Hoi Pleuntje,
Ik heb reactie van onze juristen. Het was een pittige casus.
Hoofdlijn is dat het jaarlijks onderzoek wel moet plaatsvinden (op grond van 1.62 lid 2 Wko). Er kan waarschijnlijk geen feitelijke beoordeling van alle kwaliteitseisen plaatsvinden, maar in de beschouwing kun je de situatie beschrijven.
Hieronder de verschillende punten waar rekening mee moet worden gehouden en hoe het aan te pakken.
1. Van belang is allereerst de vraag rondom de vertegenwoordiging. Het ís mogelijk dat iemand zich door een gemachtigde laat vertegenwoordigen (2:1 Awb). Hierbij moet degene die zich laat vertegenwoordigen dit aan de gemeente of de toezichthouder laten blijken. De machtiging hoeft niet schriftelijk te zijn gegeven, maar vooral in situaties die onduidelijkheid oproepen kan je wel vragen om een schriftelijke machtiging van degene dien optreedt als de gemachtigde.
De Memorie van Toelichting:
Op grond van artikel 2:1 Awb geldt:
Lid 1 Een ieder kan zich ter behartiging van zijn belangen in het verkeer met bestuursorganen laten bijstaan of door een gemachtigde laten vertegenwoordigen.
Lid 2 Het bestuursorgaan kan van een gemachtigde een schriftelijke machtiging verlangen.
Degene die zich door een gemachtigde wil laten vertegenwoordigen, zal dit aan het bestuursorgaan moeten laten blijken. Daarvoor is geen bepaalde vorm voorgeschreven: uit veel handelingen zal de bedoeling, zich door een bepaalde persoon te laten vertegenwoordigen, kunnen worden afgeleid. Twijfelt het bestuursorgaan in een bepaald geval aan de vertegenwoordigingsbevoegdheid, dan zal het op grond van het tweede lid van artikel 2.1 een schriftelijke machtiging van de opdrachtgever kunnen verlangen. Langs die weg kan de zekerheid worden verkregen dat de handelingen van de gemachtigde inderdaad aan de volmachtgever kunnen worden toegerekend. In hoeverre het bestuursorgaan kan afgaan op de mededeling van iemand dat hij een machtiging heeft ontvangen, zal van de omstandigheden afhangen. Het moet zich echter realiseren dat – mocht die mededeling onjuist zijn – de pseudo-volmachtgever in beginsel niet kan worden gehouden aan hetgeen door de onbevoegde vertegenwoordiger is gedaan.
Een mededeling van de gastoudercentrale dat ze optreden als vertegenwoordiger/gemachtigde kán dus genoeg zijn. Maar nu de gastoudercentrale aangeeft dat ze niet alle handelingen kunnen uitvoeren en er alleen mondelinge afspraken zijn, is het volledig uitvoeren van het onderzoek niet mogelijk. Bijvoorbeeld: is de administratie conform artikel 11 van de Regeling wet Kinderopvang direct inzichtelijk? De gastoudercentrale kan niet alle informatie verschaffen op de vragen die de toezichthouder heeft, en kan niet namens de houder een zienswijze indienen (als de gastoudercentrale dat tenminste heeft aangegeven). Dan kun je het rapport opmaken zonder zienswijze en beschrijf de feiten.
1. Het jaarlijks onderzoek vindt dus plaats zonder dat alles kan worden beoordeeld. Bekijk welke voorwaarden je wel en niet kunt beoordelen op basis van je onderzoek. Er kunnen dus ook zeker overtredingen worden geconstateerd. Andere voorwaarden kun je op niet beoordeeld zetten. Van belang is wel dat je de gemeente de gelegenheid geeft om eventueel te handhaven. En dat kan niet als alles op niet beoordeeld staat.
Jun je bij 1.2.1 eventueel een overtreding constateren, plicht tot doorgeven wijzigingen, ervan uitgaande dat uit deze plicht logischerwijs ook volgt dat je ook moet laten weten wie je vertegenwoordigt als je langere tijd afwezig bent? En dat deze persoon alle activiteiten kan en wil waarnemen van jou als houder. De houder heeft dat wel doorgegeven maar de vervanger neemt niet alles over begrijp ik. En eventueel een overtreding op de medewerkingsplicht indien daar sprake van is (item 1.3.1).
Kun je hiermee verder?
Met vriendelijke groet,
Pauline el Khoury
Landelijk Centrum Toezicht Kinderopvang
[cid:image001.png@01DA2D05.914DEAA0]
Zwarte Woud 2
E-mail
: pelkhoury@ggdghor.nl
3524 SJ Utrecht
Website
: www.ggdghor.nl
Mobiel: 06-36483490
Twitter
: @GGDGHORNL
Werkdagen
: ma, di, do, vrij
Lezen over het werk van de GGD’en en GHOR? Ga naar DaaromGGD
[cid:image002.jpg@01DA2D05.914DEAA0]
Van: Keur, Pleuntje
Aan: Khoury el–Verscheijden, Pauline
Onderwerp: RE: Voortgang casus GOB
Hoi Pauline,
Heb je misschien al wat meer duidelijkheid t.a.v. het wel/niet (kunnen) uitvoeren van het jaarlijks onderzoek bij het GOB?
Ben benieuwd of er nog iets uit het gesprek met jouw collega gekomen is over deze casus.
Ik heb alleen nog deze en volgende week om een eventueel onderzoek te kunnen starten en die zitten al bijna volgepland.
Met vriendelijke groet,
Pleuntje Keur
Toezichthouder Wet Kinderopvang
Afdeling Algemene Gezondheidszorg
[GGD]
_______________________________________________________________________________
Bezoekadres
Postadres
Drie Decembersingel 50
5921 AC Blerick
Postbus 1150
5900 BD Venlo
M
T
E
W
+31 (0)6 50 87 98 35
+31 (0)88 11 91 447
p.keur@vrln.nl
www.ggdlimburgnoord.nl
Werkdagen
Maandag, dinsdag, woensdagochtend en donderdag.
[onderdeel_VRLN]
_______________________________________________________________________________
Bedrijfsvertrouwelijk (BBN1)
Van: Khoury el–Verscheijden, Pauline
Verzonden: donderdag 30 november 2023 15:34
Aan: Keur, Pleuntje
Onderwerp: RE: Voortgang casus GOB
Hoi Pleuntje,
Ik heb de mail gelezen.
Uit de reactie van de gastoudercentrale begrijp ik dat ze niet gemachtigd is om namens de houder alle benodigde handelingen die een houder moet kunnen doen, kan.
Ik lees ook dat informeel alles geregeld is en je je geen zorgen maakt. Dat is natuurlijk ook belangrijk. Maar, indien er wel een probleem zich voordoet bij een gastouder kan dat affect hebben op aansprakelijkheid en verantwoordelijkheid. Uiteraard toets jij de eisen vanuit de Wko. Zoals bv een koppeling die dan later pas is gemaakt.
Ik ga met mijn collega bespreken wat dat betekent voor jouw inspectie.
Met vriendelijke groet,
Pauline el Khoury
Landelijk Centrum Toezicht Kinderopvang
[cid:image001.png@01DA2D05.914DEAA0]
Zwarte Woud 2
E-mail
: pelkhoury@ggdghor.nl
3524 SJ Utrecht
Website
: www.ggdghor.nl
Mobiel: 06-36483490
Twitter
: @GGDGHORNL
Werkdagen
: ma, di, do, vrij
Lezen over het werk van de GGD’en en GHOR? Ga naar DaaromGGD
[cid:image002.jpg@01DA2D05.914DEAA0]
Bedrijfsvertrouwelijk (BBN1)
Van: Keur, Pleuntje
Verzonden: woensdag 29 november 2023 16:43
Aan: Khoury el–Verscheijden, Pauline
Onderwerp: RE: Voortgang casus GOB
Ha Pauline,
Ik besef me dat je het vast erg druk hebt.
Ben je al in de gelegenheid geweest om mijn (onderstaande) mail te lezen?
Fijn als je met me mee wilt denken, want ik zit echt even klem hiermee.
Met vriendelijke groet,
Pleuntje Keur
Toezichthouder Wet Kinderopvang
Afdeling Algemene Gezondheidszorg
[GGD]
_______________________________________________________________________________
Bezoekadres
Postadres
Drie Decembersingel 50
5921 AC Blerick
Postbus 1150
5900 BD Venlo
M
T
E
W
+31 (0)6 50 87 98 35
+31 (0)88 11 91 447
p.keur@vrln.nl
www.ggdlimburgnoord.nl
Werkdagen
Maandag, dinsdag, woensdagochtend en donderdag.
[onderdeel_VRLN]
_______________________________________________________________________________
Bedrijfsvertrouwelijk (BBN1)
Van: Keur, Pleuntje
Verzonden: dinsdag 21 november 2023 11:46
Aan: Khoury el–Verscheijden, Pauline
Onderwerp: Voortgang casus GOB
Dag Pauline,
Afgelopen week was ik ziek (griep) waardoor ik de casus van het GOB even moest laten liggen.
Op 9-11 heb ik via de gemeente een reactie van de VNG doorgestuurd gekregen en op 13-11 heb ik een aantal vragen van de Gastoudercentrale beantwoord gekregen. Beide mails heb ik onderaan deze mail bijgevoegd.
Voor mij is echter nog steeds niet duidelijk wat ik moet doen in deze situatie ten aanzien van het jaarlijks onderzoek. Fijn als je nog even wilt meekijken.
Feiten samengevat:
* De houder is voor onbepaalde tijd (minimaal 6 weken) afwezig en niet bereikbaar. Het GOB betreft een eenmanszaak waarbij de houder een natuurlijk persoon is.
* Ze heeft een overeenkomst inclusief een verwerkersovereenkomst AVG met de Gastoudercentrale (service-organisatie) afgesloten.
* De Gastoudercentrale is telefonisch goed bereikbaar voor de gastouders en kunnen de administratie van het bureau inzien en vragen beantwoorden. Ze voeren ook de kassiersfunctie uit.
* De verplichte jaarlijkse locatiebezoeken zijn dit jaar al door de houder uitgevoerd bij de 7 gastouders die ze bemiddelt.
De houder is niet bereikbaar. Ik kan haar inhoudelijk niet vragen naar essentiële zaken zoals (om een paar voorbeelden te noemen) de wijze waarop ze haar beleid voert zodat haar gastouders een pedagogisch beleid uitvoeren dat in de praktijk leidt tot verantwoorde opvang, of hoe ze per gastoudervoorziening beoordeelt hoeveel kinderen er verantwoord kunnen worden opgevangen, of dat ze ervoor zorgt dat er koppelingsgesprekken plaatsvinden bij de gastoudervoorziening. Dit beperkt me enorm in mijn onderzoek en ik vraag me af wat de meerwaarde dan is om het onderzoek op dit moment uit te voeren.
De VNG stelt enerzijds dat ik een onderzoek moet doen om vast te stellen of alle activiteiten uitgevoerd mogen worden door de Gastoudercentrale, zoals het indienen van een zienswijze.
Dan is de vraag: hoe stel ik dat vast én als ze geen zienswijze mogen indienen, hoe kan ik dan überhaupt het rapport afronden?
Ik heb inhoudelijk geen verstand van machtigingen, verwerkersovereenkomsten e.d. Is het mijn taak om die overeenkomsten helemaal uit te pluizen en hier conclusies uit te trekken als het gaat om het mogen indienen van een zienswijze namens de houder?
Ik heb geen directe zorg om de situatie, omdat:
* het gaat om 7 aangesloten gastouders, waarvan ik er 2 recent bezocht heb en hier geen tekortkomingen waren. Het zijn vooral oma’s die een middag hun kleinkind(eren) opvangen. Veel behoefte aan begeleiding is er dan ook niet bij hen.
* het een tijdelijke situatie is van (naar verwachting) een aantal weken. Het komt alleen beroerd uit, omdat dit net de resterende periode van dit jaar is waarin het onderzoek zou moeten plaatsvinden.
* De Gastoudercentrale de belangrijkste taken in deze periode kan uitvoeren.
Mijn voorkeur gaat er dan ook naar uit om er bij de gemeente op aan te sturen het jaarlijks onderzoek niet op te starten dit jaar, maar deze uit te voeren als de houder weer bereikbaar is begin 2024. Dit advies krijg ik ook van mijn eigen team terug. De gemeente kan toch onderbouwd afzien van het uitvoeren van het jaarlijks onderzoek bij een uitzonderlijke situatie?
Heb jij hier een denklijn bij?
Ik merk dat ik klem loop, omdat ik nu van verschillende kanten adviezen krijg en ik zelf te weinig juridische kennis heb om te bepalen hoe ik dit moet/kan aanvliegen.
Anders gezegd: Ik ben huiverig dat ik me heel veel werk en gekonkel op de hals haal waar dit het doel voorbij schiet.
Alvast dank voor het meedenken.
PS. Hoe zit het eigenlijk met de koppeling in het PRK van de medewerkers van de Gastoudercentrale die de administratie van het GOB voeren en alle kindgegevens kunnen inzien? Is het in dit geval geen verplichting voor de individuele medewerkers, omdat er een overeenkomst tussen de houder met een bedrijf is (geen natuurlijk persoon)?
Mails VNG en Gastoudercentrale:
Reactie VNG op vraag gemeente (mail d.d. 9-11):
Zoals zojuist telefonisch belooft hierbij ook onze reactie via e-mail.
Wat van belang is, is het GOB bereikbaar voor de aangesloten GO?
Dat de houder onbereikbaar is doet er niet zoveel toe als de bemiddeling en begeleiding enz. enz. gewaarborgd is.
Als de Gastoudercentrale volledig gemachtigd is om namens de houder van het GOB te handelen en alle activiteiten gewoon (onder verantwoordelijkheid van de houder) doorgang vinden zien wij geen probleem in de beschreven situatie.
Uit een onderzoek van de GGD bij het GOB moet blijken of er nog sprake is van activiteiten uit naam van het GOB.
Het JO kan dus gewoon doorgang vinden, daarvoor zal de GGD contact moeten leggen met de gastoudercentrale en de (alle) aangesloten GO.
Uit dat onderzoek zal moeten blijken of er sprake is van een (of meer) overtreding(en).
De exploitatie kan doorgang vinden als de gastoudercentrale volledig bevoegd (gemachtigd) is om alle activiteiten uit te voeren.
Dus ook indienen zienswijze, afhandelen betalingen etc. Er moet dus een onderzoek plaatsvinden om dat te constateren.
Blijkt uit dat onderzoek dat het niet goed geregeld is kan de tzh dit omschrijven in het rapport en ernaar handelen, evt in overleg met jou.
Mocht je nog vragen hebben bel gerust.
Reactie van De Gastoudercentrale ( mail d.d. 9-11):
Wat houdt het ‘overnemen van het werk’ van GOB…. precies in? Welke werkzaamheden verrichten jullie in de tijd dat zij als houder niet bereikbaar is?
De Gastoudercentrale is een service-organisatie voor gastouderbureaus. Er zijn over heel Nederland verschillende gastouderbureaus bij ons aangesloten. Zij maken onder andere gebruik van het door ons aangeboden administratiesysteem Opvangapp en wij voeren bijvoorbeeld in opdracht van hen de kassiersfunctie uit. Verder leggen gastouderbureaus en hun klanten alle voorkomende vragen bij ons neer en daar helpen we hen mee.
Gastouderbureau Venray is al van het begin klant bij ons. Alle administratie in Opvangapp nemen we voor haar waar, zoals de kassiersfunctie, contractwijzigingen, vragen over opvanguren etc. Verder kunnen haar ouders en gastouders bij ons terecht met alle voorkomende opvangvragen.
· Voor welke periode nemen jullie haar werkzaamheden over?
Wij hebben vernomen dat ze 49 dagen niet beschikbaar is. Mocht het onverhoopt langer duren, dan nemen we gedurende langere tijd de werkzaamheden van haar over. Wij hebben de contactgegevens van een familielid om op de hoogte te blijven.
· Zijn deze afspraken schriftelijk vastgelegd d.m.v. een overeenkomst en/of machtiging?
Sowieso hebben wij een overeenkomst inclusief verwerkersovereenkomst AVG met Gastouderbureau …… Ouders en gastouders tekenen hiervoor ook in hun opvangovereenkomst. Verdere specifieke invulling van de huidige taken hebben we mondeling met elkaar doorgesproken.
· Voeren jullie ook huisbezoeken uit, zoals de jaarlijkse voortgangsgesprekken met gastouders, evaluatiegesprekken met ouders en uitvoeren van de risico-inventarisaties (jaarlijks, maar bijvoorbeeld ook na een verbouwing)?
In principe niet. {naam houder} heeft alle huisbezoeken en contactmomenten die hierin nodig zijn met de gastouders voor deze periode, reeds uitgevoerd. Deze heeft ze dus, indien nodig, wat eerder uitgevoerd. De evaluaties met de ouders pakt ze op, zodra ze weer terug is. Hiervan heeft ze de ouders op de hoogte gesteld. Mocht het binnen de periode van afwezigheid nodig zijn om bijvoorbeeld een risico-inventarisatie uit te voeren, dan hebben wij andere gastouderbureaus binnen ons netwerk. Een bemiddelingsmedewerker van zo’n gastouderbureau kan dan (tegen een vergoeding) op verzoek een huisbezoek afleggen.
· Stel dat een gastouder begeleiding of bemiddeling nodig heeft (bijv vanwege een conflict met ouders of zorg om een kind in het kader van kindermishandeling), nemen jullie taken dan ook waar?
Zeker, zelf hebben wij ook een medewerker in dienst met een pedagogische achtergrond (SPW3). Echter, bij benodigde specialistische kennis, dan schakelen we ook weer een bemiddelingsmedewerker/aandachtsfunctionaris van een gastouderbureau binnen ons netwerk in.
· Kunnen jullie de koppelingen in het personenregister maken voor (nieuwe) VOG-plichtigen in haar bestand?
Nee, dit kunnen we helaas niet. Voor zo ver bekend, zijn er op dit moment geen gastouders, huisgenoten of structureel aanwezigen die gekoppeld of ontkoppeld moeten worden. Komen deze in de periode van afwezigheid binnen, dan noteren we deze zodat Gastouderbureau …. de wijzigingen kan doorvoeren zodra zij terug is.
· Is de persoon (of personen) die haar werkzaamheden overnemen en haar administratie nu voeren ook ingeschreven en gekoppeld aan het GOB in het personenregister?
Nee, we hebben op afstand altijd al inzicht in haar administratie, omdat wij de al jaren haar financiële administratie verzorgen en omdat wij beheerder zijn van Opvangapp (het systeem waarin {naam houder] haar administratie uitvoert).
· Als een gastouder stopt en onverwijld uitgeschreven dient te worden uit het LRK, hoe gaat dit proces dan nu in zijn werk?
Op het moment dat een bemiddelingsrelatie stopt bij een gastouder die opvang verzorgt in haar eigen huis, dan mag deze LRK-inschrijving nog 3 maanden blijven bestaan. Dit om de mogelijkheid te bieden om een nieuwe bemiddeling aan te gaan binnen deze periode. Aangezien Gastouderbureau Venray geen gastouders heeft met opvang aan huis, zou deze situatie derhalve niet moeten voorkomen.
Een gastouder die volledig stopt, heeft een opzegtermijn van 1 maand naar de ouders. Hierdoor gaat het voorlopig om een beperkte tijd, waarin de uitschrijving nog niet wordt gedaan in het LRK. Mijn voorkeur zou hebben dat we dit laten liggen totdat de houder weer terug is. Levert dit een probleem op, dan kunnen we bijvoorbeeld wel de benodigde formulieren in laten vullen en dit samen met het ID van de gastouder aan de betreffende gemeente sturen.
Met vriendelijke groet,
Pleuntje Keur
Toezichthouder Wet Kinderopvang
Afdeling Algemene Gezondheidszorg
[GGD]
_______________________________________________________________________________
Bezoekadres
Postadres
Drie Decembersingel 50
5921 AC Blerick
Postbus 1150
5900 BD Venlo
M
T
E
W
+31 (0)6 50 87 98 35
+31 (0)88 11 91 447
p.keur@vrln.nl
www.ggdlimburgnoord.nl
Werkdagen
Maandag, dinsdag, woensdagochtend en donderdag.
[onderdeel_VRLN]
_______________________________________________________________________________