Taxichauffeurs wel/niet in PRK

Gesloten

Goedemorgen,

Ik heb een vraag over de koppeling aan de houder in het Personenregister Kinderopvang (PRK) omtrent taxichauffeurs. De houder huurt tijdens schoolweken voor twee dagen per week een taxibedrijf in om kinderen van school te halen en naar de BSO-locatie te brengen. De taxirit duurt ongeveer 20 minuten. Het taxibedrijf kan 80 verschillende taxichauffeurs inzetten voor deze rit. De taxichauffeurs staan niet ingeschreven en gekoppeld aan de houder in het PRK. De houder heeft geen overzicht welke taxichauffeur wanneer is ingezet. Of aldus vaker dezelfde taxichauffeur wordt ingezet, is niet duidelijk. In de Denklijn PRK staat dat taxichauffeurs weliswaar niet op de opvanglocatie aanwezig zijn, maar aangezien de werkzaamheden worden verricht binnen de opvangtijd en er sprake is van directe betrokkenheid bij en/of verantwoordelijkheid voor de kinderen kan de taxi beschouwd worden als een verlengstuk van de opvang.

Klopt het dat de taxichauffeurs aldus ingeschreven en gekoppeld dienen te zijn aan de houder in het PRK, ongeacht hoe vaak zij een rit rijden voor deze opvang?

In de Denklijn PRK staat namelijk ook dat de chauffeurs vermoedelijk meerdere keren in de drie maanden een taxirit rijden. Of dit laatste daadwerkelijk zo is, is onbekend. Het kan ook zo zijn dat voor iedere taxirit een andere chauffeur wordt ingezet.

Ik hoor het graag. Alvast bedankt.

Met vriendelijke groet,

Jade Oosterbaan – Van den Berg | Toezichthouder kinderopvang | GGD Hollands Noorden |
m 06 57079141 | e jaberg@ggdhn.nl| i www.ggdhollandsnoorden.nl | Hertog Aalbrechtweg 22, 1823 DL Alkmaar |
Postbus 9276, 1800 GG Alkmaar | werkdagen maandag t/m donderdag en vrijdag in de even weken

Antwoorden

Cassandra Verspeek

10-05-20223:46 pm

Beste Jade,

In de Denklijn Personenregister Kinderopvang en de FAQ Beroepskwalificatie en VOG/inschrijving PRK voor taxichauffeur (https://online.superoffice.com/Cust17415/CS/scripts/customer.exe?_sf=0&custSessionKey=&customerLang=nl&&noCookies=true&action=viewKbEntry&id=24)staat het huidige beleid over de VOG/PRK plicht bij taxichauffeurs.

FAQ:

Een beroepskwalificatie is niet vereist. Inschrijving in het personenregister kinderopvang (PRK) is vereist als de chauffeur (structureel) kinderen voor de BSO vervoert.

Toelichting: Vervoer valt onder verantwoordelijkheid van de houder van de kinderopvang. Het taxivervoer is een dienst die in opdracht van de houder wordt verleend. Taxichauffeurs die in opvangtijd kinderen vervoeren op basis van een overeenkomst met de houder moeten zich inschrijven in het PRK. De taxibranche kent zelf ook een systeem van continue screening. Die screening voldoet niet voor de kinderopvang omdat de nadruk van die screening niet op functie-aspect 84 en/of 86 ligt.

Uit de Denklijn valt op te maken dat het structurele aspect van de inzet van de betreffende taxichauffeur wordt meegewogen:

De taxichauffeurs werken op basis van een contract met de houder. Zij zijn weliswaar niet op de opvanglocatie aanwezig, maar aangezien de werkzaamheden worden verricht binnen de opvangtijd en er sprake is van directe betrokkenheid bij en/of verantwoordelijkheid voor de kinderen kun je de taxi beschouwen als een verlengstuk van de opvang. De chauffeurs verzorgen vermoedelijk meerdere keren in de drie maanden een taxirit.

Echter: wanneer het niet is na te gaan of het structureel is, ligt de verantwoordelijkheid voor het bieden van veilige kinderopvang des te meer bij de houder.

In de Denklijn staat over de het aspect ‘structureel’

De richtlijn voor het begrip ‘structureel’ is geen beleidsregel of definitie die antwoord geeft op alle voorkomende situaties. Er zullen zich in de praktijk geregeld kwesties voordoen die vragen om maatwerk. Wat altijd geldt is dat de houder verantwoordelijk is voor het bieden van verantwoorde en veilige kinderopvang. Wanneer de houder personen toegang verleent tot het kindercentrum zal hij zich altijd af moeten vragen wat dit betekent voor de (veiligheid van) de kinderen. Oók wanneer het om incidentele aanwezigheid gaat. Een houder heeft de mogelijkheid om een VOG te verlangen van iedereen met wie hij (op wat voor manier dan ook) voor de kinderopvang samenwerkt. Ziet de houder van deze mogelijkheid af, omdat hij meent dat de veiligheid van de kinderen niet in het geding komt, dan zal hij dit moeten kunnen onderbouwen.

Het feit dat het onbekend is of het ‘structureel’ is, is geen reden om niet aan de VOG plicht en PRK koppelingsvereiste voor taxichauffeurs te voldoen. Het vraagt om extra bewustwording van houders. Je kunt beargumenteren dat hier ook (juist) bij hoort dat de houder weet welke chauffeurs in opvangtijd (= verantwoordelijkheid van de houder) de kinderen vervoeren. Dat is ongetwijfeld niet eenvoudig, maar het is de vraag of het niet mogelijk is een vaste groep chauffeurs in te zetten voor de organisatie in plaats van 250 verschillende personen.

Kun je met dit antwoord verder?

Met vriendelijke groet,

Cassandra Verspeek

Helpdesk kinderopvang

Mobiel: 06 – 28829172

Email: helpdeskkinderopvang@ggdghor.nl (http://helpdeskkinderopvang@ggdghor.nl)

Twitter : @GGDGHORNL (https://twitter.com/GGDGHORNL)en @Toezicht_kov (https://twitter.com/GGDGHORNL)

> Van: Jade Berg
>Datum: 2022-09-29 11:17:13
>Onderwerp: Taxichauffeurs wel/niet in PRK
> Goedemorgen,
>
>Ik heb een vraag over de koppeling aan de houder in het Personenregister Kinderopvang (PRK) omtrent taxichauffeurs. De houder huurt tijdens schoolweken voor twee dagen per week een taxibedrijf in om kinderen van school te halen en naar de BSO-locatie te brengen. De taxirit duurt ongeveer 20 minuten. Het taxibedrijf kan 80 verschillende taxichauffeurs inzetten voor deze rit. De taxichauffeurs staan niet ingeschreven en gekoppeld aan de houder in het PRK. De houder heeft geen overzicht welke taxichauffeur wanneer is ingezet. Of aldus vaker dezelfde taxichauffeur wordt ingezet, is niet duidelijk. In de Denklijn PRK staat dat taxichauffeurs weliswaar niet op de opvanglocatie aanwezig zijn, maar aangezien de werkzaamheden worden verricht binnen de opvangtijd en er sprake is van directe betrokkenheid bij en/of verantwoordelijkheid voor de kinderen kan de taxi beschouwd worden als een verlengstuk van de opvang.
>
>Klopt het dat de taxichauffeurs aldus ingeschreven en gekoppeld dienen te zijn aan de houder in het PRK, ongeacht hoe vaak zij een rit rijden voor deze opvang?
>
>In de Denklijn PRK staat namelijk ook dat de chauffeurs vermoedelijk meerdere keren in de drie maanden een taxirit rijden. Of dit laatste daadwerkelijk zo is, is onbekend. Het kan ook zo zijn dat voor iedere taxirit een andere chauffeur wordt ingezet.
>
>Ik hoor het graag. Alvast bedankt.
>
>Met vriendelijke groet,
>
>Jade Oosterbaan – Van den Berg | Toezichthouder kinderopvang | GGD Hollands Noorden |
>m 06 57079141 | e jaberg@ggdhn.nl| i www.ggdhollandsnoorden.nl | Hertog Aalbrechtweg 22, 1823 DL Alkmaar |
>Postbus 9276, 1800 GG Alkmaar | werkdagen maandag t/m donderdag en vrijdag in de even weken

Jade Oosterbaan - van den Berg

10-10-20222:31 pm

Beste Cassandra,

Bedankt voor de informatie. Hier kan ik zeker verder mee.

Met vriendelijke groet,

Jade Oosterbaan – Van den Berg | Toezichthouder kinderopvang | GGD Hollands Noorden |
m 06 57079141 | e jaberg@ggdhn.nl| i www.ggdhollandsnoorden.nl | Hertog Aalbrechtweg 22, 1823 DL Alkmaar |
Postbus 9276, 1800 GG Alkmaar | werkdagen maandag t/m donderdag en vrijdag in de even weken

Van: helpdeskkinderopvang@ggdghor.nl
Verzonden: woensdag 5 oktober 2022 15:22
Aan: Jade Oosterbaan – van den Berg
Onderwerp: (Referentienummer:164123) Taxichauffeurs wel/niet in PRK

Beste Jade,

In de Denklijn Personenregister Kinderopvang en de FAQ Beroepskwalificatie en VOG/inschrijving PRK voor taxichauffeur staat het huidige beleid over de VOG/PRK plicht bij taxichauffeurs.

FAQ:

Een beroepskwalificatie is niet vereist. Inschrijving in het personenregister kinderopvang (PRK) is vereist als de chauffeur (structureel) kinderen voor de BSO vervoert.

Toelichting: Vervoer valt onder verantwoordelijkheid van de houder van de kinderopvang. Het taxivervoer is een dienst die in opdracht van de houder wordt verleend. Taxichauffeurs die in opvangtijd kinderen vervoeren op basis van een overeenkomst met de houder moeten zich inschrijven in het PRK. De taxibranche kent zelf ook een systeem van continue screening. Die screening voldoet niet voor de kinderopvang omdat de nadruk van die screening niet op functie-aspect 84 en/of 86 ligt.

Uit de Denklijn valt op te maken dat het structurele aspect van de inzet van de betreffende taxichauffeur wordt meegewogen:

De taxichauffeurs werken op basis van een contract met de houder. Zij zijn weliswaar niet op de opvanglocatie aanwezig, maar aangezien de werkzaamheden worden verricht binnen de opvangtijd en er sprake is van directe betrokkenheid bij en/of verantwoordelijkheid voor de kinderen kun je de taxi beschouwen als een verlengstuk van de opvang. De chauffeurs verzorgen vermoedelijk meerdere keren in de drie maanden een taxirit.

Echter: wanneer het niet is na te gaan of het structureel is, ligt de verantwoordelijkheid voor het bieden van veilige kinderopvang des te meer bij de houder.

In de Denklijn staat over de het aspect ‘structureel’

De richtlijn voor het begrip ‘structureel’ is geen beleidsregel of definitie die antwoord geeft op alle voorkomende situaties. Er zullen zich in de praktijk geregeld kwesties voordoen die vragen om maatwerk. Wat altijd geldt is dat de houder verantwoordelijk is voor het bieden van verantwoorde en veilige kinderopvang. Wanneer de houder personen toegang verleent tot het kindercentrum zal hij zich altijd af moeten vragen wat dit betekent voor de (veiligheid van) de kinderen. Oók wanneer het om incidentele aanwezigheid gaat. Een houder heeft de mogelijkheid om een VOG te verlangen van iedereen met wie hij (op wat voor manier dan ook) voor de kinderopvang samenwerkt. Ziet de houder van deze mogelijkheid af, omdat hij meent dat de veiligheid van de kinderen niet in het geding komt, dan zal hij dit moeten kunnen onderbouwen.

Het feit dat het onbekend is of het ‘structureel’ is, is geen reden om niet aan de VOG plicht en PRK koppelingsvereiste voor taxichauffeurs te voldoen. Het vraagt om extra bewustwording van houders. Je kunt beargumenteren dat hier ook (juist) bij hoort dat de houder weet welke chauffeurs in opvangtijd (= verantwoordelijkheid van de houder) de kinderen vervoeren. Dat is ongetwijfeld niet eenvoudig, maar het is de vraag of het niet mogelijk is een vaste groep chauffeurs in te zetten voor de organisatie in plaats van 250 verschillende personen.

Kun je met dit antwoord verder?

Met vriendelijke groet,

Cassandra Verspeek

Helpdesk kinderopvang

[cid:image001.png@01D8DCB1.D5278A10]

Mobiel: 06 – 28829172

Email: helpdeskkinderopvang@ggdghor.nl

Twitter : @GGDGHORNL en @Toezicht_kov

Van: Jade Berg
Datum: 2022-09-29 11:17:13
Onderwerp: Taxichauffeurs wel/niet in PRK

Goedemorgen,

Ik heb een vraag over de koppeling aan de houder in het Personenregister Kinderopvang (PRK) omtrent taxichauffeurs. De houder huurt tijdens schoolweken voor twee dagen per week een taxibedrijf in om kinderen van school te halen en naar de BSO-locatie te brengen. De taxirit duurt ongeveer 20 minuten. Het taxibedrijf kan 80 verschillende taxichauffeurs inzetten voor deze rit. De taxichauffeurs staan niet ingeschreven en gekoppeld aan de houder in het PRK. De houder heeft geen overzicht welke taxichauffeur wanneer is ingezet. Of aldus vaker dezelfde taxichauffeur wordt ingezet, is niet duidelijk. In de Denklijn PRK staat dat taxichauffeurs weliswaar niet op de opvanglocatie aanwezig zijn, maar aangezien de werkzaamheden worden verricht binnen de opvangtijd en er sprake is van directe betrokkenheid bij en/of verantwoordelijkheid voor de kinderen kan de taxi beschouwd worden als een verlengstuk van de opvang.

Klopt het dat de taxichauffeurs aldus ingeschreven en gekoppeld dienen te zijn aan de houder in het PRK, ongeacht hoe vaak zij een rit rijden voor deze opvang?

In de Denklijn PRK staat namelijk ook dat de chauffeurs vermoedelijk meerdere keren in de drie maanden een taxirit rijden. Of dit laatste daadwerkelijk zo is, is onbekend. Het kan ook zo zijn dat voor iedere taxirit een andere chauffeur wordt ingezet.

Ik hoor het graag. Alvast bedankt.

Met vriendelijke groet,

Jade Oosterbaan – Van den Berg | Toezichthouder kinderopvang | GGD Hollands Noorden |
m 06 57079141 | e jaberg@ggdhn.nl| i www.ggdhollandsnoorden.nl | Hertog Aalbrechtweg 22, 1823 DL Alkmaar |
Postbus 9276, 1800 GG Alkmaar | werkdagen maandag t/m donderdag en vrijdag in de even weken
DISCLAIMER GGD HOLLANDS NOORDEN:

Dit bericht is uitsluitend bestemd voor de geadresseerde. Het bericht kan vertrouwelijke informatie bevatten. Als u niet de geadresseerde bent, verzoeken wij u dit bericht te vernietigen en de afzender te informeren. GGD Hollands Noorden is niet aansprakelijk voor onjuiste en onvolledige overbrenging van de inhoud van een verzonden e-mail bericht, of een te late ontvangst daarvan. GGD Hollands Noorden maakt gebruik van ZIVVER om veilig e-mails te versturen en bestanden uit te wisselen. Lees meer over ZIVVER

Cassandra Verspeek

10-10-20222:11 pm

NPS script

10-10-20222:25 pm