Daar heb je op zich gelijk in 😉 Wellicht wel de bevraging van toezichthouders omtrent de meldcode aan gastouders/gastouderbureaus. Maar dat is weer iets anders misschien …
Met vriendelijke groet,
Jolanda Tettero
Senior Toezichthouder Kinderopvang
Hecht | GGD Hollands Midden
M 088 308 3460 | E jtettero@ggdhm.nl
[cid:image003.jpg@01D7E504.88F9C860]
Hecht bestaat uit GGD Hollands Midden, RAV Hollands Midden, GHOR Hollands Midden en het Zorg- en Veiligheidshuis Hollands Midden.
Van: Helpdesk Kinderopvang
Verzonden: donderdag 14 september 2023 16:02
Aan: Jolanda Tettero
Onderwerp: (Referentienummer:165322) Meldcode
Hoi Jolanda,
Dank voor je reactie. Begrijpelijk.
Voor de specialistendag is de casus misschien minder geschikt, tenzij er ook een toezichtsvraag aan zit waarin jij als toezichthouder anders had kunnen handelen. Dat zie ik niet zo snel.
Met vriendelijke groet,
Pauline Khoury el–Verscheijden
Helpdesk kinderopvang
[cid:image001.png@01D9E726.12BC63D0]
Telefoon: 06 36483490
Email: helpdeskkinderopvang@ggdghor.nl
Twitter : @GGDGHORNL
Van: Jolanda Tettero >
Datum: 14/09/2023 15:55
Aan: Helpdesk Kinderopvang >
Onderwerp: RE: (Referentienummer:165322) Meldcode
Hi Pauline,
Dank voor je antwoord.
Ik heb vanmiddag de houder van het GOB gesproken.
Ze moet een en ander nu even laten bezinken, de advocaat is ermee bezig, maar wil mogelijk nog wel een vervolg hieraan geven, in elk geval t.a.v. de kosten. Ik heb jouw suggesties ook nog meegenomen in mijn gesprek met haar.
De reden dat de houder destijds de melding heeft gedaan is omdat ze hierin erg samen heeft opgetrokken met de gastouder. De gastouder was erg emotioneel betrokken bij het gezin (het kind kwam vanaf 10 maanden bij haar en was inmiddels 3 jaar). De houder van het GOB heeft toen aangegeven dat zij het verder zou oppakken (wel in samenspraak met de gastouder) om de gastouder enigszins te ontlasten.
Is deze casus misschien iets om nog te bespreken tijdens een specialistendag?
Met vriendelijke groet,
Jolanda Tettero
Senior Toezichthouder Kinderopvang
Hecht | GGD Hollands Midden
M 088 308 3460 | E jtettero@ggdhm.nl
[cid:image003.jpg@01D7E504.88F9C860]
Hecht bestaat uit GGD Hollands Midden, RAV Hollands Midden, GHOR Hollands Midden en het Zorg- en Veiligheidshuis Hollands Midden.
Van: Helpdesk Kinderopvang >
Verzonden: donderdag 14 september 2023 12:03
Aan: Jolanda Tettero >
Onderwerp: (Referentienummer:165322) Meldcode
Hoi Jolanda,
Dit is inderdaad een vreselijk voorbeeld waarbij je als burger/ houder door anderen flink in de problemen kunt komen, zowel financieel als emotioneel. Als ik alles op een rij zet:
GOB wordt gedagvaard. Ouders beschuldigen VT en GOB van onrechtmatige daad en eisen schadevergoeding. Houder is hiervoor niet verzekerd. Het proces loopt nog. Advocaatkosten komen vermoedelijk voor de houder.
De uitspraak van een toezichthouder kan ik niets over zeggen. Het zou goed zijn als de houder zelf met de toezichthouder belt en nog eens navraagt wat ze bedoelde. Mogelijk is er sprake van misinterpretatie. En anders kan de houder toelichten hoe ze hierin staat.
Wat verder voor deze houder van belang is denk is:
Hoe komt zij zelf uit deze nare situatie? Hoe kan zij geld ontvangen voor de gemaakte kosten? Ik neem aan dat ze dat uitgezocht heeft. Mogelijk kan ze als laatste redmiddel op sociale media een oproep doen ergens voor hulp. Kinderopvangtotaal benaderen met haar verhaal?
Verder is het ook verstandig om als houder goed verzekerd te zijn (maar daar heeft ze nu niets aan). Hoe doen andere houders dat? Pro deo advocaat zoeken, gesubsidieerde rechtsbijstand? Is ze lid van een branchepartij? Die kunnen haar ook ondersteunen en advies geven.
Als houder is het uiteraard je taak om de meldcode vast te stellen en met gastouders te bespreken. Ik begrijp dat zij het vertrouwen hierin niet meer heeft. Het belang van gebruik van de meldcode is ter bescherming van kinderen die dat zelf niet kunnen. Dat schrijft de houder zelf ook.
Bij vermoedens ook goed de afweging maken wie VT belt. Ik weet niet waarom de gastouder zelf niet gemeld heeft omdat zij uit eerste hand vermoedelijk de signalen opvangt. Maar ik ken de situatie verder niet.
Ik hoop dat de houder hier iets mee kan. Ze moet proberen om haar benarde positie als haar kracht in te zetten.
Met vriendelijke groet,
Pauline Khoury el–Verscheijden
Helpdesk kinderopvang
[cid:image001.png@01D9E726.12BC63D0]
Telefoon: 06 36483490
Email: helpdeskkinderopvang@ggdghor.nl
Twitter : @GGDGHORNL
Van: Pauline
Datum: 2023-09-12 16:38:36
Aan: “Jolanda Tettero” >
Onderwerp: Meldcode
Hoi Jolanda,
Dat is zeker een heftig verhaal waar ik over moet nadenken. Heel naar voor de houder.
Ik zal uiterlijk komende week inhoudelijk reageren wat wij hiermee kunnen.
Met vriendelijke groet,
Pauline Khoury el–Verscheijden
Helpdesk kinderopvang
[cid:image001.png@01D9E726.12BC63D0]
Telefoon: 06 36483490
Email: helpdeskkinderopvang@ggdghor.nl
Twitter : @GGDGHORNL
Van: Khoury el–Verscheijden, Pauline>
Datum: 11/09/2023 15:42
Aan: Helpdesk Kinderopvang >
Onderwerp: FW: Meldcode
Beste Pauline,
Ik zou jullie graag een kwestie voorleggen die ik afgelopen week toegestuurd kreeg van een houder van een gastouderbureau in onze regio. Wellicht is het ook iets voor jullie jurist. Ik vind het een erg schrijnend verhaal.
Vanwege de privacy stuur ik het even zonder namen e.d. en gekopieerd vanuit de mail die ik van haar heb gekregen. Uit de mail spreekt veel boosheid en verdriet, maar ik kan het me van haar kant ook heel goed voorstellen. Ik heb in die tijd soms contact gehad met de houder en gewezen op het volgen van de meldcode. Dit heeft ze naar mijn idee ook gedaan.
De inspecteur waarover zij in haar mail spreekt is een inspecteur van GGD Kennemerland.
Ik hoor heel graag wat jullie wat jullie van onderstaand verhaal vinden:
‘Ik mail je namelijk met het volgende; je kunt je vast nog herinneren dat ik in 2019 een melding hebt gedaan bij Veilig thuis wat betreft een verdenking van sexueel misbruik bij een toen 3 jarig meisje. Ouders hebben het toen Veilig thuis behoorlijk moeilijk gemaakt en diverse bedreiging mijn kant op gestuurd.
2 maanden geleden heb ik alsnog een dagvaarding van hun advocaat ontvangen. Ouders beschuldigingen mij ( en Veilig Thuis) van een onrechtmatige daad en eisen een bizar hoog bedrag aan schadevergoeding. ( meer van €25.000,00)
Ik heb na slapeloze nachten en een maagzweer heb ik een goede advocaat gevonden die mij verdedigd en zal de zaak eind dit jaar voor de rechter komen. Ik ben ervan overtuigd ( zo ook mijn advocaat) dat ik juist heb gehandeld maar ben pas echt gerust wanneer de rechter dat daadwerkelijk zegt. Onze verdediging is nu geschreven maar dat heeft mij ontzettend veel energie gekost. Ik moest alles opnieuw helemaal door zodat mijn advocaat het juiste op papier kon zetten in mijn verdediging.
Mijn advocaat kosten lopen tegen de €10.000 op. Ik wist niet dat je deze kosten grotendeels moet betalen ook al win je de zaak. Ik heb maar een klein bureau en dus, heel dom, geen rechtsbijstand verzekering aangezien die maandelijkse kosten hoog zijn. Zakelijke kan ik deze advocaat kosten niet betalen en gaat al ons gezamenlijk spaargeld hieraan op.
Waar ik nu heel erg mee worstel en ontzettend boos om ben hoe het in godsnaam kan dat je als professional een melding moet doen en daarna door de wet geen bescherming krijgt. Ik sta er eigenlijk alleen voor.
Veilig thuis heeft een eigen advocaat en eigen juristen in huis. Dus de casemanager betrokken in dit gezin hoeft zich geen zorgen te maken over hoe deze kosten te betalen. Dat zal gewoon door de staat betaald worden.
Hoe kan een verplicht meldcode binnen de kinderopvang werken, hoe kan ik daar nog achter staan als je deze juist volgt en vervolgens aangeklaagd kan worden? Naar mijn idee functioneert deze meldcode niet zonder bescherming van de professional. Ik kan de meldcode op deze manier ook niet uitdragen bij mijn gastouders. Ik sta er gewoon niet meer achter.
Ik wil mijn stem laten horen omdat ik het zo oneerlijk vind. Wie betaalt mijn advocaat kosten? Ik weet niet goed waar ik moet beginnen maar wil dit graag aan het licht brengen.
Van de week heeft er een inspecteur bij een inspectie van een gastouder van mijn bureau gezegd dat zij altijd de inspecteur in vertrouwen kan nemen bij verdenking kindermishandeling want een gastouderbureau zal dat altijd afraden omdat ze dan een klant verliezen… Dan spring ik bijna uit mijn vel. Hoe ingenomen deze uitspraak. Ik zal altijd opkomen voor een kind. Maar zie wat er dan gebeurt. Ze hebben geen idee waar ik momenteel doorheen ga. Ik ben ontzettend boos en verdrietig.
Ik begrijp dat jij er ook niets aan kan doen maar ik moet ergens beginnen. Misschien kun jij met mij meedenken.’
Met vriendelijke groet,
Jolanda Tettero
Senior Toezichthouder Kinderopvang
Hecht | GGD Hollands Midden
M 088 308 3460 | E jtettero@ggdhm.nl
[cid:image002.jpg@01D9E726.12BC63D0]
Hecht bestaat uit GGD Hollands Midden, RAV Hollands Midden, GHOR Hollands Midden en het Zorg- en Veiligheidshuis Hollands Midden.