Oh jammer,… dan ben ik vast de enige. Vooral bij een niet volledige inspectie.
Dank voor de terugkoppeling!
Met vriendelijke groet,
Nikie van Gelder
Toezichthouder kinderopvang
[cid:image001.png@01D95055.37920920]
Postbus 8684
5605 KR. Eindhoven
www.ggdbzo.nl
T:
E:
088 3110 679
n.van.gelder@GGDBZO.nl
Van: helpdeskkinderopvang@ggdghor.nl
Verzonden: maandag 6 maart 2023 10:24
Aan: Nikie van Gelder
Onderwerp: (Referentienummer:164668) registratie kindplaatsen lkr conform de praktijk.
Hoi Nikie,
In de klankbordgroep is met zowel GGD als gemeente hier uitgebreid bij stil gestaan en is het besproken. De meerwaarde van dit vinkje werd niet herkend, met name dat je in het rapport voldoende mogelijkheden hebt om de afwijkingen te beschrijven.
Met vriendelijke groet,
Isabella Bolt
Helpdesk kinderopvang
[cid:image002.png@01D95055.37920920]
Mobiel: 06-40961343
Email: helpdeskkinderopvang@ggdghor.nl
Twitter : @GGDGHORNL
Van: Nikie van Gelder >
Datum: 02/03/2023 21:12
Aan: “helpdeskkinderopvang@ggdghor.nl” >
Onderwerp: RE: (Referentienummer:164668) registratie kindplaatsen lkr conform depraktijk.
Trouwens,,….
Ik vind het wel jammer dat het vinkje verdwijnt. Ik had liever gezien dat het vinkje bleef maar zichtbaar werd gemaakt.
Met vriendelijke groet,
Nikie van Gelder
Toezichthouder kinderopvang
[cid:image001.png@01D95055.37920920]
Postbus 8684
5605 KR. Eindhoven
www.ggdbzo.nl
T:
E:
088 3110 679
n.van.gelder@GGDBZO.nl
Van: helpdeskkinderopvang@ggdghor.nl >
Verzonden: donderdag 2 maart 2023 15:20
Aan: Nikie van Gelder >
Onderwerp: (Referentienummer:164668) registratie kindplaatsen lkr conform de praktijk.
Beste Nikie,
Het is juist dat het vinkje in GIR I gaat verdwijnen. Dit was al een langere tijd een wens maar nooit hoog geprioriteerd. Het probleem is dat je een vinkje kan aanzetten wanneer de gegevens niet conform de praktijk is, echter niemand ziet het want het komt niet in een rapport en ook niet bij GIR H terecht. Wanneer LRK gegevens niet in relatie staan met de praktijk dan is er veel al sprake van wijzigingen niet op tijd doorgeven en daar is een voorwaarde voor. Is het geen grond om dit af te keuren dan zal je dit in het advies aan de gemeente kunnen beschrijven.
In jouw casus heeft de houder meer kindplaatsen staan dan in de praktijk opgevangen worden. De houder heeft 3 groepen ingericht en het aantal vierkante meters is beschikbaar, dan is het geen probleem. De houder kan de groepen zo weer uitbreiden wanneer het personeel daarvoor is en de kinderen. De houder hoeft dan niet te wachten om een i.o. voor uitbreiding kindplaatsen. Iets anders is het wanneer deze groepen voor hele andere doeleinden zijn ingericht of bijvoorbeeld verhuurd. In dat geval beschikt de voorziening niet over het aantal benodigde m2 in relatie tot het kind aantal wat geregistreerd is.
Volgens mij geeft de FAQ voldoende antwoord op jouw vraag:
[cid:image003.png@01D95055.37920920]
Kan je verder met mijn antwoord?
Met vriendelijke groet,
Isabella Bolt
Helpdesk kinderopvang
[cid:image002.png@01D95055.37920920]
Mobiel: 06-40961343
Email: helpdeskkinderopvang@ggdghor.nl
Twitter : @GGDGHORNL
Van: Nikie Gelder
Datum: 2023-03-02 12:11:52
Onderwerp: registratie kindplaatsen lkr conform de praktijk.
Hierbij wil ik graag de volgende vraag neerleggen:
In deze regio merk ik op dat de registratie kindplaatsen in het LRK behoorlijk vaak afwijkt van de praktijk en/of het pedagogisch beleid van het kindercentra.
Voorbeelden:
1.BSO geregistreerd met 60 kindplaatsen. In de praktijk 1 basisgroep van 20 kindplaatsen. Ook het pedagogisch beleid spreekt slechts van 1 groep.
De houder geeft aan dat er momenteel ook maar ruimte is voor 1 groep maar indien het nodig is met school in gesprek gegaan kan worden om klaslokalen te gebruiken.
Mijn reactie: Ik vind dat ze die werkwijze goed moeten beschrijven in het pedagogisch beleid; nu staat daar niks van vermeld. Het was een verkorte inspectie en heb hierbij aangevinkt dat de registratie LRK niet conform de praktijk is. Ik heb in de beschouwing vermeld dat de houder dit in overeenstemming met elkaar moet brengen ( aan de houder de keuze hoe). Ik begrijp echter dat die optie ( het aanvinken van de registratie LRK conform de praktijk) gaat verdwijnen?
Vraag: Ik heb altijd gelet of de inschrijving LRK klopt met de praktijk. Indien ze afwijken van deze inschrijving, wil ik dit wel ook terugzien in het beleid. Wellicht is mijn werkwijze achterhaald? Dan hoor ik dat graag.
2. een KDV heeft 65 kindplaatsen, een BSO 32 kindplaatsen. De locatie staat geregistreerd als combinatiegroep.
De houder geeft aan 5 groepen te hebben met in totaal 65 kindplaatsen waarbij 2 peutergroepen een 2-5 jaar groep worden genoemd. In de praktijk gebeurd dit echter niet ( alleen peuters) meer maar toch wilt de houder deze optie graag openhouden.
Vraag: Naast dat ik de werkwijze mis van de combinatiegroep, lijkt mij dat zowiezo hier ook de kindaantallen niet kloppen.
Daarnaast vraag ik me af of je een locatie als combinatiegroep moet registreren om de optie open te houden? Deze casus heb ik besproken met een collega die deze situatie misschien wel zou goedkeuren. Dit wanneer uit dialoog het voor de toezichthouder voldoende duidelijk is wat de intentie is. Ik heb dus een andere mening; voor mij moet de inschrijving LRK wel kloppen met de realiteit ( beleid en werkwijze); het geeft anders een vertekend beeld en dan heeft het vermelden van de hoeveelheid kindplaatsen in het LRK geen nut meer. Hoe kijken jullie daar tegenaan?
Dus: mijn inziens moet de inschrijving kindplaatsen in het LRK kloppend zijn, moet ik in de praktijk kunnen zien dat daar ook voldoende en passend ingerichte ruimte voor is en moet ik dat ook terug kunnen zien in het pedagogisch beleid/werkplan. Daar kunnen ze ook vermelden indien de praktijk tijdelijk anders is ( bijvoorbeeld slechts 1 groep geopend ipv de mogelijke 3)
Alvast bedankt voor het meedenken!