Verschil BBL’er of PMIO

Gesloten

Beste helpdesk,

Voor een jaarlijksonderzoek ben ik opzoek naar het verschil tussen een BBL-student en een pedagogisch medewerker in ontwikkeling. In dit geval heeft de medewerker een arbeidsovereenkomst en betaalt de houder de opleiding. De gevolgde opleiding is BBL Pedagogisch medewerker -niveau 3.
Uit alle informatie op o.a. het ondersteuningsportaal lees ik dat ze voor de WKO beide een beroepskracht in opleiding zijn. Maar waarin zit het verschil?
En kan ik dus beoordelen of alleen een schriftelijke vastleggen van de formatieve inzet voldoende is of dat er ook een ontwikkelplan moet zijn.

alvast bedankt,

Groet, Casmira van der Sligte

Antwoorden

Renate

12-05-202311:33 am

Hallo Casmira,

Toevallig heeft je collega Corina een soortgelijke vraag gesteld over het verschil tussen een PMIO-er en een BBLâer. Ik stuur je daarom het antwoord dat ik ook naar haar heb verzonden:

Het klopt dat er verschillende voorwaarden gelden tussen een PMIO’er en een bbl’er en dat bij een PMIOâer een ontwikkelplan moet worden opgesteld. Welke onderwerpen daarin moeten staan, kun je terugvinden in de cao: Werken als pedagogisch medewerker in ontwikkeling | Kinderopvang werkt! (kinderopvang-werkt.nl) (https://www.kinderopvang-werkt.nl/cao-kinderopvang-2023-2024/werken-als-pedagogisch-medewerker-ontwikkeling) O.a. de formatieve inzetbaarheid wordt daarin opgenomen. Omdat de formatieve inzet moet worden bepaald en vastgelegd in het ontwikkelplan is redelijkerwijs te veronderstellen dat een PMIO-er (nog) niet binnen de formatie kan worden ingezet als de inzetbaarheid nog niet is bepaald en vastgelegd in het ontwikkelplan.

Een PMIOâer ontvangt een tijdelijke arbeidsovereenkomst . PMIO’ers betreft dus werknemers die (nog) niet voldoen aan de kwalificatie-eis, maar wel aan een bepaalde instroom-eis en via een traject van werken en ontwikkelen de kwalificatie-eis binnen een afzienbare tijd gaan behalen. Je kunt er meer over lezen in de FAQ âWat is een PMIO’er en wanneer kan iemand in dienst komen als pedagogisch medewerker in ontwikkeling? Waar moet dan aan worden voldaan?â

De regels voor bblâers zijn hier te vinden: Werken als mbo-student-medewerker | Kinderopvang werkt! (kinderopvang-werkt.nl) (https://www.kinderopvang-werkt.nl/cao-kinderopvang-2023-2024/werken-als-mbo-student-medewerker) Bblâers ontvangen een leer-arbeidsovereenkomst en worden ingezet volgens het schema in bijlage 9 van de cao.

Hopelijk heb ik je hiermee al wat verder geholpen.
Aangezien de helpdesk-vraag van je collega ook nog open staat m.b.t. dit onderwerp is dit overigens misschien een interessant onderwerp om ook binnen jullie team in te brengen of te bespreken.

Met vriendelijke groet,

Renate van Lith

Helpdesk kinderopvang

Mobiel: 06-81343811

Email: helpdeskkinderopvang@ggdghor.nl (http://helpdeskkinderopvang@ggdghor.nl)

Twitter : @GGDGHORNL (https://twitter.com/GGDGHORNL)

> Van: Casmira Sligte
>Datum: 2023-12-05 10:37:05
>Onderwerp: Verschil BBL’er of PMIO
> Beste helpdesk,
>
>Voor een jaarlijksonderzoek ben ik opzoek naar het verschil tussen een BBL-student en een pedagogisch medewerker in ontwikkeling. In dit geval heeft de medewerker een arbeidsovereenkomst en betaalt de houder de opleiding. De gevolgde opleiding is BBL Pedagogisch medewerker -niveau 3.
>Uit alle informatie op o.a. het ondersteuningsportaal lees ik dat ze voor de WKO beide een beroepskracht in opleiding zijn. Maar waarin zit het verschil?
>En kan ik dus beoordelen of alleen een schriftelijke vastleggen van de formatieve inzet voldoende is of dat er ook een ontwikkelplan moet zijn.
>
>alvast bedankt,
>
>Groet, Casmira van der Sligte

Renate

12-05-202311:38 am

Casmira van der Sligte

12-05-202312:45 pm

Beste Renate,

We hadden een kleine miscommunicatie, ik heb zeker contact met Corina en meerdere andere collega’s hierover.

De situatie die jij schets is mij helder, dankjewel. Als vervolg hierop heb ik nog de volgende vragen:

* In mijn jaarlijks onderzoek heeft de BBL-student een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd (dus geen leer-arbeidsovereenkomst) en de houder geeft aan haar opleiding te betalen. De medewerker volgt haar BBL-opleiding bij het ROC. Onder welke noemer (PMIO of BBL’er) valt deze medewerker?
* En (los van deze casus) een PMIO’er volgt een traject van werken en ontwikkelen waarbij in het ontwikkelplan moet worden vastgelegd welk diploma er behaald moet worden. Hoe moet ik diploma lezen? Want kom je dan niet weer uit bij een werken/leren traject zoals bij BBL?

Met vriendelijke groet,

Casmira van der Sligte
Toezichthouder Kinderopvang

Telefoonnummer: 06-83144413
Werkdagen: ma – di – vr

[GGD Logo]
GGD Gelderland-Zuid
Postbus 1120 | 6501 BC Nijmegen
T (088) 144 72 97
www.ggdgelderlandzuid.nl

Van: helpdeskkinderopvang@ggdghor.nl
Verzonden: dinsdag 5 december 2023 11:54
Aan: Casmira van der Sligte
Onderwerp: (Referentienummer:165730) Verschil BBL’er of PMIO

Hallo Casmira,

Toevallig heeft je collega Corina een soortgelijke vraag gesteld over het verschil tussen een PMIO-er en een BBL’er. Ik stuur je daarom het antwoord dat ik ook naar haar heb verzonden:

Het klopt dat er verschillende voorwaarden gelden tussen een PMIO’er en een bbl’er en dat bij een PMIO’er een ontwikkelplan moet worden opgesteld. Welke onderwerpen daarin moeten staan, kun je terugvinden in de cao: Werken als pedagogisch medewerker in ontwikkeling | Kinderopvang werkt! (kinderopvang-werkt.nl) O.a. de formatieve inzetbaarheid wordt daarin opgenomen. Omdat de formatieve inzet moet worden bepaald en vastgelegd in het ontwikkelplan is redelijkerwijs te veronderstellen dat een PMIO-er (nog) niet binnen de formatie kan worden ingezet als de inzetbaarheid nog niet is bepaald en vastgelegd in het ontwikkelplan.

Een PMIO’er ontvangt een tijdelijke arbeidsovereenkomst. PMIO’ers betreft dus werknemers die (nog) niet voldoen aan de kwalificatie-eis, maar wel aan een bepaalde instroom-eis en via een traject van werken en ontwikkelen de kwalificatie-eis binnen een afzienbare tijd gaan behalen. Je kunt er meer over lezen in de FAQ ‘Wat is een PMIO’er en wanneer kan iemand in dienst komen als pedagogisch medewerker in ontwikkeling? Waar moet dan aan worden voldaan?’

De regels voor bbl’ers zijn hier te vinden: Werken als mbo-student-medewerker | Kinderopvang werkt! (kinderopvang-werkt.nl) Bbl’ers ontvangen een leer-arbeidsovereenkomst en worden ingezet volgens het schema in bijlage 9 van de cao.

Hopelijk heb ik je hiermee al wat verder geholpen.
Aangezien de helpdesk-vraag van je collega ook nog open staat m.b.t. dit onderwerp is dit overigens misschien een interessant onderwerp om ook binnen jullie team in te brengen of te bespreken.

Met vriendelijke groet,

Renate van Lith

Helpdesk kinderopvang

[cid:image002.png@01DA2773.C6EACD50]

Mobiel: 06-81343811

Email: helpdeskkinderopvang@ggdghor.nl

Twitter : @GGDGHORNL

Van: Casmira Sligte
Datum: 2023-12-05 10:37:05
Onderwerp: Verschil BBL’er of PMIO

Beste helpdesk,

Voor een jaarlijksonderzoek ben ik opzoek naar het verschil tussen een BBL-student en een pedagogisch medewerker in ontwikkeling. In dit geval heeft de medewerker een arbeidsovereenkomst en betaalt de houder de opleiding. De gevolgde opleiding is BBL Pedagogisch medewerker -niveau 3.
Uit alle informatie op o.a. het ondersteuningsportaal lees ik dat ze voor de WKO beide een beroepskracht in opleiding zijn. Maar waarin zit het verschil?
En kan ik dus beoordelen of alleen een schriftelijke vastleggen van de formatieve inzet voldoende is of dat er ook een ontwikkelplan moet zijn.

alvast bedankt,

Groet, Casmira van der Sligte

Renate

12-06-202312:05 pm

Hallo Casmira,

Bij een bblâer is er sprake van een âdriehoekâ: de bblâer, de houder en de opleiding. Je zou verwachten dat er dan ook een overeenkomst is tussen de praktijkopleider en de opleiding. Vaak staat er in de overeenkomst ook opgenomen dat het een bbl-traject betreft. Daarnaast zou ook de formatieve inzetbaarheid vastgelegd moeten zijn op basis van informatie van de praktijk- én opleidingsbegeleider.

Bij een PMIO-er worden de afspraken kortgesloten tussen de houder en de pedagogisch medewerker in ontwikkeling. De gemaakte afspraken zijn opgenomen in het ontwikkelplan van de PMIO-er. Een pedagogisch medewerker in ontwikkeling is een leerwerktraject met als eindstation: kwalificatie voor de functie van pedagogisch medewerker. Via een ontwikkelplan, begeleiding en Erkenning van Verworven Competenties-procedures (EVC-procedures) kan iemand bijvoorbeeld het diploma pedagogisch medewerker kinderopvang halen.

Kun je hier verder mee?

Met vriendelijke groet,

Renate van Lith

Helpdesk kinderopvang

Mobiel: 06-81343811

Email: helpdeskkinderopvang@ggdghor.nl (http://helpdeskkinderopvang@ggdghor.nl)

Twitter : @GGDGHORNL (https://twitter.com/GGDGHORNL)

> Van: Casmira van der Sligte
>Datum: 05/12/2023 12:12
>Aan: “helpdeskkinderopvang@ggdghor.nl”
>Onderwerp: RE: (Referentienummer:165730) Verschil BBL’er of PMIO
> Beste Renate,
>
>
>
>We hadden een kleine miscommunicatie, ik heb zeker contact met Corina en meerdere andere collegaâs hierover.
>
>
>
>De situatie die jij schets is mij helder, dankjewel. Als vervolg hierop heb ik nog de volgende vragen:
>
>
> o In mijn jaarlijks onderzoek heeft de BBL-student een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd (dus geen leer-arbeidsovereenkomst) en de houder geeft aan haar opleiding te betalen. De medewerker volgt haar BBL-opleiding bij het ROC. Onder welke noemer (PMIO of BBLâer) valt deze medewerker?
> o En (los van deze casus) een PMIOâer volgt een traject van werken en ontwikkelen waarbij in het ontwikkelplan moet worden vastgelegd welk diploma er behaald moet worden. Hoe moet ik diploma lezen? Want kom je dan niet weer uit bij een werken/leren traject zoals bij BBL? Met vriendelijke groet,
>
>
>
>Casmira van der Sligte
>
>Toezichthouder Kinderopvang
>
>
>
>Telefoonnummer: 06-83144413
>
>Werkdagen: ma â di â vr
>
>
>
>
>[img:GGD Logo]
>GGD Gelderland-Zuid
>
>
>Postbus 1120 | 6501 BC Nijmegen
>
>
>T (088) 144 72 97
>
>
>www.ggdgelderlandzuid.nl (http://www.ggdgelderlandzuid.nl/)
>
>
>
>
>
>Van: helpdeskkinderopvang@ggdghor.nl
>Verzonden: dinsdag 5 december 2023 11:54
>Aan: Casmira van der Sligte
>Onderwerp: (Referentienummer:165730) Verschil BBL’er of PMIO
>
>
>
>Hallo Casmira,
>
>Toevallig heeft je collega Corina een soortgelijke vraag gesteld over het verschil tussen een PMIO-er en een BBLâer. Ik stuur je daarom het antwoord dat ik ook naar haar heb verzonden:
>
>Het klopt dat er verschillende voorwaarden gelden tussen een PMIO’er en een bbl’er en dat bij een PMIOâer een ontwikkelplan moet worden opgesteld. Welke onderwerpen daarin moeten staan, kun je terugvinden in de cao: Werken als pedagogisch medewerker in ontwikkeling | Kinderopvang werkt! (kinderopvang-werkt.nl) (https://www.kinderopvang-werkt.nl/cao-kinderopvang-2023-2024/werken-als-pedagogisch-medewerker-ontwikkeling) O.a. de formatieve inzetbaarheid wordt daarin opgenomen. Omdat de formatieve inzet moet worden bepaald en vastgelegd in het ontwikkelplan is redelijkerwijs te veronderstellen dat een PMIO-er (nog) niet binnen de formatie kan worden ingezet als de inzetbaarheid nog niet is bepaald en vastgelegd in het ontwikkelplan.
>
>Een PMIOâer ontvangt een tijdelijke arbeidsovereenkomst . PMIO’ers betreft dus werknemers die (nog) niet voldoen aan de kwalificatie-eis, maar wel aan een bepaalde instroom-eis en via een traject van werken en ontwikkelen de kwalificatie-eis binnen een afzienbare tijd gaan behalen. Je kunt er meer over lezen in de FAQ âWat is een PMIO’er en wanneer kan iemand in dienst komen als pedagogisch medewerker in ontwikkeling? Waar moet dan aan worden voldaan?â
>
>De regels voor bblâers zijn hier te vinden: Werken als mbo-student-medewerker | Kinderopvang werkt! (kinderopvang-werkt.nl) (https://www.kinderopvang-werkt.nl/cao-kinderopvang-2023-2024/werken-als-mbo-student-medewerker) Bblâers ontvangen een leer-arbeidsovereenkomst en worden ingezet volgens het schema in bijlage 9 van de cao.
>
>Hopelijk heb ik je hiermee al wat verder geholpen.
>Aangezien de helpdesk-vraag van je collega ook nog open staat m.b.t. dit onderwerp is dit overigens misschien een interessant onderwerp om ook binnen jullie team in te brengen of te bespreken.
>
>
>
>Met vriendelijke groet,
>
>Renate van Lith
>
>
>Helpdesk kinderopvang
>
>
>Mobiel: 06-81343811
>
>Email: helpdeskkinderopvang@ggdghor.nl (http://helpdeskkinderopvang@ggdghor.nl)
>
>
>
>Twitter : @GGDGHORNL (https://twitter.com/GGDGHORNL)
>
>>>
>>
>>Van: Casmira Sligte
>>Datum: 2023-12-05 10:37:05
>>Onderwerp: Verschil BBL’er of PMIO
>>
>>
>>Beste helpdesk,
>>
>>Voor een jaarlijksonderzoek ben ik opzoek naar het verschil tussen een BBL-student en een pedagogisch medewerker in ontwikkeling. In dit geval heeft de medewerker een arbeidsovereenkomst en betaalt de houder de opleiding. De gevolgde opleiding is BBL Pedagogisch medewerker -niveau 3.
>>Uit alle informatie op o.a. het ondersteuningsportaal lees ik dat ze voor de WKO beide een beroepskracht in opleiding zijn. Maar waarin zit het verschil?
>>En kan ik dus beoordelen of alleen een schriftelijke vastleggen van de formatieve inzet voldoende is of dat er ook een ontwikkelplan moet zijn.
>>
>>alvast bedankt,
>>
>>Groet, Casmira van der Sligte
>>
>>
>

Casmira van der Sligte

12-07-20239:13 am

Beste Renate,

Hartelijk dank!

Met vriendelijke groet,

Casmira van der Sligte
Toezichthouder Kinderopvang

Telefoonnummer: 06-83144413
Werkdagen: ma – di – vr

[GGD Logo]
GGD Gelderland-Zuid
Postbus 1120 | 6501 BC Nijmegen
T (088) 144 72 97
www.ggdgelderlandzuid.nl

Van: helpdeskkinderopvang@ggdghor.nl
Verzonden: woensdag 6 december 2023 12:59
Aan: Casmira van der Sligte
Onderwerp: (Referentienummer:165730) Verschil BBL’er of PMIO

Hallo Casmira,

Bij een bbl’er is er sprake van een ‘driehoek’: de bbl’er, de houder en de opleiding. Je zou verwachten dat er dan ook een overeenkomst is tussen de praktijkopleider en de opleiding. Vaak staat er in de overeenkomst ook opgenomen dat het een bbl-traject betreft. Daarnaast zou ook de formatieve inzetbaarheid vastgelegd moeten zijn op basis van informatie van de praktijk- én opleidingsbegeleider.

Bij een PMIO-er worden de afspraken kortgesloten tussen de houder en de pedagogisch medewerker in ontwikkeling. De gemaakte afspraken zijn opgenomen in het ontwikkelplan van de PMIO-er. Een pedagogisch medewerker in ontwikkeling is een leerwerktraject met als eindstation: kwalificatie voor de functie van pedagogisch medewerker. Via een ontwikkelplan, begeleiding en Erkenning van Verworven Competenties-procedures (EVC-procedures) kan iemand bijvoorbeeld het diploma pedagogisch medewerker kinderopvang halen.

Kun je hier verder mee?

Met vriendelijke groet,

Renate van Lith

Helpdesk kinderopvang

[cid:image002.png@01DA28F2.B5798E50]

Mobiel: 06-81343811

Email: helpdeskkinderopvang@ggdghor.nl

Twitter : @GGDGHORNL

Van: Casmira van der Sligte >
Datum: 05/12/2023 12:12
Aan: “helpdeskkinderopvang@ggdghor.nl>
Onderwerp: RE: (Referentienummer:165730) Verschil BBL’er of PMIO

Beste Renate,

We hadden een kleine miscommunicatie, ik heb zeker contact met Corina en meerdere andere collega’s hierover.

De situatie die jij schets is mij helder, dankjewel. Als vervolg hierop heb ik nog de volgende vragen:

* In mijn jaarlijks onderzoek heeft de BBL-student een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd (dus geen leer-arbeidsovereenkomst) en de houder geeft aan haar opleiding te betalen. De medewerker volgt haar BBL-opleiding bij het ROC. Onder welke noemer (PMIO of BBL’er) valt deze medewerker?
* En (los van deze casus) een PMIO’er volgt een traject van werken en ontwikkelen waarbij in het ontwikkelplan moet worden vastgelegd welk diploma er behaald moet worden. Hoe moet ik diploma lezen? Want kom je dan niet weer uit bij een werken/leren traject zoals bij BBL?

Met vriendelijke groet,

Casmira van der Sligte
Toezichthouder Kinderopvang

Telefoonnummer: 06-83144413
Werkdagen: ma – di – vr

[GGD Logo]
GGD Gelderland-Zuid
Postbus 1120 | 6501 BC Nijmegen
T (088) 144 72 97
www.ggdgelderlandzuid.nl

Van: helpdeskkinderopvang@ggdghor.nl >
Verzonden: dinsdag 5 december 2023 11:54
Aan: Casmira van der Sligte >
Onderwerp: (Referentienummer:165730) Verschil BBL’er of PMIO

Hallo Casmira,

Toevallig heeft je collega Corina een soortgelijke vraag gesteld over het verschil tussen een PMIO-er en een BBL’er. Ik stuur je daarom het antwoord dat ik ook naar haar heb verzonden:

Het klopt dat er verschillende voorwaarden gelden tussen een PMIO’er en een bbl’er en dat bij een PMIO’er een ontwikkelplan moet worden opgesteld. Welke onderwerpen daarin moeten staan, kun je terugvinden in de cao: Werken als pedagogisch medewerker in ontwikkeling | Kinderopvang werkt! (kinderopvang-werkt.nl) O.a. de formatieve inzetbaarheid wordt daarin opgenomen. Omdat de formatieve inzet moet worden bepaald en vastgelegd in het ontwikkelplan is redelijkerwijs te veronderstellen dat een PMIO-er (nog) niet binnen de formatie kan worden ingezet als de inzetbaarheid nog niet is bepaald en vastgelegd in het ontwikkelplan.

Een PMIO’er ontvangt een tijdelijke arbeidsovereenkomst. PMIO’ers betreft dus werknemers die (nog) niet voldoen aan de kwalificatie-eis, maar wel aan een bepaalde instroom-eis en via een traject van werken en ontwikkelen de kwalificatie-eis binnen een afzienbare tijd gaan behalen. Je kunt er meer over lezen in de FAQ ‘Wat is een PMIO’er en wanneer kan iemand in dienst komen als pedagogisch medewerker in ontwikkeling? Waar moet dan aan worden voldaan?’

De regels voor bbl’ers zijn hier te vinden: Werken als mbo-student-medewerker | Kinderopvang werkt! (kinderopvang-werkt.nl) Bbl’ers ontvangen een leer-arbeidsovereenkomst en worden ingezet volgens het schema in bijlage 9 van de cao.

Hopelijk heb ik je hiermee al wat verder geholpen.
Aangezien de helpdesk-vraag van je collega ook nog open staat m.b.t. dit onderwerp is dit overigens misschien een interessant onderwerp om ook binnen jullie team in te brengen of te bespreken.

Met vriendelijke groet,

Renate van Lith

Helpdesk kinderopvang

[cid:image002.png@01DA28F2.B5798E50]

Mobiel: 06-81343811

Email: helpdeskkinderopvang@ggdghor.nl

Twitter : @GGDGHORNL

Van: Casmira Sligte
Datum: 2023-12-05 10:37:05
Onderwerp: Verschil BBL’er of PMIO

Beste helpdesk,

Voor een jaarlijksonderzoek ben ik opzoek naar het verschil tussen een BBL-student en een pedagogisch medewerker in ontwikkeling. In dit geval heeft de medewerker een arbeidsovereenkomst en betaalt de houder de opleiding. De gevolgde opleiding is BBL Pedagogisch medewerker -niveau 3.
Uit alle informatie op o.a. het ondersteuningsportaal lees ik dat ze voor de WKO beide een beroepskracht in opleiding zijn. Maar waarin zit het verschil?
En kan ik dus beoordelen of alleen een schriftelijke vastleggen van de formatieve inzet voldoende is of dat er ook een ontwikkelplan moet zijn.

alvast bedankt,

Groet, Casmira van der Sligte

Renate

12-11-20234:58 pm

NPS script

12-12-20239:38 am