Dank je Fred. Geen punt, zeker nu je meldt hoe het zat met uitval e.d. Met een procesantwoord zou ik al heel erg geholpen zijn geweest in eerste instantie.
Dank voor het oppakken nu en deze denkrichting ga ik volgen!
Je schrijft erover dat je iets niet snapt: ik bedoelde daar dat ik ergens gelezen heb dat een GOB alleen samen met een GOB mag vergaderen of gecombineerd mag zijn, maar dat is dus niet zo. Uit jouw woorden begrijp ik dat er voor het GOB er lokaal gecombineerd mag worden wanneer een GOB-GOB met elkaar in eenzelfde gebouw zit maar ook GOB-KDV met elkaar in eenzelfde gebouw.
Met vriendelijke groet,
Jacqueline van Herwijnen
Toezichthouder Kinderopvang
[cid:image001.jpg@01DA1E05.E6512BC0]
Doornboslaan 225-227, Breda
Postbus 3024, 5003 DA Tilburg
www.ggdwestbrabant.nl
06-43293303
ja.hogervorst@ggdwestbrabant.nl
Aanwezig op: maandagochtend – dinsdag – woensdagochtend – donderdag
[linkedin1]
[twitter1]
Let op: Documenten met persoonsgegevens dienen i.v.m. de privacywetgeving beveiligd verstuurd te worden.
Van: Helpdesk Kinderopvang
Verzonden: donderdag 23 november 2023 12:01
Aan: Herwijnen, Jacqueline van
Onderwerp: (Referentienummer:165637) vraag m.b.t. oudercommissie gastouderbureau
Hoi Jacqueline,
Het spijt me te horen dat je (te) lang hebt moeten wachten en een rappel hebt moeten sturen. Dit moment is erg druk vanwege o.a. itemlijsten en we kampen ook met enige uitval. Excuses daarvoor, ik had een procesantwoord kunnen en moeten sturen.
Uitgangspunten:
· Elk vestiging BSO/DOV ( of GOB) moet een OC hebben indien >50 plaatsingen
· Uitzondering hetzelfde of aanpalend gebouw
· Bij <51 kan (alle) ouders van een KC advies worden gevraagd bij (alle) beslissingen o.g.v. Wko.
· Een Centrale OC (COC) kan nooit de OC van een KC vervangen.
· Wel kunnen OC's, zonder limiet in aantal, samen vergaderen
· Maar dan blijft de eis voor een (lokale) OC van kracht
· Een OC bestaat uit minimaal 2 aangestelde leden en er is een reglement
· Een huishoudelijk reglement (werkwijze intern opgesteld door de OC) is niet gelijk aan een OC reglement (is een 'overeenkomst' tussen houder en ouders van de (lokale) OC)
· Een OC kan onderwerpen mandateren aan een COC, maar nooit alles (want dan heeft het KC geen 'geldige' OC meer).
· M.a.w. Een bestaande OC kan delegeren naar een COC (bijvoorbeeld centraal beleid) maar blijft altijd adviesrecht voor lokale OC behouden
Voorts zou het, volgens mij, als volgt moeten zijn:
1. Deze houder heeft een verplichting tot het instellen van een oudercommissie gezien dat het aantal gekoppelde gastouders meer dan 50 is. Ja
2. De houder heeft door punt 1, geen recht op alternatieve ouderraadpleging. Ja. Maar zou indien bij gebrek aan verplichte OC gekozen is toch ouders te betrekken en mits echt goed geregeld (aantoonbaar alle GO worden bij elk adviesrecht onderwerp aantoonbaar geraadpleegd) mogelijk kunnen worden aangemerkt als verzachtende omstandigheid bij advies HH
3. De houder heeft een oudercommissie ingesteld, die ze een centrale oudercommissie noemen. Er kan echter niet zo'n gecombineerde oudercommissie gehanteerd worden omdat de houder niet in hetzelfde gebouw als het GOB een ander kindcentrum of GOB exploiteert. Klopt, zie boven, een COC vervangt nooit een OC. Verschillende rechtsmatige OC's kunnen samen vergaderen mits op basis van het eigen relement (aparte entiteiten dus) en met behoud adviesrecht per locatie (of kan combineren alleen OC-GOB1 met OC-GOB2??) Dit snap ik niet goed, hanteer uitgangspunten.
4. Daarnaast dient er vanuit o.a. het GOB een lokale OC te zijn (minimaal 2 leden) die mandatering vastlegt naar een centrale oudercommissie (niet via reglement maar apart document zoals huishoudelijk reglement of notulen. (met reden, onderwerpen, afspraak mogelijkheid terugtrekken mandaat door lokale oc en beschrijving dat ze niet het volledig adviesrecht overdragen) Dat lijkt juist. Dan behouden ze dus adviesrecht over lokale zaken. Want zij zijn de ouders die adviesrecht hebben (leden van de OC worden gekozen uit ouders KC/GOB)
5. De oudercommissie mag gezamenlijk met een andere oudercommissie vergaderen. (of alleen een GOB met een andere GOB-OC??) Snap ik niet helemaal. GOB-KC of KC-KC is gelijk (gecombineerde OC mogelijk als de houder in hetzelfde of een aangrenzend gebouw meer dan een KC of GOB exploiteert.) De ouderinspraak moet voor iedere LRK-geregistreerde voorziening wel gewaarborgd zijn. Iedere oudercommissie moet een afwijkend advies kunnen uitbrengen. (en/of mandaat terug te trekken) Klopt
6. Indien oudercommissies samen vergaderen moet iedere OC over een eigen reglement beschikken, omdat iedere oudercommissie altijd moet kunnen kiezen om zelfstandig te gaan functioneren of een van andere oudercommissies afwijkend advies uit te brengen. Juist
7. Een oudercommissie bestaat uit minimaal 2 personen. Juist
Met vriendelijke groet,
Fred van der Wal
Helpdesk kinderopvang
[cid:image004.png@01DA1E05.E6512BC0]
Telefoon: 06 81343845
Email: helpdeskkinderopvang@ggdghor.nl
Twitter : @GGDGHORNL
Van: “Herwijnen, Jacqueline van” >
Datum: 17/11/2023 14:47
Aan: “helpdeskkinderopvang@ggdghor.nl” >
Cc: “skov@ggdghor.nl” >
Onderwerp: FW: vraag m.b.t. oudercommissie gastouderbureau
Beste mensen van de helpdesk GGD GHOR,
Zou u kunnen nakijken of mijn vraag van vorige week vrijdag bij u in behandeling is genomen? Ik kreeg er wel een bevestiging van maar ik dacht eigenlijk dat er binnen vijf dagen geantwoord werd, vandaar dat ik even ongerust mail. Ik hoor graag van u welke status de vraag heeft i.v.m. een af te ronden onderzoek. Alvast bedankt.
Met vriendelijke groet,
Jacqueline van Herwijnen
Toezichthouder Kinderopvang
[cid:image001.jpg@01DA1E05.E6512BC0]
Doornboslaan 225-227, Breda
Postbus 3024, 5003 DA Tilburg
www.ggdwestbrabant.nl
06-43293303
ja.hogervorst@ggdwestbrabant.nl
Aanwezig op: maandagochtend – dinsdag – woensdagochtend – donderdag
[linkedin1]
[twitter1]
Let op: Documenten met persoonsgegevens dienen i.v.m. de privacywetgeving beveiligd verstuurd te worden.
Van: Herwijnen, Jacqueline van
Verzonden: vrijdag 10 november 2023 15:12
Aan: helpdeskkinderopvang@ggdghor.nl
Onderwerp: vraag m.b.t. oudercommissie gastouderbureau
Beste collega’s bij de GGD GHOR,
Ik heb een aantal vragen m.b.t. de oudercommissie van een gastouderbureau.
Het gaat om een specifieke situatie met een complexiteit, vandaar dat ik jullie mail om te vragen of ik het bij het rechte eind heb.
Het gaat om een GOB. Ze zijn verplicht een OC in te stellen want er zijn 61 aangesloten gastouders.
De organisatie heeft ook KDV en BSO maar niet op dezelfde locatie/geen aangrenzend gebouw.
De houder heeft het op dit moment dusdanig geregeld dat er geen lokale oudercommissies zijn die een mandaat geven, nee, er zijn geen mandateringen vastgelegd richting de centrale OC want er is alleen maar sprake van één centrale oudercommissie, met één reglement. (KDV/BSO/GOB 17 LRK-nummers bij elkaar)
Voor de hele organisatie is één OC actief, die zowel voor vraagouders als voor ouders van de kinderopvang het aanspreekpunt zijn. Momenteel hebben er geen vraagouders vanuit GOB zitting maar wordt er wel naar 2 vraagouders gezocht. Deze ouders van KDV en BSO en GOB (als die er zijn) vergaderen gezamenlijk in deze centrale oudercommissie.
Ik richt me nu alleen even op GOB en niet op KDV en BSO.
Naar mijn idee voldoet de houder niet aan de wet ook al wordt er naar ouders voor de centrale OC gezocht.
Op voorwaarde ‘de houder stelt binnen zes maanden een oudercommissie in’, wordt afgekeurd. De toezichthouder geeft de gemeente het advies tot handhaven met beschrijving van de specifieke omstandigheden. (aantoonbare pogingen om een OC tot stand te brengen voor het GOB)
Voorts zou het, volgens mij, als volgt moeten zijn:
1. Deze houder heeft een verplichting tot het instellen van een oudercommissie gezien dat het aantal gekoppelde gastouders meer dan 50 is.
2. De houder heeft door punt 1, geen recht op alternatieve ouderraadpleging.
3. De houder heeft een oudercommissie ingesteld, die ze een centrale oudercommissie noemen. Er kan echter niet zo’n gecombineerde oudercommissie gehanteerd worden omdat de houder niet in hetzelfde gebouw als het GOB een ander kindcentrum of GOB exploiteert. (of kan combineren alleen OC-GOB1 met OC-GOB2??)
4. Daarnaast dient er vanuit o.a. het GOB een lokale OC te zijn (minimaal 2 leden) die mandatering vastlegt naar een centrale oudercommissie (niet via reglement maar apart document zoals huishoudelijk reglement of notulen. (met reden, onderwerpen, afspraak mogelijkheid terugtrekken mandaat door lokale oc en beschrijving dat ze niet het volledig adviesrecht overdragen)
5. De oudercommissie mag gezamenlijk met een andere oudercommissie vergaderen. (of alleen een GOB met een andere GOB-OC??) De ouderinspraak moet voor iedere LRK-geregistreerde voorziening wel gewaarborgd zijn. Iedere oudercommissie moet een afwijkend advies kunnen uitbrengen. (en/of mandaat terug te trekken)
6. Indien oudercommissies samen vergaderen moet iedere OC over een eigen reglement beschikken, omdat iedere oudercommissie altijd moet kunnen kiezen om zelfstandig te gaan functioneren of een van andere oudercommissies afwijkend advies uit te brengen.
7. Een oudercommissie bestaat uit minimaal 2 personen.
Graag zou ik van jullie willen weten of bovenstaande klopt, graag ook uitleg over de vraag met rood lettertype, en of ik wellicht nog iets vergeet.
Ik ben heel benieuwd naar jullie reactie en hoop inderdaad binnen 5 dagen hiermee verder te kunnen. Alvast bedankt!
Met vriendelijke groet,
Jacqueline van Herwijnen
Toezichthouder Kinderopvang
[cid:image001.jpg@01DA1E05.E6512BC0]
Doornboslaan 225-227, Breda
Postbus 3024, 5003 DA Tilburg
www.ggdwestbrabant.nl
06-43293303
ja.hogervorst@ggdwestbrabant.nl
Aanwezig op: maandagochtend – dinsdag – woensdagochtend – donderdag
[linkedin1]
[twitter1]
Let op: Documenten met persoonsgegevens dienen i.v.m. de privacywetgeving beveiligd verstuurd te worden.