelplan is onder meer schriftelijk vastgelegd:
- Welk diploma de medewerker wil gaan halen.
- De uitkomst van de beoordeling door de praktijkopleider en de leidinggevende.
- De fases van het ontwikkeltraject.
- Welke activiteiten de medewerker moet doen.
- Welke hulpmiddelen en begeleiding de medewerker krijgt.
- Hoeveel uur de werkgever de medewerker formatief kan inzetten.
- Hoe de werkgever de voortgang en de ontwikkeling van de medewerker volgt, via functioneringsgesprekken.
Er is sprake van minimaal 2 functioneringsgesprekken per jaar.
NB. Omdat de formatieve inzet moet worden bepaald en vastgelegd in het ontwikkelplan is redelijkerwijs te veronderstellen dat een PMIO-er (nog) niet binnen de formatie kan worden ingezet als de inzetbaarheid nog niet is bepaald en vastgelegd in het ontwikkelplan.