Vraag neg advies onderzoek voor registratie GO (welk item?)

Gesloten

Goedemorgen,

Vraag over een gastouderaanvraag waarbij de gastouder geen reactie geeft op telefonisch contact van de toezichthouder, alleen SMS’t en de afspraak voor OVR tweemaal last minute afzegt (hoofdpijn, ziek, twijfel).

Een rapport
Normaal is onze werkwijze om in gesprek te gaan met het GOB en de aanvraag in te laten trekken. Zij doen immers de aanvraag. Wat is de reden dat de gastouder steeds afzegt? Dit was onbekend.
Echter, vanwege de achtergrond van deze gastouder waarbij al veel aanvragen (door verschillende gemeenten en verschillende GOB’s) zijn gedaan en er door verschillende toezichthouders en gemeenten tijd en geld in geïnvesteerd wordt, wil de gemeente DH nu een rapport met een neg advies.

Vraag
Welk inspectie-item neem je dan mee? Het onderzoek voor registratie heeft nooit plaatsgevonden.

Sommigen in ons team zeggen: 1.1.1 (GIR)

Een voorziening voor gastouderopvang wordt niet in exploitatie genomen voordat een onderzoek heeft plaatsgevonden, waaruit blijkt dat de exploitatie redelijkerwijs zal plaatsvinden in overeenstemming met de wettelijke eisen.
Je kunt de eisen immers niet beoordelen, daardoor weet je niet of de exploitatie redelijkerwijs zal plaatsvinden in overeenstemming met de wettelijke eisen.

Anderen zeggen:

De gastouder verleent binnen een door de toezichthouder gestelde redelijke termijn alle medewerking die redelijkerwijs kan worden gevraagd, aan een vordering die of verzoek dat binnen het kader van het onderzoek en de bevoegdheid van de toezichthouder wordt gedaan.

Maar wat is precies vorderen en hoe doe je dat? Het klinkt zwaar. Of is een verzoek al bijv om een afspraak te maken?

Ik hoop dat jullie ons meer duidelijkheid kunnen verschaffen. Heel erg bedankt!
Met vriendelijke groet,
Mw. S. (Suzanne) Pechler- van Nispen | Toezichthouder Kinderopvang
M 06 29656172
Werkdagen: maandagmiddag, dinsdag, donderdag, vrijdag

GGD Haaglanden
Westeinde 128 | 2512 HE Den Haag
Postbus 16130| 2500 BC Den Haag

E suzanne.pechler@ggdhaaglanden.nl
W www.ggdhaaglanden.nl

[cid:image001.png@01D9A4FE.5EA4FE20]

De disclaimer van toepassing op e-mail van de gemeente Den Haag vindt u op: https://www.denhaag.nl/disclaimer

Dit bericht is uitsluitend bestemd voor de geadresseerde. Het bericht kan vertrouwelijke informatie bevatten. Als u dit bericht per abuis hebt ontvangen, wordt u verzocht het te vernietigen en de afzender te informeren. GGD GHOR Nederland is niet aansprakelijk voor onjuiste en onvolledige overbrenging van de inhoud van een verzonden e-mail bericht, of een te late ontvangst daarvan.

Antwoorden

Pauline

06-22-20231:00 pm

Hoi Nicole,

Denk je even mee in onderstaande casus?

Indien een gastouder onvoldoende medewerking verleent om een OVR uit te voeren (gastouder zegt afspraken op laatste moment af, reageert niet op voicemail of telefoon), wat zijn de opties?

Blijkbaar gebeurt dit al vaker bij andere aanvragen van die gastouder.

Per mail aangeven dat je op een X datum/ tijd komt voor OVR. en dat, indien de gastouder niet aanwezig is en meewerkt, er een negatief advies volgt. Bewijs van eerdere pogingen zijn er en omschrijf je in het rapport. Of moet dit aangetekend gebeuren?

Welk item omschrijven?
Mogelijk bij 1.1.2: definitie gastouderopvang?
Je verwijst dan naar de Awb 5:20

Bedankt.

Met vriendelijke groet,

Pauline Khoury elâVerscheijden

Helpdesk kinderopvang

Telefoon: 06 36483490

Email: helpdeskkinderopvang@ggdghor.nl (http://helpdeskkinderopvang@ggdghor.nl)

Twitter : @GGDGHORNL (https://twitter.com/GGDGHORNL)

> Van: Suzanne Pechler van Nispen
>Datum: 22/06/2023 11:46
>Aan: “helpdeskkinderopvang@ggdghor.nl”
>Onderwerp: Vraag neg advies onderzoek voor registratie GO (welk item?)
> Goedemorgen,
>
>
>
>Vraag over een gastouderaanvraag waarbij de gastouder geen reactie geeft op telefonisch contact van de toezichthouder, alleen SMSât en de afspraak voor OVR tweemaal last minute afzegt (hoofdpijn, ziek, twijfel).
>
>
>
>Een rapport
>
>Normaal is onze werkwijze om in gesprek te gaan met het GOB en de aanvraag in te laten trekken. Zij doen immers de aanvraag. Wat is de reden dat de gastouder steeds afzegt? Dit was onbekend.
>Echter, vanwege de achtergrond van deze gastouder waarbij al veel aanvragen (door verschillende gemeenten en verschillende GOBâs) zijn gedaan en er door verschillende toezichthouders en gemeenten tijd en geld in geïnvesteerd wordt, wil de gemeente DH nu een rapport met een neg advies.
>
>
>
>Vraag
>
>Welk inspectie-item neem je dan mee? Het onderzoek voor registratie heeft nooit plaatsgevonden.
>
>
>
>Sommigen in ons team zeggen: 1.1.1 (GIR)
>
>
>
>
>Een voorziening voor gastouderopvang wordt niet in exploitatie genomen voordat een onderzoek heeft plaatsgevonden, waaruit blijkt dat de exploitatie redelijkerwijs zal plaatsvinden in overeenstemming met de wettelijke eisen.
>
>Je kunt de eisen immers niet beoordelen, daardoor weet je niet of de exploitatie redelijkerwijs zal plaatsvinden in overeenstemming met de wettelijke eisen.
>
>
>
>Anderen zeggen:
>
>
>
>
>De gastouder verleent binnen een door de toezichthouder gestelde redelijke termijn alle medewerking die redelijkerwijs kan worden gevraagd, aan een vordering die of verzoek dat binnen het kader van het onderzoek en de bevoegdheid van de toezichthouder wordt gedaan.
>
>
>
>Maar wat is precies vorderen en hoe doe je dat? Het klinkt zwaar. Of is een verzoek al bijv om een afspraak te maken?
>
>
>
>Ik hoop dat jullie ons meer duidelijkheid kunnen verschaffen. Heel erg bedankt!
>
>Met vriendelijke groet,
>
>Mw. S. (Suzanne) Pechler- van Nispen | Toezichthouder Kinderopvang
>
>M 06 29656172
>
>Werkdagen: maandagmiddag, dinsdag, donderdag, vrijdag
>
>
>
>GGD Haaglanden
>
>Westeinde 128 | 2512 HE Den Haag
>
>Postbus 16130| 2500 BC Den Haag
>
>
>E suzanne.pechler@ggdhaaglanden.nl (mailto:suzanne.pechler@ggdhaaglanden.nl)
>
>W www.ggdhaaglanden.nl (http://www.ggdhaaglanden.nl/)
>
>
>
>
>
>De disclaimer van toepassing op e-mail van de gemeente Den Haag vindt u op: https://www.denhaag.nl/disclaimer Dit bericht is uitsluitend bestemd voor de geadresseerde. Het bericht kan vertrouwelijke informatie bevatten. Als u dit bericht per abuis hebt ontvangen, wordt u verzocht het te vernietigen en de afzender te informeren. GGD GHOR Nederland is niet aansprakelijk voor onjuiste en onvolledige overbrenging van de inhoud van een verzonden e-mail bericht, of een te late ontvangst daarvan.
>
>

Pauline

07-07-202312:05 pm

bij deze

Met vriendelijke groet,

Pauline Khoury elâVerscheijden

Helpdesk kinderopvang

Telefoon: 06 36483490

Email: helpdeskkinderopvang@ggdghor.nl (http://helpdeskkinderopvang@ggdghor.nl)

Twitter : @GGDGHORNL (https://twitter.com/GGDGHORNL)

> Van: Pauline
>Datum: 2023-06-22 13:52:00
>Onderwerp: Vraag neg advies onderzoek voor registratie GO (welk item?)
> Hoi Nicole,
>
>
>
>Denk je even mee in onderstaande casus?
>
>
>
>Indien een gastouder onvoldoende medewerking verleent om een OVR uit te voeren (gastouder zegt afspraken op laatste moment af, reageert niet op voicemail of telefoon), wat zijn de opties?
>
>Blijkbaar gebeurt dit al vaker bij andere aanvragen van die gastouder.
>
>Per mail aangeven dat je op een X datum/ tijd komt voor OVR. en dat, indien de gastouder niet aanwezig is en meewerkt, er een negatief advies volgt. Bewijs van eerdere pogingen zijn er en omschrijf je in het rapport. Of moet dit aangetekend gebeuren?
>
>
>Welk item omschrijven?
>Mogelijk bij 1.1.2: definitie gastouderopvang?
>Je verwijst dan naar de Awb 5:20
>
>Bedankt.
>
>
>
>Met vriendelijke groet,
>
>Pauline Khoury elâVerscheijden
>
>
>Helpdesk kinderopvang
>
>
>
>
>Telefoon: 06 36483490
>
>Email: helpdeskkinderopvang@ggdghor.nl (http://helpdeskkinderopvang@ggdghor.nl)
>
>
>
>Twitter : @GGDGHORNL (https://twitter.com/GGDGHORNL)
>
>
>
>
>
>>> Van: Suzanne Pechler van Nispen
>>Datum: 22/06/2023 11:46
>>Aan: “helpdeskkinderopvang@ggdghor.nl”
>>Onderwerp: Vraag neg advies onderzoek voor registratie GO (welk item?)
>> Goedemorgen,
>>
>>
>>
>>Vraag over een gastouderaanvraag waarbij de gastouder geen reactie geeft op telefonisch contact van de toezichthouder, alleen SMSât en de afspraak voor OVR tweemaal last minute afzegt (hoofdpijn, ziek, twijfel).
>>
>>
>>
>>Een rapport
>>
>>Normaal is onze werkwijze om in gesprek te gaan met het GOB en de aanvraag in te laten trekken. Zij doen immers de aanvraag. Wat is de reden dat de gastouder steeds afzegt? Dit was onbekend.
>>Echter, vanwege de achtergrond van deze gastouder waarbij al veel aanvragen (door verschillende gemeenten en verschillende GOBâs) zijn gedaan en er door verschillende toezichthouders en gemeenten tijd en geld in geïnvesteerd wordt, wil de gemeente DH nu een rapport met een neg advies.
>>
>>
>>
>>Vraag
>>
>>Welk inspectie-item neem je dan mee? Het onderzoek voor registratie heeft nooit plaatsgevonden.
>>
>>
>>
>>Sommigen in ons team zeggen: 1.1.1 (GIR)
>>
>>
>>
>>
>>Een voorziening voor gastouderopvang wordt niet in exploitatie genomen voordat een onderzoek heeft plaatsgevonden, waaruit blijkt dat de exploitatie redelijkerwijs zal plaatsvinden in overeenstemming met de wettelijke eisen.
>>
>>Je kunt de eisen immers niet beoordelen, daardoor weet je niet of de exploitatie redelijkerwijs zal plaatsvinden in overeenstemming met de wettelijke eisen.
>>
>>
>>
>>Anderen zeggen:
>>
>>
>>
>>
>>De gastouder verleent binnen een door de toezichthouder gestelde redelijke termijn alle medewerking die redelijkerwijs kan worden gevraagd, aan een vordering die of verzoek dat binnen het kader van het onderzoek en de bevoegdheid van de toezichthouder wordt gedaan.
>>
>>
>>
>>Maar wat is precies vorderen en hoe doe je dat? Het klinkt zwaar. Of is een verzoek al bijv om een afspraak te maken?
>>
>>
>>
>>Ik hoop dat jullie ons meer duidelijkheid kunnen verschaffen. Heel erg bedankt!
>>
>>Met vriendelijke groet,
>>
>>Mw. S. (Suzanne) Pechler- van Nispen | Toezichthouder Kinderopvang
>>
>>M 06 29656172
>>
>>Werkdagen: maandagmiddag, dinsdag, donderdag, vrijdag
>>
>>
>>
>>GGD Haaglanden
>>
>>Westeinde 128 | 2512 HE Den Haag
>>
>>Postbus 16130| 2500 BC Den Haag
>>
>>
>>E suzanne.pechler@ggdhaaglanden.nl (mailto:suzanne.pechler@ggdhaaglanden.nl)
>>
>>W www.ggdhaaglanden.nl (http://www.ggdhaaglanden.nl/)
>>
>>
>>
>>
>>
>>De disclaimer van toepassing op e-mail van de gemeente Den Haag vindt u op: https://www.denhaag.nl/disclaimer Dit bericht is uitsluitend bestemd voor de geadresseerde. Het bericht kan vertrouwelijke informatie bevatten. Als u dit bericht per abuis hebt ontvangen, wordt u verzocht het te vernietigen en de afzender te informeren. GGD GHOR Nederland is niet aansprakelijk voor onjuiste en onvolledige overbrenging van de inhoud van een verzonden e-mail bericht, of een te late ontvangst daarvan.
>>
>>
> Van: Suzanne Pechler van Nispen
>Datum: 22/06/2023 11:46
>Aan: “helpdeskkinderopvang@ggdghor.nl”
>Onderwerp: Vraag neg advies onderzoek voor registratie GO (welk item?)
> Goedemorgen,
>
>
>
>Vraag over een gastouderaanvraag waarbij de gastouder geen reactie geeft op telefonisch contact van de toezichthouder, alleen SMSât en de afspraak voor OVR tweemaal last minute afzegt (hoofdpijn, ziek, twijfel).
>
>
>
>Een rapport
>
>Normaal is onze werkwijze om in gesprek te gaan met het GOB en de aanvraag in te laten trekken. Zij doen immers de aanvraag. Wat is de reden dat de gastouder steeds afzegt? Dit was onbekend.
>Echter, vanwege de achtergrond van deze gastouder waarbij al veel aanvragen (door verschillende gemeenten en verschillende GOBâs) zijn gedaan en er door verschillende toezichthouders en gemeenten tijd en geld in geïnvesteerd wordt, wil de gemeente DH nu een rapport met een neg advies.
>
>
>
>Vraag
>
>Welk inspectie-item neem je dan mee? Het onderzoek voor registratie heeft nooit plaatsgevonden.
>
>
>
>Sommigen in ons team zeggen: 1.1.1 (GIR)
>
>
>
>
>Een voorziening voor gastouderopvang wordt niet in exploitatie genomen voordat een onderzoek heeft plaatsgevonden, waaruit blijkt dat de exploitatie redelijkerwijs zal plaatsvinden in overeenstemming met de wettelijke eisen.
>
>Je kunt de eisen immers niet beoordelen, daardoor weet je niet of de exploitatie redelijkerwijs zal plaatsvinden in overeenstemming met de wettelijke eisen.
>
>
>
>Anderen zeggen:
>
>
>
>
>De gastouder verleent binnen een door de toezichthouder gestelde redelijke termijn alle medewerking die redelijkerwijs kan worden gevraagd, aan een vordering die of verzoek dat binnen het kader van het onderzoek en de bevoegdheid van de toezichthouder wordt gedaan.
>
>
>
>Maar wat is precies vorderen en hoe doe je dat? Het klinkt zwaar. Of is een verzoek al bijv om een afspraak te maken?
>
>
>
>Ik hoop dat jullie ons meer duidelijkheid kunnen verschaffen. Heel erg bedankt!
>
>Met vriendelijke groet,
>
>Mw. S. (Suzanne) Pechler- van Nispen | Toezichthouder Kinderopvang
>
>M 06 29656172
>
>Werkdagen: maandagmiddag, dinsdag, donderdag, vrijdag
>
>
>
>GGD Haaglanden
>
>Westeinde 128 | 2512 HE Den Haag
>
>Postbus 16130| 2500 BC Den Haag
>
>
>E suzanne.pechler@ggdhaaglanden.nl (mailto:suzanne.pechler@ggdhaaglanden.nl)
>
>W www.ggdhaaglanden.nl (http://www.ggdhaaglanden.nl/)
>
>
>
>
>
>De disclaimer van toepassing op e-mail van de gemeente Den Haag vindt u op: https://www.denhaag.nl/disclaimer Dit bericht is uitsluitend bestemd voor de geadresseerde. Het bericht kan vertrouwelijke informatie bevatten. Als u dit bericht per abuis hebt ontvangen, wordt u verzocht het te vernietigen en de afzender te informeren. GGD GHOR Nederland is niet aansprakelijk voor onjuiste en onvolledige overbrenging van de inhoud van een verzonden e-mail bericht, of een te late ontvangst daarvan.
>
>

Huitink, Nicole

07-10-20238:59 am

Hoi Pauline,
Het lijkt mij te rigoureus om bij een OVR een ‘advies niet opnemen in LRK’ op te nemen. Je hebt immers geen onderzoek uitgevoerd dus wat kun je afwijzen? Aan de andere kant er ligt een aanvraag waarop binnen een bepaalde termijn beslist moet worden. Ik vraag mij af of in de GIR mogelijk is om enkel item 1.1.2 af te keuren.

Zoals jij het omschrijft, meermalen niet reageren, afzeggen etc. kun jij als toezichthouder een rapport opmaken en bij item 1.1.2 beschrijven dat de gastouder geen medewerking heeft verleend. Vervolgens kan de gemeente handhaven en een last tot bestuursdwang of last onder dwangsom opleggen.

Ik vraag bij Marcha na hoe hier bij VNG mee wordt omgegaan. Of de toezichthouder rapporteert het aan de gemeente (niet in een rapport) en vervolgens kan de gemeente
besluiten wat zij er mee doen. Maar dan ligt nog steeds de aanvraag er waarop geen beslissing is genomen.

Ik check bij VNG en dan hoor je van mij.

Groet, Nicole
Van: Helpdesk Kinderopvang
Verzonden: vrijdag 7 juli 2023 12:52
Aan: Huitink, Nicole
Onderwerp: (Referentienummer:165000) Vraag neg advies onderzoek voor registratie GO (welk item?)

bij deze

Met vriendelijke groet,
Pauline Khoury el–Verscheijden

Helpdesk kinderopvang
[cid:image001.png@01D9B306.D5373100]

Telefoon: 06 36483490

Email: helpdeskkinderopvang@ggdghor.nl

Twitter : @GGDGHORNL

Van: Pauline
Datum: 2023-06-22 13:52:00
Onderwerp: Vraag neg advies onderzoek voor registratie GO (welk item?)

Hoi Nicole,

Denk je even mee in onderstaande casus?

Indien een gastouder onvoldoende medewerking verleent om een OVR uit te voeren (gastouder zegt afspraken op laatste moment af, reageert niet op voicemail of telefoon), wat zijn de opties?

Blijkbaar gebeurt dit al vaker bij andere aanvragen van die gastouder.

Per mail aangeven dat je op een X datum/ tijd komt voor OVR. en dat, indien de gastouder niet aanwezig is en meewerkt, er een negatief advies volgt. Bewijs van eerdere pogingen zijn er en omschrijf je in het rapport. Of moet dit aangetekend gebeuren?

Welk item omschrijven?
Mogelijk bij 1.1.2: definitie gastouderopvang?
Je verwijst dan naar de Awb 5:20

Bedankt.

Met vriendelijke groet,
Pauline Khoury el–Verscheijden

Helpdesk kinderopvang
[cid:image001.png@01D9B306.D5373100]

Telefoon: 06 36483490

Email: helpdeskkinderopvang@ggdghor.nl

Twitter : @GGDGHORNL

Van: Suzanne Pechler van Nispen >
Datum: 22/06/2023 11:46
Aan: “helpdeskkinderopvang@ggdghor.nl>
Onderwerp: Vraag neg advies onderzoek voor registratie GO (welk item?)

Goedemorgen,

Vraag over een gastouderaanvraag waarbij de gastouder geen reactie geeft op telefonisch contact van de toezichthouder, alleen SMS’t en de afspraak voor OVR tweemaal last minute afzegt (hoofdpijn, ziek, twijfel).

Een rapport
Normaal is onze werkwijze om in gesprek te gaan met het GOB en de aanvraag in te laten trekken. Zij doen immers de aanvraag. Wat is de reden dat de gastouder steeds afzegt? Dit was onbekend.
Echter, vanwege de achtergrond van deze gastouder waarbij al veel aanvragen (door verschillende gemeenten en verschillende GOB’s) zijn gedaan en er door verschillende toezichthouders en gemeenten tijd en geld in geïnvesteerd wordt, wil de gemeente DH nu een rapport met een neg advies.

Vraag
Welk inspectie-item neem je dan mee? Het onderzoek voor registratie heeft nooit plaatsgevonden.

Sommigen in ons team zeggen: 1.1.1 (GIR)

Een voorziening voor gastouderopvang wordt niet in exploitatie genomen voordat een onderzoek heeft plaatsgevonden, waaruit blijkt dat de exploitatie redelijkerwijs zal plaatsvinden in overeenstemming met de wettelijke eisen.
Je kunt de eisen immers niet beoordelen, daardoor weet je niet of de exploitatie redelijkerwijs zal plaatsvinden in overeenstemming met de wettelijke eisen.

Anderen zeggen:

De gastouder verleent binnen een door de toezichthouder gestelde redelijke termijn alle medewerking die redelijkerwijs kan worden gevraagd, aan een vordering die of verzoek dat binnen het kader van het onderzoek en de bevoegdheid van de toezichthouder wordt gedaan.

Maar wat is precies vorderen en hoe doe je dat? Het klinkt zwaar. Of is een verzoek al bijv om een afspraak te maken?

Ik hoop dat jullie ons meer duidelijkheid kunnen verschaffen. Heel erg bedankt!
Met vriendelijke groet,
Mw. S. (Suzanne) Pechler- van Nispen | Toezichthouder Kinderopvang
M 06 29656172
Werkdagen: maandagmiddag, dinsdag, donderdag, vrijdag

GGD Haaglanden
Westeinde 128 | 2512 HE Den Haag
Postbus 16130| 2500 BC Den Haag

E suzanne.pechler@ggdhaaglanden.nl
W www.ggdhaaglanden.nl

[cid:image002.png@01D9B306.D5373100]

De disclaimer van toepassing op e-mail van de gemeente Den Haag vindt u op: https://www.denhaag.nl/disclaimer

Dit bericht is uitsluitend bestemd voor de geadresseerde. Het bericht kan vertrouwelijke informatie bevatten. Als u dit bericht per abuis hebt ontvangen, wordt u verzocht het te vernietigen en de afzender te informeren. GGD GHOR Nederland is niet aansprakelijk voor onjuiste en onvolledige overbrenging van de inhoud van een verzonden e-mail bericht, of een te late ontvangst daarvan.

Van: Suzanne Pechler van Nispen >
Datum: 22/06/2023 11:46
Aan: “helpdeskkinderopvang@ggdghor.nl>
Onderwerp: Vraag neg advies onderzoek voor registratie GO (welk item?)

Goedemorgen,

Vraag over een gastouderaanvraag waarbij de gastouder geen reactie geeft op telefonisch contact van de toezichthouder, alleen SMS’t en de afspraak voor OVR tweemaal last minute afzegt (hoofdpijn, ziek, twijfel).

Een rapport
Normaal is onze werkwijze om in gesprek te gaan met het GOB en de aanvraag in te laten trekken. Zij doen immers de aanvraag. Wat is de reden dat de gastouder steeds afzegt? Dit was onbekend.
Echter, vanwege de achtergrond van deze gastouder waarbij al veel aanvragen (door verschillende gemeenten en verschillende GOB’s) zijn gedaan en er door verschillende toezichthouders en gemeenten tijd en geld in geïnvesteerd wordt, wil de gemeente DH nu een rapport met een neg advies.

Vraag
Welk inspectie-item neem je dan mee? Het onderzoek voor registratie heeft nooit plaatsgevonden.

Sommigen in ons team zeggen: 1.1.1 (GIR)

Een voorziening voor gastouderopvang wordt niet in exploitatie genomen voordat een onderzoek heeft plaatsgevonden, waaruit blijkt dat de exploitatie redelijkerwijs zal plaatsvinden in overeenstemming met de wettelijke eisen.
Je kunt de eisen immers niet beoordelen, daardoor weet je niet of de exploitatie redelijkerwijs zal plaatsvinden in overeenstemming met de wettelijke eisen.

Anderen zeggen:

De gastouder verleent binnen een door de toezichthouder gestelde redelijke termijn alle medewerking die redelijkerwijs kan worden gevraagd, aan een vordering die of verzoek dat binnen het kader van het onderzoek en de bevoegdheid van de toezichthouder wordt gedaan.

Maar wat is precies vorderen en hoe doe je dat? Het klinkt zwaar. Of is een verzoek al bijv om een afspraak te maken?

Ik hoop dat jullie ons meer duidelijkheid kunnen verschaffen. Heel erg bedankt!
Met vriendelijke groet,
Mw. S. (Suzanne) Pechler- van Nispen | Toezichthouder Kinderopvang
M 06 29656172
Werkdagen: maandagmiddag, dinsdag, donderdag, vrijdag

GGD Haaglanden
Westeinde 128 | 2512 HE Den Haag
Postbus 16130| 2500 BC Den Haag

E suzanne.pechler@ggdhaaglanden.nl
W www.ggdhaaglanden.nl

[cid:image002.png@01D9B306.D5373100]

De disclaimer van toepassing op e-mail van de gemeente Den Haag vindt u op: https://www.denhaag.nl/disclaimer

Dit bericht is uitsluitend bestemd voor de geadresseerde. Het bericht kan vertrouwelijke informatie bevatten. Als u dit bericht per abuis hebt ontvangen, wordt u verzocht het te vernietigen en de afzender te informeren. GGD GHOR Nederland is niet aansprakelijk voor onjuiste en onvolledige overbrenging van de inhoud van een verzonden e-mail bericht, of een te late ontvangst daarvan.

Pauline

07-10-20234:33 pm

Dag Suzanne,

Excuses voor de late reactie. Ik weet niet wat de stand van zaken van de casus is maar hierbij alsnog onze reactie.

Je kunt niet op basis van deze informatie het advies âniet opnemen in LRKâ geven. Je hebt immers geen onderzoek uitgevoerd dus wat kun je afwijzen? Echter, er ligt wel een aanvraag waarop binnen een bepaalde termijn beslist moet worden.

Je kunt een rapport opmaken en bij item 1.1.2 beschrijven dat de gastouder geen medewerking heeft verleend (Awb 5:20). Je benoemt de momenten waarop je (schriftelijk) contact hebt gezocht voor een afspraak met een concreet voorstel en dat de gastouder niet reageerde of niet aanwezig was. Vervolgens kan de gemeente handhaven en een last tot bestuursdwang of last onder dwangsom opleggen.

We willen ook nog even bij de VNG checken hoe zij ermee omgaan. Is dat nog zinvol?

Met vriendelijke groet,

Pauline Khoury elâVerscheijden

Helpdesk kinderopvang

Telefoon: 06 36483490

Email: helpdeskkinderopvang@ggdghor.nl (http://helpdeskkinderopvang@ggdghor.nl)

Twitter : @GGDGHORNL (https://twitter.com/GGDGHORNL)

> Van: Suzanne Pechler van Nispen
>Datum: 22/06/2023 11:46
>Aan: “helpdeskkinderopvang@ggdghor.nl”
>Onderwerp: Vraag neg advies onderzoek voor registratie GO (welk item?)
> Goedemorgen,
>
>
>
>Vraag over een gastouderaanvraag waarbij de gastouder geen reactie geeft op telefonisch contact van de toezichthouder, alleen SMSât en de afspraak voor OVR tweemaal last minute afzegt (hoofdpijn, ziek, twijfel).
>
>
>
>Een rapport
>
>Normaal is onze werkwijze om in gesprek te gaan met het GOB en de aanvraag in te laten trekken. Zij doen immers de aanvraag. Wat is de reden dat de gastouder steeds afzegt? Dit was onbekend.
>Echter, vanwege de achtergrond van deze gastouder waarbij al veel aanvragen (door verschillende gemeenten en verschillende GOBâs) zijn gedaan en er door verschillende toezichthouders en gemeenten tijd en geld in geïnvesteerd wordt, wil de gemeente DH nu een rapport met een neg advies.
>
>
>
>Vraag
>
>Welk inspectie-item neem je dan mee? Het onderzoek voor registratie heeft nooit plaatsgevonden.
>
>
>
>Sommigen in ons team zeggen: 1.1.1 (GIR)
>
>
>
>
>Een voorziening voor gastouderopvang wordt niet in exploitatie genomen voordat een onderzoek heeft plaatsgevonden, waaruit blijkt dat de exploitatie redelijkerwijs zal plaatsvinden in overeenstemming met de wettelijke eisen.
>
>Je kunt de eisen immers niet beoordelen, daardoor weet je niet of de exploitatie redelijkerwijs zal plaatsvinden in overeenstemming met de wettelijke eisen.
>
>
>
>Anderen zeggen:
>
>
>
>
>De gastouder verleent binnen een door de toezichthouder gestelde redelijke termijn alle medewerking die redelijkerwijs kan worden gevraagd, aan een vordering die of verzoek dat binnen het kader van het onderzoek en de bevoegdheid van de toezichthouder wordt gedaan.
>
>
>
>Maar wat is precies vorderen en hoe doe je dat? Het klinkt zwaar. Of is een verzoek al bijv om een afspraak te maken?
>
>
>
>Ik hoop dat jullie ons meer duidelijkheid kunnen verschaffen. Heel erg bedankt!
>
>Met vriendelijke groet,
>
>Mw. S. (Suzanne) Pechler- van Nispen | Toezichthouder Kinderopvang
>
>M 06 29656172
>
>Werkdagen: maandagmiddag, dinsdag, donderdag, vrijdag
>
>
>
>GGD Haaglanden
>
>Westeinde 128 | 2512 HE Den Haag
>
>Postbus 16130| 2500 BC Den Haag
>
>
>E suzanne.pechler@ggdhaaglanden.nl (mailto:suzanne.pechler@ggdhaaglanden.nl)
>
>W www.ggdhaaglanden.nl (http://www.ggdhaaglanden.nl/)
>
>
>
>
>
>De disclaimer van toepassing op e-mail van de gemeente Den Haag vindt u op: https://www.denhaag.nl/disclaimer Dit bericht is uitsluitend bestemd voor de geadresseerde. Het bericht kan vertrouwelijke informatie bevatten. Als u dit bericht per abuis hebt ontvangen, wordt u verzocht het te vernietigen en de afzender te informeren. GGD GHOR Nederland is niet aansprakelijk voor onjuiste en onvolledige overbrenging van de inhoud van een verzonden e-mail bericht, of een te late ontvangst daarvan.
>
>