Onderzoek na verhuizing

Gesloten

Goedemorgen,

Op het ondersteuningsportaal vind ik onderstaande tekst. Mijn vraag hierbij is waar ik het geel gearceerde precies uit de wetgeving en beleidsregels kan opmaken. Als ik kijk naar art. 3 lid 1 van de beleidsregels werkwijze toezichthouder, dan lijkt het alsof er binnen drie maanden na registratie in het LRK een onderzoek móet plaatsvinden. Mocht het toch mogelijk zijn, dan wil ik ook graag weten of het dan uitmaakt of je de eerste inspectie na de verhuizing dan aanmaakt als een OvR of dat je deze ook als een jaarlijks onderzoek kan aanmaken in de GIR.

Onderzoek voor registratie
In beide gevallen doe je een onderzoek voor registratie. Voor de verhuizing moet de houder namelijk een nieuwe aanvraag doen en voor de houderwijziging behandelt de gemeente het wijzigingsverzoek als ware het een aanvraag (Besluit registers art. 7, lid 3 en 4). Op inhoud geef je samen met de gemeente dit onderzoek vorm als een incidenteel onderzoek (vandaar ook dat dit zo in de Beleidsregels werkwijze toezichthouder is opgenomen in artikel 4). Je hoeft en wilt namelijk niet alle items (te) toetsen, en krijgt hiermee ook de vrijheid om dit onderzoek naar believen in te richten. De houder was namelijk al in exploitatie en doet dit nu op een nieuw adres (verhuizing) of de locatie, het personeel, beleid en andere zaken blijven grotendeels gelijk alleen de houder wijzigt. Bepaal samen met je gemeente wat de juiste items zijn om mee te nemen bij het onderzoek voor registratie.

Waarom een onderzoek voor registratie?
Omdat de gemeente in beide gevallen een besluit moet nemen binnen de 10-wekentermijn aangezien het nieuwe aanvragen betreffen van een houder. Als je een incidenteel onderzoek aanmaakt (in GIR Inspecteren) geef je een ander soort advies aan de gemeente en komt het onderzoek in de andere werkbak van de gemeente (in GIR Handhaven). Namelijk bij de wijzigingen en niet bij de aanvragen waarover de gemeente moet besluiten.

En wat te doen binnen drie maanden na registratie?
Vanwege het incidentele karakter van de beide onderzoeken en de aard van de wijzigingen hoeft geen verplicht onderzoek binnen drie maanden na registratie plaats te vinden. Overleg met je gemeente hoe je het vervolg van inspecties op maat kunt inrichten.

LET OP: dit betekent niet dat er geen jaarlijks onderzoek hoeft plaats te vinden. Dat is een wettelijke verplichting.

Verschil tussen verhuizing en houderwijziging?
Een wezenlijk verschil tussen de verhuizing en de houderwijziging is dat bij de verhuizing het LRK nummer wijzigt en bij de houderwijziging niet.

Ik zie een reactie graag tegemoet.

Met vriendelijke groet,

Linda Kester
Beleidsmedewerker Toezicht Kinderopvang
Senior Toezichthouder Kinderopvang
Hecht | GGD Hollands Midden
T 088 308 3460 | E LKester@ggdhm.nl
Werkdagen: maandag, dinsdag, donderdag, vrijdag

[cid:image003.jpg@01D7E504.88F9C860]
Hecht bestaat uit GGD Hollands Midden, RAV Hollands Midden, GHOR Hollands Midden en het Zorg- en Veiligheidshuis Hollands Midden.

Dit bericht is uitsluitend bestemd voor de geadresseerde. Het bericht kan vertrouwelijke informatie bevatten. Als u dit bericht per abuis hebt ontvangen, wordt u verzocht het te vernietigen en de afzender te informeren. GGD GHOR Nederland is niet aansprakelijk voor onjuiste en onvolledige overbrenging van de inhoud van een verzonden e-mail bericht, of een te late ontvangst daarvan.

Antwoorden

Isabella

09-26-20227:12 pm

Hoi Linda,

Het thema ‘verhuizing en houderwisseling’ is een waar we samen met de VNG het gesprek over voeren met het ministerie SZW. Het is helaas een langdurig traject en met de actualiteiten van tegenwoordig staat dit niet hoog op de agenda.

De regelingen zijn niet geheel eenduidig en dat geeft de nodige verwarring.

Wat wel helder is dat je bij een verhuizing een onderzoek voor registratie doet, dit kan zijn een OVR of een IO. De gemeente vindt het veelal fijn dat dit een IO is, want dan hebben ze in de jaarverantwoording makkelijker, immers moeten ze bij een OVR aangeven waarop er geen ONR is gedaan.

Na de verhuizing wil je graag de situatie beoordelen in de praktijk. Afhankelijk of in het lopende jaar al een jaarlijks onderzoek is geweest, kan je kiezen voor een JO of een IO. De inhoud van beide inspecties is maatwerk, wat is er op deze voorziening nodig. Je kan dit bepalen in overeenstemming met de gemeente.

Ik hoop je hiermee geïnformeerd te hebben.

Met vriendelijke groet,

Isabella Bolt

Helpdesk kinderopvang

Telefoon: 030 – 252 50 60

Mobiel: 06-40961343

Email: helpdeskkinderopvang@ggdghor.nl (http://helpdeskkinderopvang@ggdghor.nl)

Twitter : @GGDGHORNL (https://twitter.com/GGDGHORNL)

> Van: Linda Kester
>Datum: 23/09/2022 07:07
>Aan: “Helpdesk (helpdeskkinderopvang@ggdghor.nl)”
>Onderwerp: Onderzoek na verhuizing
> Goedemorgen,
>
>
>
>Op het ondersteuningsportaal vind ik onderstaande tekst. Mijn vraag hierbij is waar ik het geel gearceerde precies uit de wetgeving en beleidsregels kan opmaken. Als ik kijk naar art. 3 lid 1 van de beleidsregels werkwijze toezichthouder, dan lijkt het alsof er binnen drie maanden na registratie in het LRK een onderzoek móet plaatsvinden. Mocht het toch mogelijk zijn, dan wil ik ook graag weten of het dan uitmaakt of je de eerste inspectie na de verhuizing dan aanmaakt als een OvR of dat je deze ook als een jaarlijks onderzoek kan aanmaken in de GIR.
>
>
>
>Onderzoek voor registratie
>In beide gevallen doe je een onderzoek voor registratie. Voor de verhuizing moet de houder namelijk een nieuwe aanvraag doen en voor de houderwijziging behandelt de gemeente het wijzigingsverzoek als ware het een aanvraag (Besluit registers art. 7, lid 3 en 4). Op inhoud geef je samen met de gemeente dit onderzoek vorm als een incidenteel onderzoek (vandaar ook dat dit zo in de Beleidsregels werkwijze toezichthouder is opgenomen in artikel 4). Je hoeft en wilt namelijk niet alle items (te) toetsen, en krijgt hiermee ook de vrijheid om dit onderzoek naar believen in te richten. De houder was namelijk al in exploitatie en doet dit nu op een nieuw adres (verhuizing) of de locatie, het personeel, beleid en andere zaken blijven grotendeels gelijk alleen de houder wijzigt. Bepaal samen met je gemeente wat de juiste items zijn om mee te nemen bij het onderzoek voor registratie.
>
>
>Waarom een onderzoek voor registratie?
>Omdat de gemeente in beide gevallen een besluit moet nemen binnen de 10-wekentermijn aangezien het nieuwe aanvragen betreffen van een houder. Als je een incidenteel onderzoek aanmaakt (in GIR Inspecteren) geef je een ander soort advies aan de gemeente en komt het onderzoek in de andere werkbak van de gemeente (in GIR Handhaven). Namelijk bij de wijzigingen en niet bij de aanvragen waarover de gemeente moet besluiten.
>
>
>En wat te doen binnen drie maanden na registratie?
>Vanwege het incidentele karakter van de beide onderzoeken en de aard van de wijzigingen hoeft geen verplicht onderzoek binnen drie maanden na registratie plaats te vinden. Overleg met je gemeente hoe je het vervolg van inspecties op maat kunt inrichten.
>
>LET OP: dit betekent niet dat er geen jaarlijks onderzoek hoeft plaats te vinden. Dat is een wettelijke verplichting.
>
>
>Verschil tussen verhuizing en houderwijziging?
>Een wezenlijk verschil tussen de verhuizing en de houderwijziging is dat bij de verhuizing het LRK nummer wijzigt en bij de houderwijziging niet.
>
>
>
>
>
>Ik zie een reactie graag tegemoet.
>
>
>
>
>
>Met vriendelijke groet,
>
>
>
>Linda Kester
>
>Beleidsmedewerker Toezicht Kinderopvang
>
>Senior Toezichthouder Kinderopvang
>
>Hecht | GGD Hollands Midden
>
>T 088 308 3460 | E LKester@ggdhm.nl (mailto:LKester@ggdhm.nl)
>
>Werkdagen: maandag, dinsdag, donderdag, vrijdag
>
>
>
>[img:cid:image003.jpg@01D7E504.88F9C860]Hecht bestaat uit GGD Hollands Midden, RAV Hollands Midden, GHOR Hollands Midden en het Zorg- en Veiligheidshuis Hollands Midden.
>
>
>
>
>
>
>
>Dit bericht is uitsluitend bestemd voor de geadresseerde. Het bericht kan vertrouwelijke informatie bevatten. Als u dit bericht per abuis hebt ontvangen, wordt u verzocht het te vernietigen en de afzender te informeren. GGD GHOR Nederland is niet aansprakelijk voor onjuiste en onvolledige overbrenging van de inhoud van een verzonden e-mail bericht, of een te late ontvangst daarvan.
>
>

Isabella

09-27-202210:08 am

NPS script

09-27-202211:08 am

NPS script

09-27-202211:27 am