Hoi Pauline,
Wij hebben in de regio een lastige casus waar wij, voordat wij op inspectie gaan, alles duidelijk willen hebben. De situatie:
Er is een gastouderbureau (bestaat nu net een jaar) die een ‘gastouder’ heeft laten werken voordat de registratie rond was. Dit hebben wij vanuit vraagouders gehoord. Wij werden gebeld met de vraag wat haar LRK-nummer was, want dat kon de gastouder en het gastouderbureau hun niet geven. Het signaal vanuit de vraagouders was dat zij ‘noodopvang’ verzorgde voor hun eigen gastouder die met zwangerschapsverlof was. Het GOB heeft aangegeven dat zij, omdat het 4 maanden noodopvang betreft, de toeslag kunnen terugvragen op het nummer van hun eigen gastouder. En dat de gastouder waar zij hun kind toen brachten elk moment een LRK-nummer kon krijgen dat het wachten was op dat de GGD het onderzoek had uitgevoerd. Naast de 2 ouderparen van de gastouder met zwangerschapsverlof waren er nog meer kinderen aanwezig. De kinderen werden allemaal structureel gebracht.
Deze gastouder waar de ouders hun kinderen brachten bleek niet geregistreerd. Helaas, konden wij op dat moment geen onderzoek uitvoeren bij de gastouder. Een aantal weken later kregen wij de aanvraag alsnog binnen voor de gastouder. Wij hebben daar een onderzoek voor registratie uitgevoerd en wij hebben gevraagd hiernaar. De gastouder heeft verklaard dat zij nog niet via het gastouderbureau opving en alleen incidenteel op kinderen pasten. En dat ouders haar rechtstreeks betalen. Dat het gastouderbureau hier niets mee te maken heeft.
Wij zijn ook (voor een andere aanleiding) bij het gastouderbureau geweest om te evalueren. Wij hebben haar toen ook gevraagd naar deze gastouder en de opvang. Zij heeft daarbij aangegeven hier niet in te bemiddelen en dat zij geen geld ontvangt. Dat dit allemaal via die vrouw zelf loopt en dat als zij geregistreerd is, het via haar gaat lopen. Wij hebben haar ook gevraagd om in Portabase deze gastouder te laten zien en de gekoppelde gezinnen en eventuele facturen. Die stonden er niet. Ook hebben wij dit gevraagd van de eigen gastouder. Daar stonden ook geen facturen van die periode. Ik heb haar gevraagd het te laten zien, maar weet niet 100% zeker of ik ook de plek heb gezien waar je het had moeten zien.
Wij hebben contact gehouden met de vraagouder. In het gesprek hebben wij nog extra gevraagd hoe het zat. Zij gaf aan dat zij facturen krijgt van het gastouderbureau en deze aan het gastouderbureau betaald. Hierop staan ook de bemiddelingskosten. Op de factuur staat geen LRK-nummer. Iets wat wel op de facturen staat van hun oorspronkelijke gastouder.
De ouders betalen via een link vanuit Portapay (denk vanuit Portabase) die zij ontvangt in een mail van het gastouderbureau. Het wordt dan, via een idealbetaling, overgemaakt naar het GOB. Het rekeningnummer naar waar wordt overgemaakt is anders dan die in de factuur vermeld staat waar ouders het naar moeten overmaken.
Wij hebben de facturen en betaalbewijzen van de vraagouder ingezien.
Inmiddels is de gastouder geregistreerd.
Concrete vragen:
* Kunnen gastouderbureaus meerdere rekeningen hebben waar geld op ontvangen wordt?
* Wat kunnen wij ermee?
* Wij komen tot gastouderopvang geschiedt op basis van een schriftelijke overeenkomst?
* En uit bankafschriften blijkt de betaling van VO naar GO.
* Wij kunnen niet iets vinden dat aan de betalingen ook kloppende facturen moeten zitten. Dat lijkt logisch, maar kan dat ook.
Wij horen het graag.
Nine de Jongh en Bibi van Empelen
Toezichthouder kinderopvang
Team Algemene Gezondheidszorg
Maandag, dinsdag, woensdag (even) en donderdag (oneven)
T 035-6926242
M 06-51700635
E n.dejongh@ggdgv.nl
[handtekening-e-mail-ggd+svg]
Let op: De te toetsen voorwaarden zullen worden beoordeeld op basis van de aangeleverde informatie. Het is daarom van belang dat de informatie volledig en actueel is en dat alle informatie binnen de aangegeven termijn verstrekt wordt. Wanneer de informatie niet compleet is en/of je hebt een verzoek om van de aangegeven termijn af te mogen wijken, neem dan zo spoedig mogelijk contact op.
Dit bericht is uitsluitend bestemd voor de geadresseerde. Het bericht kan vertrouwelijke informatie bevatten. Als u dit bericht per abuis hebt ontvangen, wordt u verzocht het te vernietigen en de afzender te informeren. GGD GHOR Nederland is niet aansprakelijk voor onjuiste en onvolledige overbrenging van de inhoud van een verzonden e-mail bericht, of een te late ontvangst daarvan.