Goedemorgen,
Ik had vorige week een inspectie bij een gastouderbureau bij ons in de regio. Vanuit die inspectie heb ik twee vragen gekregen. Ik heb deze al even intern besproken bij ons in het team, maar wilde ter onderbouwing ook nog even navraag doen bij jullie.
* De houder van dit gastouderbureau was ervan overtuigd dat hun pedagogisch beleidsplan ondertekend moet zijn door de vraagouders voor gezien. Wat ik (en mijn collega’s) altijd begrepen hebben is dat het pedagogisch beleid inzichtelijk moet zijn voor de vraagouders. Ik doe nu ook inspecties in de kinderopvang en ook daar gaat het erom dat de ouders bij de documenten van de houder moeten kunnen die voor hen van belang zijn. Het moet inzichtelijk zijn, maar ze hoeven er niet voor te tekenen. Ik heb al bij het bureau aangegeven dat het volgens mij zo is dat het inzichtelijk moet zijn, maar dat zowel vraagouders als gastouders niet hoeven te tekenen voor gezien. Ik kon het zelf ook niet letterlijk terugvinden in één van de items van de inspecties bij gastouderbureaus. Omdat deze houder zo overtuigend was wil ik dit toch even goed uitzoeken, dus vandaar dat ik dit ook nog even bij jullie wil checken.
* Bij ons in de regio gaat een gastouderbureau stoppen. Het wordt geen overname van gastouderbureau, maar de gastouders kunnen overstappen naar een ander gastouderbureau. Nu kwam de vraag van deze houder wat er gedaan moet zijn door het gastouderbureau wat gastouders over neemt. Zij zijn bezig met alle gesprekken met deze gastouders, bezoeken aan de opvanglocaties, het afnemen van risico-inventarisaties et cetera. Nu gaf deze houder aan dat hij ook bekend is met gastouderbureaus die dan binnen 1 dag een heel bureau overnemen, dus doordat zij het nu zorgvuldig aanpakken het ook kan zijn dat ze te laat zijn bij gastouders en ze achter het net vissen. Nu denk ik dat er wel een verschil zit in de overname het gastouderbureau (inclusief dan alle administratie et cetera, waarbij je dan bijvoorbeeld al eerst de bestaande risico-inventarisatie van het gastouderbureau gebruikt om vervolgens zelf een nieuwe afspraak in te plannen) en in het overnemen van alleen de gastouders (gastouders mogen dan zelf bepalen met welk bureau ze verder gaan). Kunnen jullie mij hier wat meer over vertellen? Zou het bijvoorbeeld bij overname van alleen gastouders voldoende zijn om eerst uit te gaan van bijvoorbeeld een risico-inventarisatie die al door een voorgaand bureau is gedaan. Ik heb daar zelf wel een beetje mijn twijfels over, omdat elk bureau toch ook wel weer anders naar dingen kan kijken, en misschien net weer andere eisen stelt aan een woning naast alle wettelijke eisen die er zijn. Maar de grote risico’s hebben ze meestal wel op dezelfde manier verwerkt in een risico-inventarisatie, dus er zullen dan meer overeenkomsten zijn dan verschillen. Als wij langskomen voor de inspecties dan is het denk ik ook even afhankelijk door welk bureau de gastouders op dat moment bemiddeld worden volgens het LRK en dan moeten van desbetreffend bureau de documenten (pedagogisch beleid, meldcode et cetera) beschikbaar zijn. Met betrekking tot de risico-inventarisatie zou ik graag horen wat vanuit jullie daarin het advies is. Zijn er eventueel ook nog andere documenten die ik nu buiten beschouwing heb gelaten, maar waar misschien ook iets mee moet? We willen in onze regio dan wel één lijn trekken hoe we met deze situatie om gaan. Het moet niet zo zijn dat het ene bureau gewoon 1 op 1 alles overneemt en het andere bureau veel tijd investeert om de gehele administratie op orde te krijgen en daardoor dan ook misschien te laat is en achter het net vist. We zouden graag vanuit jullie dan nog een stukje extra onderbouwing willen.
Hopelijk zijn bovenstaande beschrijvingen een beetje duidelijk voor jullie. Mochten er nog vragen zijn dan hoor ik dat graag. Alvast bedankt voor jullie reactie!
Met vriendelijke groet,
Marijn Dielissen-de Hoop | Toezichthouder Kinderopvang
GGD Fryslân | Harlingertrekweg 58, postbus 612, 8901 BK Leeuwarden
T 06 34 58 06 96 | I www.ggdfryslan.nl
Werkdagen: maandag, dinsdag, woensdag en donderdagochtend
[cid:image001.jpg@01DA121A.441F42C0]
Binnen Veiligheidsregio Fryslân werken Brandweer Fryslân, GGD Fryslân en GHOR Fryslân
aan brandweerzorg, publieke gezondheidszorg en rampen- en crisisbeheersing.
In verband met de privacywetgeving dient u er zorg voor te dragen dat documenten met persoonsgegevens beveiligd verstuurd worden.
________________________________
DISCLAIMER Veiligheidsregio Fryslân:
Een per e-mail verzonden mededeling is uitsluitend bestemd voor de geadresseerde(n). Indien u niet de geadresseerde bent, wordt u verzocht de afzender te informeren. Aan de inhoud van deze e-mail en eventuele bijlagen kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij schriftelijk uitdrukkelijk anders is overeengekomen. Binnen Veiligheidsregio Fryslân werken Brandweer Fryslân en GGD Fryslân aan de brandweerzorg, publieke gezondheidszorg, rampenbestrijding en crisisbeheersing. Meer informatie over onze organisatie vindt u op www.veiligheidsregiofryslan.nl
Dit bericht is uitsluitend bestemd voor de geadresseerde. Het bericht kan vertrouwelijke informatie bevatten. Als u dit bericht per abuis hebt ontvangen, wordt u verzocht het te vernietigen en de afzender te informeren. GGD GHOR Nederland is niet aansprakelijk voor onjuiste en onvolledige overbrenging van de inhoud van een verzonden e-mail bericht, of een te late ontvangst daarvan.