Hoi Bianca,
Sorry voor het late antwoord. Dit komt door een piek aan werkzaamheden afgelopen twee weken.
Ik denk dat je simpel moet stellen dat
o De houder is verantwoordelijk voor de opvang.
o Opvang wordt uitgevoerd door het kindercentrum.
o De kinderen die onder zijn/haar beleid worden opgevangen
o De ouder heeft een overeenkomst met de houder; de houder levert de dienst
o Er kan dan ook KO toeslag worden aangevraagd
o De houder is verantwoordelijk voor schade (Fysiek, mentaal etc.) en aansprakelijk
o De pedagogische kwaliteit word geleverd op basis van beleid van de houder
o Door personeel dat werkzaam is (in dienst) is van de houder Samenvoegen kan op basis van en activiteit., Ik denk ook dat de uitleg van een activiteit ruimte biedt iets meer te zijn dan een duidelijk âleer- of bezigheidsmoment in de enge zin. Ook kennismaking met een klas waar ze worden opgevangen in de toekomst zou misschien gezien kunnen worden als een âleer- of bezigheidsmoment,â als dat is verantwoord in welk kader en met welke activiteiten dat plaatsvindt.
Maar essentieel is dat dit wel door de houder wordt geboden. Bij een activiteit kan een kind (en beroepskracht) de stamgroep verlaten en kan de verdeling van kinderen anders zijn dan de beroepskracht-kindratio voorschrijft. M.a.w. een beroepskracht die met twee kinderen in de stamgoep achterblijft en een beroepskracht die met 14 kinderen ergens anders een activiteit uitvoert (ik noem maar wat) is in beginsel mogelijk.
Maar dan komen we op het volgende punt. Is de leerkracht (ook) in dienst en werkzaam voor de school en tegelijkertijd werkzaam voor de houder? Het lijkt mij niet dat een leerkracht tegelijkertijd twee functies kan uitvoeren; het beleid van de school uitvoeren en in dienst van het kindercentrum het beleid van het kindercentrum uitvoeren. Dat lijkt me niet juist en ook niet uit te leggen als het er op aankomt. Dan ben je werkzaam voor en âsta je onder gezag vanâ twee werkgevers en voer je twee taken tegelijkertijd uit. Dat lijkt niet juist te zijn, zelfs niet als je daarvoor een overeenkomst met de werkgever kinderopvang en een PRK inschrijving hebt en betaald (bezoldigd) wordt en tegelijkertijd werkzaam bent voor de school. Het lijkt technisch gezien niet gewenst en gezien de Wko niet juist te zijn.
Daarnaast zou dit ook uit concurrentievervalsing (denk aan gelijk speelveld) mogelijk maken , bijvoorbeeld door kinderen die KOT ontvangen te laten opvangen bij de school en daarbij extra kinderen op te vangen of een beroepskracht andere taken uit et laten voeren voor de houder. Maar dat laat ik hier verder buiten beschouwing.
Dus ik denk dat bij de tweede vraag die je stelt geldt dat het ok is als de leerkracht van de school op dat moment (betaald) in dienst is van de aanbieder kinderopvang e.e.a. mogelijk is , maar als de leerkracht tegelijkertijd ook leerkracht is, dit niet mogelijk is.
Als een kind alleen gaat wennen dan valt het op dat moment feitelijk niet meer onder de kinderopvang als er geen beroepskracht voor het kind verantwoordelijk is. Maar zeker gezien jouw voorbeeld denk ik dat je daar pragmatisch in moet zijn. Een kind moet vanuit de kinderopvang kunnen wennen, lijkt me, het zou toch te gek zijn als dat niet kan. En dan zal de beroepskracht ook soms even wegzijn, juist omdat dit deel uitmaakt van het wenproces. Het moet passen in de bezetting en capaciteit bij de kinderopvang dan, de houder van de KO is verantwoordelijk daarvoor.
Hoofdlijn is dat het niet juist is als een kind (langdurig) opgevangen wordt op de school en daarvoor wel als kind van de kinderopvang wordt gerekend (en bijvoorbeeld KOT ontvangt).
Wennen volgens de wet op onderwijs (Wpo) is overigens maximaal 5 dagdelen, maar dit terzijde.
Ik hoop dat je wat aan mijn antwoord hebt en hiermee verder kan.
Met vriendelijke groet,
Fred van der Wal
Helpdesk kinderopvang
Telefoon: 06 81343845
Email: helpdeskkinderopvang@ggdghor.nl (http://helpdeskkinderopvang@ggdghor.nl)
Twitter : @GGDGHORNL (https://twitter.com/GGDGHORNL)
> Van: Bianca Lee
>Datum: 2023-04-03 13:03:53
>Onderwerp: stamgroep verlaten voor activiteit school/ wennen bij de basisschool
> Hallo,
>
>Onderstaande vraag (onder mijn naam) hebben we gekregen van een kinderopvangorganisatie, ten aanzien van de activiteit met kleuters denk ik het volgende:
>Het samenvoegen van peuters en kleuters kan inderdaad alleen als activiteit. Dit dient zoals je zegt beschreven te zijn in het pedagogisch beleidsplan (heel concreet; dus duur, doel, etc.) en dat het kind de mogelijkheid heeft om op elk moment op de groep terug te keren. Let er ook op dat de activiteit een duidelijk âleer- of bezigheidsmomentâ moet zijn. Gewoon samen zijn is geen activiteit.
>Ten aanzien van je tweede vraag denk ik dat het kan als de leerkracht/ professional een diploma heeft conform de cao kinderopvang en dat die op dat moment de pedagogisch medewerker is (en natuurlijk gekoppeld moet zijn in het prk) Tenminste als ik kijk naar het schema van 3 jarige opvang/onderwijs. Er moet dan natuurlijk wel voldaan worden aan de bkr..
>De kinderen mogen op dat moment dan ook niet afgemeld worden..
>Klopt mijn beredenering?
>En als bv een kind tijdens de opvang (alleen) gaat wennen bij de basisschool voor een half uurtje en er zijn dan bv 24 kinderen en één leerkracht? Dit omdat bv het kind 5 dagen bij de opvang zit en anders niet kan wennen? En in het kader van de doorgaande lijn/ samenwerking?
>Ik hoor het graag van jullie, mocht mijn vraag niet duidelijk zijn dan hoor ik he graag.
>
>Groetjes Bianca
>
>Op een locatie sluiten de peuters voor een bepaald deel van de dag (ongeveer 1 uur), met een pedagogisch professional aan bij de kleuters van school, een soort van druppelgroep/proefklasje.
>Wij hebben aangegeven dat dit kan. Het is toegestaan om met een groep kinderen de stamgroep te verlaten voor een activiteit en dat daar geen toestemmingsformulier van ouders voor nodig is. Belangrijker is eigenlijk, wil het kind ook mee en is er een mogelijkheid voor het kind om in de stamgroep te blijven als het echt niet mee wil. Ook moet deze activiteit opgenomen worden in het pedagogisch werkplan.
>Nu komt hierop een vervolgvraag: Hoe zit het als het groepje kinderen zonder pedagogisch professional met een centrum brede medewerker (lees de leerkracht) meegaat voor een activiteit buiten de groep? Dit is namelijk aan de orde voor het soepel laten verlopen van de overgang naar school. Is dan wel toestemming van ouders nodig?
>De manager vraagt of dit mogelijk gemaakt kan worden door:
>• De ouders een formulier uitzonderlijke afspraken te laten ondertekenen, waarin concreet de situatie beschreven wordt
>• De kinderen op de groep door de pedagogisch professional af te melden in de tijd dat ze dus ‘afwezig’ zijn, vanwege voorbereidingen op school.
>
>Bij activiteiten buiten de groep moet normaal gesproken ook aan de BKR voldaan worden en moet een pedagogisch professional mee gaan.
>De constructie die de manager voorstelt ken ik niet en ik weet niet of dat toegestaan is.
>
>Ik ben erg benieuwd hoe jullie hier tegenaan kijken.