Hallo Nicole,
Dank je wel voor je antwoord.
Het gaat er in dit geval inderdaad omdat ouders naast houder en geschillencommissie ook nog de OC nog als derde optie hebben.
Zoals je zegt past dit niet in de rol van een oudercommissie en kan dit juist hun rol als adviseur van de houder aan kunnen tasten.
Ik begrijp dat er in ieder geval dat de Wko of de beleidsregels niet concreet iets zeggen over de rol van een OC als klachtenbehandelaar.
Dan blijft inderdaad over het gesprek aangaan met de houder en deze erop te wijzen dat dit dat klachtenbehandeling niet hoort bij een oudercommissie.
Contact opnemen met de oudercommissie is een goede suggestie, mogelijk kunnen ze daarna zelf ook het gesprek met de houder hierover aan gaan.
Met vriendelijke groet,
Marco Oranje
Toezichthouder Kinderopvang GGD Drenthe
Technische Hygiëne Zorg
T. 0592 – 306300
M. 06 – 46607141
E. m.g.j.oranje@ggddrenthe.nl
Werkdagen: maandag, t/m donderdag + vrijdagochtend
Bezoekadres Mien Ruysweg 1, 9408 KA Assen
Postadres Postbus 144, 9400 AC Assen
In verband met de privacywetgeving
dient u er zorg voor te dragen dat documenten
met persoonsgegevens beveiligd verstuurd
worden.
Van: helpdeskkinderopvang@ggdghor.nl
Verzonden: vrijdag 6 oktober 2023 12:20
Aan: Marco Oranje
Onderwerp: (Referentienummer:165516) oudercommissie voor klachten?
Beste Marco,
Excuses voor het vertraagde antwoord. Als ik jouw vraag goed begrijp, biedt de houder niet de mogelijkheid om de klacht bij de houder neer te leggen? Of is er wel een klachtenregeling maar biedt de houder de mogelijkheid om – naast de klachtenregeling – ook de klachten bij de OC in te dienen?
In het eerste geval voldoet de klachtenregeling niet. In artikel 1.57b lid 2 Wko staat wat er in ieder geval in een klachtenregeling moet staan en dat is onder andere dat de ouder zijn klacht schriftelijk bij de houder kan indienen. En dus niet bij een OC. Als de klachtenregeling inhoudelijk niet correct is kun je dat afkeuren.
In de tweede geval is het een andere vraag.
De oudercommissie heeft twee belangrijke verantwoordelijkheden namelijk de houder gevraagd en ongevraagd adviseren én communiceren met de ouders, houder en evt. GGD. Een oudercommissie kan wel advies uitbrengen over de vaststelling of wijziging van de klachtenregeling maar zij gaan niet inhoudelijk in op klachten. Het zou de rol van de oudercommissie ook aantasten als zij klachten in behandeling gaan nemen. Het doel van een OC is om in samenwerking met de organisatie de kwaliteit van de opvang te behouden en te verbeteren. In de praktijk komt het uiteraard voor dat een ouder een oudercommissie in kennis stelt als er bepaalde zaken spelen die de ouder wil delen met de OC. Dat is ook wat bij de rol van een OC hoort maar het in behandeling nemen van klachten hoort hier niet bij.
Wat kun je doen? Ik zou in dit geval het gesprek met de houder aangaan en wijzen op de verantwoordelijkheid van een oudercommissie en dat klachtenbehandeling daar niet bij hoort. Ik zou wel bij de voorwaarde pedagogisch beleid beschrijven dat je dit hebt besproken met de houder. Het pedagogisch beleidsplan afkeuren is niet handhaafbaar want de houder heeft in zijn pedagogisch beleid iets opgenomen wat hij volgens de wet niet hoeft op te nemen. Maar dat het niet correct is kun je wel beschrijven.
En ook goed om je in verbinding te stellen met de oudercommissie. Zijn zij uberhaupt op de hoogte dat de houder dit in het pedagogisch beleidsplan heeft staan? Mocht de oudercommissie vragen hebben, dan kun je de leden ook nog verwijzen naar de site van Boink.
Kun jij hier verder mee?
Met vriendelijke groet,
Nicole Huitink
Helpdesk kinderopvang
[cid:image001.png@01D9F855.5C6B8840]
Telefoon: 06 36512194
Email: helpdeskkinderopvang@ggdghor.nl
Twitter : @GGDGHORNL
Van: Nicole
Datum: 2023-10-05 09:12:10
Aan: “Marco Oranje” >
Onderwerp: oudercommissie voor klachten?
Beste Marco,
Door andere werkzaamheden is jouw vraag blijven liggen. Excuses hiervoor. Ik kom uiterlijk begin volgende week terug op jouw vraag.
Met vriendelijke groet,
Nicole Huitink
Helpdesk kinderopvang
[cid:image001.png@01D9F855.5C6B8840]
Telefoon: 06 36512194
Email: helpdeskkinderopvang@ggdghor.nl
Twitter : @GGDGHORNL
Van: Marco Oranje
Datum: 2023-09-28 12:02:22
Onderwerp: oudercommissie voor klachten?
Ik heb momenteel een houder die in het pedagogisch beleid heeft beschreven dat wanneer ouders hun klacht niet neer bij de beroepskracht of locatiemanager willen leggen, ze terecht kunnen bij de oudercommissie.
Gevoelsmatig klopt dit naar mijn idee niet, maar zou niet zo direct kunnen zeggen hoe en óf ik het wel moet afkeuren.
De houder heeft een oudercommissie en een ondertekend reglement OC / huishoudelijk reglement OC.
Daarin wordt een beschrijving gegeven van de taken en verantwoordelijkheden van de OC. Nergens staat iets over het aannemen en/of behandelen van, cq bemiddelen bij klachten.
Ook de procedure in de klachtenregeling spreekt nergens over de rol van de oudercommissie bij klachten.
Het enige wat ik zo zou kunnen bedenken waarop ik een oordeel zou kunnen geven is wanneer er niet volgens de klachtenregeling zou worden gewerkt. Maar dat kan alleen wanneer de oudercommissie ook daadwerkelijk klachten in behandeling heeft genomen. Dat is voor zoverik weet niet het geval.
Mijn vraag aan jullie is of jullie weten of er vanuit de Wko of beleidsregels helder gesteld kan worden of een oudercommissie niet of juist wel belast kan/mag worden met de behandeling van klachten?
Deze e-mail is alleen bestemd voor de geadresseerde(n). Het delen en gebruiken van deze e-mail door anderen is niet toegestaan. Is deze e-mail niet voor u bedoeld, dan wordt u vriendelijk gevraagd deze e-mail en alle bijlagen te verwijderen en de afzender dat via een e-mail te laten weten. Aan dit bericht kunnen geen rechten ontleend worden. Voor meer informatie leest u hier de privacyverklaring van GGD Drenthe.