Beste collega,
Het volgende vind ik lastig te beoordelen.
Een peutergroep heeft een eigen afzonderlijke groepsruimte die echter ook voor het middagslaapje gebruikt wordt. De peuters die niet slapen gaan naar een aangrenzende ruimte met een keuken, Daar gaan ze knutselen oid. Er zijn grote ramen (een soort aquarium) zodat je de groepsruimtes goed kan inzien. In de keuken staat een tafel voor de peuters en een lange tafel voor de bso kinderen die tevens als een soort afscheiding dient.
In dezelfde ruimte met keuken komen de bso kinderen om wat te eten en te drinken, wanneer ze uit school komen. Of zij mogen wat pakken wat op tafel staat en meenemen naar hun eigen groepsruimte. Deze grenst aan de andere kant van de keukenruimte. Op dat tijdstip zijn meestal de peuters weer wakker en gaan de peuters weer naar die eigen ruimte. Maar er is wel sprake van een korte overlap.
Hierbij moet gekeken worden naar de emotionele veiligheid van kinderen en de stabiliteit op de groep. Hoe wordt dit gewaarborgd?
Kan je dan spreken van een samengestelde groep? Is het voldoende wanneer dit moment beschreven wordt in het pedagogisch beleidsplan en wanneer de ouders hiervoor van te voren schriftelijk toestemming hebben gegeven? Wanneer de bso kinderen vrij zijn van school zijn er meerdere momenten dat gebruik gemaakt wordt van de keukenruimte. De peuters zijn dan in hun eigen groepsruimte.
alvast bedankt voor het meedenken.
met vriendelijke groet,
Agnes Berkhout