Passend onder de aandacht brengen klachtenjaarverslag

Gesloten

Beste collega,

Op dit moment beoordelen wij het klachtenjaarverslag van Partou. Wij vragen ons af of Partou het klachtenjaarverslag voldoende passend onder de aandacht brengt.

Op de website staat ergens op 3/4 van de pagina Over ons: Elk jaar leveren we bij de GGD ons klachtenjaarverslag aan. In dit rapport kun je onder meer lezen hoe we klachten hebben opgelost en afgehandeld. Dit rapport kan iedereen bij ons opvragen via je locatiemanager.

In een forum topic van 2017 staat een reactie van Fred over dit onderwerp:
Het aan de toezichtouders toezenden is een actieve handeling van de houder, maar het kennisgeven dat ouders het verslag kunnen opvragen is passief en vraagt alsnog een actie van de ouders. Ik betwijfel of dat gezien kan worden als ‘op passende wijze onder de aandacht brengen’. Het is een interessant vraagstuk. Ik zal de vraag aan onze juridische medewerker voorleggen, als zij terug is van verlof.

Hierop is geen uitsluitsel gekomen. Ik hoor graag of het er van moeten opvragen voldoende passend is.

Ik hoor het graag.

Groet,
Andrea Bouwman

Antwoorden

Fred

07-25-20233:25 pm

Hoi Andrea,

De Memorie van toelichting bij de invoering van deze eis (Zie onderaan) , geeft geen duidelijkheid. Ik geef je een antwoord dat ik aan een andere toezichthouder eerder dit jaar , heb gestuurd. Daarin is de stellingname dat het feit dat je als ouder kan opvragen geen beletsel hoeft et zijn voor passende wijze onder de aandacht brengen. Maar duidelijk is dat ouder aantoonbaar moeten kunnen weten dat dit ook mogelijk is (en dat het werkt als erom wordt verzocht natuurlijk). Ik hoop dat je hiermee uit de voeten kan.

Passend onder de aandacht:

âDit is een lastig vraagstuk wat passend onder de aandacht brengen precies is, waarover moeilijk eenduidig een antwoord is te geven. Het is elk geval niet juist als de GGD bepaald wat de houder moet doen, dat is de omgekeerde wereld. Maar soms ontkom je er niet aan om aan te geven wat je wel en niet voldoende vindt.

In lid 3 van Wko art 1.57b staat (ter vergelijking) dat de klachtenregeling op passende wijze onder de aandacht van ouders moet worden gebracht. Het lijkt daarmee volkomen duidelijk moet zijn dát er een klachtenregeling is en dat die, zonder beletsel, toegankelijk (op te vragen, in te zien, op te zoeken, of wat dan ook) is. Anders heeft de regeling geen zin.

Omdat er geen vormvoorwaarde is, is het enige resultaat dat je als toezichthouder kan beoordelen of de klachtenregeling redelijkerwijs aan elke ouder bekend is gemaakt, en voor elk ouder te vinden is en dus inzichtelijk is.

Hieraan kan je het jaarverslag gelijk stellen.

Bekend maken aan de OC hoeft niet en dat is inderdaad niet gelijk aan alle ouders. Ouders moeten evident (om dat woord maar eens te gebruiken), lees zonder twijfel, aantoonbaar, ondubbelzinnig, onder de aandacht van ouders zijn gebracht. Hoe dat gebeurt, dat is de âpassende wijzeâ. Elk geval met een (communicatie-)middel dat of wijze die tot gevolg heeft dat elke ouder hierop is geattendeerd.

Het hoeft overigens niet het verslag zelf te zijn dat gepubliceerd wordt voor ouders, dat vereist de regel niet. Dus als meegedeeld wordt dat het opvraagbaar is, is een mogelijkheid. Zolang duidelijk is dat de mogelijkheid bestaat en effect sorteert. En dat duidelijk is dat dit jaarverslag het jaarverslag van de klachtenregeling betreft natuurlijk.

De toezichthouder krijgt het jaarverslag toegestuurd voor 1 juni, als het goed is.

Memorie van Toelichting bij de Wet versterking positie ouders kinderopvang en peuterspeelzalen Nr 24 045 Nr 3.

De in het achtste lid opgenomen verplichting van de houder om het verslag vóór 1 juni naar de toezichthouder, in casu de GGD, te zenden komt overeen met de nu in artikel 1.57b, zevende lid, Wko opgenomen verplichting. Nieuw is de voorgestelde verplichting om het verslag tevens op passende wijze onder de aandacht van de ouders te brengen, bijvoorbeeld via de website.

Ik hoop met deze reactie toch bij te dragen aan een antwoord op jouw vraagstuk m.b.t. Partou. Een alternatief kan zijn de vraag alsnog eens op Forum te plaatsen toegespitst op Partou

Met vriendelijke groet,

Fred van der Wal

Helpdesk kinderopvang

Telefoon: 06 81343845

Email: helpdeskkinderopvang@ggdghor.nl (http://helpdeskkinderopvang@ggdghor.nl)

Twitter : @GGDGHORNL (https://twitter.com/GGDGHORNL)

> Van: Andrea Bouwman
>Datum: 2023-07-25 14:20:13
>Onderwerp: Passend onder de aandacht brengen klachtenjaarverslag
> Beste collega,
>
>Op dit moment beoordelen wij het klachtenjaarverslag van Partou. Wij vragen ons af of Partou het klachtenjaarverslag voldoende passend onder de aandacht brengt.
>
>Op de website staat ergens op 3/4 van de pagina Over ons: Elk jaar leveren we bij de GGD ons klachtenjaarverslag aan. In dit rapport kun je onder meer lezen hoe we klachten hebben opgelost en afgehandeld. Dit rapport kan iedereen bij ons opvragen via je locatiemanager.
>
>In een forum topic van 2017 staat een reactie van Fred over dit onderwerp:
>Het aan de toezichtouders toezenden is een actieve handeling van de houder, maar het kennisgeven dat ouders het verslag kunnen opvragen is passief en vraagt alsnog een actie van de ouders. Ik betwijfel of dat gezien kan worden als ‘op passende wijze onder de aandacht brengen’. Het is een interessant vraagstuk. Ik zal de vraag aan onze juridische medewerker voorleggen, als zij terug is van verlof.
>
>Hierop is geen uitsluitsel gekomen. Ik hoor graag of het er van moeten opvragen voldoende passend is.
>
>Ik hoor het graag.
>
>Groet,
>Andrea Bouwman

Fred

07-25-20233:33 pm

Andrea Bouwman

07-27-20239:45 am

Hallo Fred,

Als ik dit lees kom ik al aardig richting de conclusie dat we er niets van kunnen vinden van hoe ze het onder de aandacht brengen.

Blijf het wel twijfelachtig vinden, maar vooruit. Vooral een verschil wanneer er bijvoorbeeld een nieuwsberichtje naar ouders wordt verstuurd dat het klachtenjaarverslag van 2022 is op te vragen, of zoals nu dat ergens ver te zoeken op de website staat dan ‘het’ klachtenjaarverslag op te vragen is. Dat is naar mijn idee wat weinig onder de aandacht brengen. Maar, oke, we kunnen er dus weinig inhoudelijk van vinden van de manier waarop.

Bedankt voor je snelle reactie Fred!

Met vriendelijke groet,
Andrea Bouwman
Toezichthouder kinderopvang
M: 06-34456506
E: A.Bouwman@ggdflevoland.nl
I: www.ggdflevoland.nl

[cid:image001.png@01D7A87F.87D33DC0]

Van: helpdeskkinderopvang@ggdghor.nl
Verzonden: dinsdag 25 juli 2023 15:59
Aan: Andrea Bouwman
Onderwerp: (Referentienummer:165085) Passend onder de aandacht brengen klachtenjaarverslag

Hoi Andrea,

De Memorie van toelichting bij de invoering van deze eis (Zie onderaan) , geeft geen duidelijkheid. Ik geef je een antwoord dat ik aan een andere toezichthouder eerder dit jaar , heb gestuurd. Daarin is de stellingname dat het feit dat je als ouder kan opvragen geen beletsel hoeft et zijn voor passende wijze onder de aandacht brengen. Maar duidelijk is dat ouder aantoonbaar moeten kunnen weten dat dit ook mogelijk is (en dat het werkt als erom wordt verzocht natuurlijk). Ik hoop dat je hiermee uit de voeten kan.

Passend onder de aandacht:

“Dit is een lastig vraagstuk wat passend onder de aandacht brengen precies is, waarover moeilijk eenduidig een antwoord is te geven. Het is elk geval niet juist als de GGD bepaald wat de houder moet doen, dat is de omgekeerde wereld. Maar soms ontkom je er niet aan om aan te geven wat je wel en niet voldoende vindt.

In lid 3 van Wko art 1.57b staat (ter vergelijking) dat de klachtenregeling op passende wijze onder de aandacht van ouders moet worden gebracht. Het lijkt daarmee volkomen duidelijk moet zijn dát er een klachtenregeling is en dat die, zonder beletsel, toegankelijk (op te vragen, in te zien, op te zoeken, of wat dan ook) is. Anders heeft de regeling geen zin.

Omdat er geen vormvoorwaarde is, is het enige resultaat dat je als toezichthouder kan beoordelen of de klachtenregeling redelijkerwijs aan elke ouder bekend is gemaakt, en voor elk ouder te vinden is en dus inzichtelijk is.

Hieraan kan je het jaarverslag gelijk stellen.

Bekend maken aan de OC hoeft niet en dat is inderdaad niet gelijk aan alle ouders. Ouders moeten evident (om dat woord maar eens te gebruiken), lees zonder twijfel, aantoonbaar, ondubbelzinnig, onder de aandacht van ouders zijn gebracht. Hoe dat gebeurt, dat is de ‘passende wijze’. Elk geval met een (communicatie-)middel dat of wijze die tot gevolg heeft dat elke ouder hierop is geattendeerd.

Het hoeft overigens niet het verslag zelf te zijn dat gepubliceerd wordt voor ouders, dat vereist de regel niet. Dus als meegedeeld wordt dat het opvraagbaar is, is een mogelijkheid. Zolang duidelijk is dat de mogelijkheid bestaat en effect sorteert. En dat duidelijk is dat dit jaarverslag het jaarverslag van de klachtenregeling betreft natuurlijk.

De toezichthouder krijgt het jaarverslag toegestuurd voor 1 juni, als het goed is.

Memorie van Toelichting bij de Wet versterking positie ouders kinderopvang en peuterspeelzalen Nr 24 045 Nr 3.

De in het achtste lid opgenomen verplichting van de houder om het verslag vóór 1 juni naar de toezichthouder, in casu de GGD, te zenden komt overeen met de nu in artikel 1.57b, zevende lid, Wko opgenomen verplichting. Nieuw is de voorgestelde verplichting om het verslag tevens op passende wijze onder de aandacht van de ouders te brengen, bijvoorbeeld via de website.

Ik hoop met deze reactie toch bij te dragen aan een antwoord op jouw vraagstuk m.b.t. Partou. Een alternatief kan zijn de vraag alsnog eens op Forum te plaatsen toegespitst op Partou
Met vriendelijke groet,
Fred van der Wal

Helpdesk kinderopvang
[cid:image002.png@01D9C06A.694BC520]

Telefoon: 06 81343845

Email: helpdeskkinderopvang@ggdghor.nl

Twitter : @GGDGHORNL

Van: Andrea Bouwman
Datum: 2023-07-25 14:20:13
Onderwerp: Passend onder de aandacht brengen klachtenjaarverslag

Beste collega,

Op dit moment beoordelen wij het klachtenjaarverslag van Partou. Wij vragen ons af of Partou het klachtenjaarverslag voldoende passend onder de aandacht brengt.

Op de website staat ergens op 3/4 van de pagina Over ons: Elk jaar leveren we bij de GGD ons klachtenjaarverslag aan. In dit rapport kun je onder meer lezen hoe we klachten hebben opgelost en afgehandeld. Dit rapport kan iedereen bij ons opvragen via je locatiemanager.

In een forum topic van 2017 staat een reactie van Fred over dit onderwerp:
Het aan de toezichtouders toezenden is een actieve handeling van de houder, maar het kennisgeven dat ouders het verslag kunnen opvragen is passief en vraagt alsnog een actie van de ouders. Ik betwijfel of dat gezien kan worden als ‘op passende wijze onder de aandacht brengen’. Het is een interessant vraagstuk. Ik zal de vraag aan onze juridische medewerker voorleggen, als zij terug is van verlof.

Hierop is geen uitsluitsel gekomen. Ik hoor graag of het er van moeten opvragen voldoende passend is.

Ik hoor het graag.

Groet,
Andrea Bouwman

***********************************************************************************
*** DISCLAIMER ***

Aan deze e-mail kunnen geen rechten worden ontleend. De GGD Flevoland sluit iedere aansprakelijkheid uit die voortvloeit uit de elektronische verzending van dit bericht. De inhoud van dit e-mailbericht (en de bijlagen) is uitsluitend bestemd voor de geadresseerde(n). U wordt verzocht de afzender te informeren en het bericht te verwijderen, indien u dit bericht bij vergissing hebt ontvangen. U mag het bericht niet openbaar maken of op enige wijze verspreiden of vermenigvuldigen, indien u niet de geadresseerde bent noch een geautoriseerde medewerker die kennis mag nemen van berichten voor de geadresseerde.

*** DISCLAIMER ***
***********************************************************************************