Vraag m.b.t. verzoek openen BSO

Gesloten

Hoi collega’s,

Van een houder in mijn gemeente heb ik een verzoek gekregen voor het openen van een BSO op een bestaande locatie.
De houder heeft hier een dagopvang met 8 kindplaatsen en wil dit aantal tevens ophogen naar 12. Echter heeft de houder een zeer beperkte buitenruimte, waardoor 8 kindplaatsen destijds als maximaal is bepaald.
Ik heb de houder telefonisch gesproken, en zij geeft aan te willen werken met een rooster voor buitenspel, zodat kinderen om beurten buiten mogen spelen. Dit wil ik sowieso afwijzen, omdat er minimaal 3 m2 per aanwezig kind beschikbaar moet zijn.

Mijn vraag heeft betrekking op de BSO. De houder wil in hetzelfde pand een BSO-groep gaan openen. Ik vraag me in eerste instantie af of er binnen voldoende ruimte is, maar met name buiten zal dit een probleem worden.
Toen ik dit met de houder besprak, gaf zij aan dat ze met de BSO gebruik wil gaan maken van speelvoorzieningen in de wijk. Ik vind dit een moeilijker te beoordelen kwestie, omdat de buitenspeelruimte voor de BSO in principe niet aangrenzend hoeft te zijn.
Wanneer ik zelf wat onderzoek doe, lees ik terug dat er wel eisen zijn aan een buitenspeelruimte “extern”, zoals te allen tijde beschikbaarheid, veiligheid en hygiëne. De houder zou dan, zoals ik het interpreteer, een overeenkomst met de gemeente moeten hebben dat zij gebruik maakt van speeltuintje x of veldje y, maar dat lijkt me niet realistisch? Ook vraag ik me af hoe de houder dit wil realiseren, wanneer er bijvoorbeeld een kind naar het toilet moet o.i.d. Dit zou zij echter in het beleid kunnen omschrijven, wat ik dan bij het ONR zou kunnen toetsen.
Al met al vind ik dit een lastige kwestie, dus ik ben benieuwd wat jullie visie hierop is. Zelf neig ik naar afkeuren, maar ik wil dit niet te snel doen.

Ik ben benieuwd naar jullie visie hierop.
Alvast bedankt, goed weekend!

Met vriendelijke groet,

Iris Pluijm – van Hout
toezichthouder kinderopvang

[cid:image001.png@01D96EBC.A6AB6E20]
Postbus 8684
5605 KR. Eindhoven
www.ggdbzo.nl
T:
E:
+31 88 0031 590
i.van.hout@ggdbzo.nl

De informatie opgenomen in dit bericht kan vertrouwelijk zijn en is uitsluitend bestemd voor de geadresseerde. Als u dit bericht onterecht ontvangt, vragen wij u de inhoud niet te gebruiken en de afzender direct te informeren door het bericht te retourneren.

Dit bericht is uitsluitend bestemd voor de geadresseerde. Het bericht kan vertrouwelijke informatie bevatten. Als u dit bericht per abuis hebt ontvangen, wordt u verzocht het te vernietigen en de afzender te informeren. GGD GHOR Nederland is niet aansprakelijk voor onjuiste en onvolledige overbrenging van de inhoud van een verzonden e-mail bericht, of een te late ontvangst daarvan.

Antwoorden

Renate

04-18-202311:40 am

Hallo Iris,

Zoals zojuist telefonisch besproken stuur ik je hierbij de documenten die de toezichthouder houvast kunnen bieden bij het maken van een afweging en een beoordeling. We hebben besproken dat het raadzaam is om als toezichthouder een uitgebreid gesprek te voeren met de houder om meer informatie en zicht te verkrijgen op de beoogde werkwijze van de houder.

o Heeft de houder nagedacht over eventuele risicoâs?
o Heeft de houder nagedacht over de BKR? Ook indien een kind begeleiding nodig heeft wanneer het naar het toilet moet of een ongelukje heeft?
o Is de beoogde werkwijze werkbaar in de praktijk?
o Is de werkwijze beschreven en opgenomen in het pedagogisch beleid? Uiteindelijk gaat het er om dat bij het onderzoek voor registratie de houder moet aantonen dat vanaf de start van de opvang verantwoorde kinderopvang wordt geboden. De toezichthouder stelt daarom veel vragen en wil verschillende documenten inzien. De eisen rondom de praktijk, zoals de beroepskracht-kindratio en de pedagogische praktijk, neemt de toezichthouder voor zover mogelijk mee in het onderzoek.

Ik stuur je hierbij de namen van diverse documenten die je verder kunnen helpen.
Met name de handleiding Streng aan de poort bevat een uitgebreid gedeelte per domein met diverse handvatten voor de beoordeling. Zo ook voor de accommodatie en eisen aan de ruimtes.

Handige documenten en veel gestelde vragen in het ondersteuningsportaal zijn:

o Wat is de definitie van buitenruimte voor de buitenschoolse opvang?
o Welke eisen worden er gesteld aan een buitenspeelruimte in de dagopvang?
o Welke âstrengste eisenâ gelden bij een âcombinatiegroepâ van dagopvang en buitenschoolse opvang, die van de dagopvang of van de buitenschoolse opvang?
o Waar vind ik de handleiding en factsheet (voor houders) ‘Streng aan de Poort’? (DOV & BSO)
o Factsheet Streng aan de Poort
o SADP Handleiding 2021 Ik hoop je verder te hebben geholpen en mocht je nog vragen hebben, dan hoor ik het graag.

Met vriendelijke groet,

Renate van Lith

Helpdesk kinderopvang

Mobiel: 06-81343811

Email: helpdeskkinderopvang@ggdghor.nl (http://helpdeskkinderopvang@ggdghor.nl)

Twitter : @GGDGHORNL (https://twitter.com/GGDGHORNL)

> Van: Iris Pluijm – van Hout
>Datum: 14/04/2023 10:53
>Aan: Helpdesk Kinderopvang
>Onderwerp: Vraag m.b.t. verzoek openen BSO
> Hoi collegaâs,
>
>
>
>Van een houder in mijn gemeente heb ik een verzoek gekregen voor het openen van een BSO op een bestaande locatie.
>
>De houder heeft hier een dagopvang met 8 kindplaatsen en wil dit aantal tevens ophogen naar 12. Echter heeft de houder een zeer beperkte buitenruimte, waardoor 8 kindplaatsen destijds als maximaal is bepaald.
>
>Ik heb de houder telefonisch gesproken, en zij geeft aan te willen werken met een rooster voor buitenspel, zodat kinderen om beurten buiten mogen spelen. Dit wil ik sowieso afwijzen, omdat er minimaal 3 m2 per aanwezig kind beschikbaar moet zijn.
>
>
>
>Mijn vraag heeft betrekking op de BSO. De houder wil in hetzelfde pand een BSO-groep gaan openen. Ik vraag me in eerste instantie af of er binnen voldoende ruimte is, maar met name buiten zal dit een probleem worden.
>
>Toen ik dit met de houder besprak, gaf zij aan dat ze met de BSO gebruik wil gaan maken van speelvoorzieningen in de wijk. Ik vind dit een moeilijker te beoordelen kwestie, omdat de buitenspeelruimte voor de BSO in principe niet aangrenzend hoeft te zijn.
>
>Wanneer ik zelf wat onderzoek doe, lees ik terug dat er wel eisen zijn aan een buitenspeelruimte âexternâ, zoals te allen tijde beschikbaarheid, veiligheid en hygiëne. De houder zou dan, zoals ik het interpreteer, een overeenkomst met de gemeente moeten hebben dat zij gebruik maakt van speeltuintje x of veldje y, maar dat lijkt me niet realistisch? Ook vraag ik me af hoe de houder dit wil realiseren, wanneer er bijvoorbeeld een kind naar het toilet moet o.i.d. Dit zou zij echter in het beleid kunnen omschrijven, wat ik dan bij het ONR zou kunnen toetsen.
>
>Al met al vind ik dit een lastige kwestie, dus ik ben benieuwd wat jullie visie hierop is. Zelf neig ik naar afkeuren, maar ik wil dit niet te snel doen.
>
>
>
>Ik ben benieuwd naar jullie visie hierop.
>
>Alvast bedankt, goed weekend!
>
>
>
>Met vriendelijke groet,
>
>
>Iris Pluijm â van Hout
>toezichthouder kinderopvang
>
>
>
>
>Postbus 8684
>5605 KR. Eindhoven
>www.ggdbzo.nl (http://www.ggdbzo.nl/)
>
>T:
>E:
>
>+31 88 0031 590
>i.van.hout@ggdbzo.nl
>
>De informatie opgenomen in dit bericht kan vertrouwelijk zijn en is uitsluitend bestemd voor de geadresseerde. Als u dit bericht onterecht ontvangt, vragen wij u de inhoud niet te gebruiken en de afzender direct te informeren door het bericht te retourneren.
>
>
>
>
>
>Dit bericht is uitsluitend bestemd voor de geadresseerde. Het bericht kan vertrouwelijke informatie bevatten. Als u dit bericht per abuis hebt ontvangen, wordt u verzocht het te vernietigen en de afzender te informeren. GGD GHOR Nederland is niet aansprakelijk voor onjuiste en onvolledige overbrenging van de inhoud van een verzonden e-mail bericht, of een te late ontvangst daarvan.
>
>

Renate

04-18-202311:47 am