Beste Susan,
De wet geeft geen concrete eis wanneer sprake is van passend informeren. Er is in beginsel enige beoordelingsruimte als toezichthouder. Terecht schrijf jij dat een ouder een extra handeling moet verrichten als het opgevraagd moet worden bij de leidinggevende. In onze FAQ dragen wij ook uit dat âals de houder op de website communiceert dat een verslag bij de houder kan worden opgevraagd dan lijkt dat niet te voldoen. De ouders moeten dan immers nog extra handelingen verrichten om kennis te nemen van het jaarverslag.â Deze FAQ âWat is passend onder de aandacht brengenâ van het jaarverslag klachten?’ staat op ons OSP .
Ik heb de memorie van toelichting opgezocht (bij de Wet versterking ouders positie kinderopvang en peuterspeelzalen) en die zegt het volgende. Ik heb voor de volledigheid ook de toelichting op art. 1.57b lid 3 erbij gezet.
Artikel 1.57b, derde lid
Wil het klachtensysteem goed werken, dan is het van belang dat de ouders weten dat er een klachtenregeling is waar zij gebruik van kunnen maken. Daarom wordt in het derde lid voorgesteld dat de houder de klachtenregeling op passende wijze onder de aandacht van de ouders brengt. Dat kan bijvoorbeeld geschieden door in daarvoor geschikte ruimten of media daarvan kennis te geven, door deze informatie op een website op te nemen of door ouders bij het sluiten van de overeenkomst op de klachtenregeling te wijzen. De inhoud van dit derde lid lijkt inhoudelijk op de laatste zin van het huidige eerste lid van artikel 1.57b Wko met dien verstande dat de informatieplicht in het voorgestelde derde lid óók geldt voor wijzigingen in de klachtenregeling (vergelijk artikel 13, vierde lid, Wkkgz).
Artikel 1.57b, achtste lid
De in het achtste lid opgenomen verplichting van de houder om het verslag vóór 1 juni naar de toezichthouder, in casu de GGD, te zenden komt overeen met de nu in artikel 1.57b, zevende lid, Wko opgenomen verplichting. Nieuw is de voorgestelde verplichting om het verslag tevens op passende wijze onder de aandacht van de ouders te brengen, bijvoorbeeld via de website. Het huidige achtste lid dat is ingevoerd met de Wkkgz, komt op basis van dit wetsvoorstel weer te vervallen omdat de opzet van de klachtenbehandeling wijzigt.
Kamerstuk 34045, nr. 3 | Overheid.nl > Officiële bekendmakingen (officielebekendmakingen.nl) (https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-34045-3.html)
Je zou in dit geval ervoor kunnen kiezen om met de houder te bespreken dat de informatievoorziening richting ouders (mogelijk) niet optimaal is omdat er een extra handeling verricht moet worden. Wellicht kun je met de houder afspraken maken dat hij op zijn website meer en betere informatie plaatst dan alleen de mogelijkheid om het via de leidinggevende op te vragen.
Kun jij verder met dit antwoord?
Met vriendelijke groet,
Nicole Huitink
Helpdesk kinderopvang
Telefoon: 030 – 252 50 60
Email: helpdeskkinderopvang@ggdghor.nl (http://helpdeskkinderopvang@ggdghor.nl)
Twitter : @GGDGHORNL (https://twitter.com/GGDGHORNL)en @Toezicht_kov (https://twitter.com/GGDGHORNL)
> Van: Susan Koet
>Datum: 2022-10-25 14:05:15
>Onderwerp: klachtenjaarverslag onder de aandacht van de ouders brengen
> Dag collega’s,
>
>Ik ben de laatste tijd het domein klachten en geschillen aan het onderzoeken. Daar is nu gedoe over.
>
>Het klachtenjaarverslag dient ‘op passende wijze’ onder de aandacht van de ouders gebracht te worden. Ik heb aangegeven dat het opvragen bij de manager niet passend lijkt, omdat er extra handelingen verricht moeten worden door ouders.
>
>Partou en Kind & Co Ludens hebben beide aangegeven dat zij al jaren communiceren dat het opgevraagd kan worden bij de manager en dat dat nog nooit afgekeurd is. Zij willen meer informatie zodat zij het op houderniveau kunnen bespreken.
>
>Ik heb zelf geen nadere info, behalve de info die ik van deze site heb gehaald en hierboven heb omschreven.
>
>Is er nog iets anders dat ik kan doen om de overtreding te onderbouwen?
>
>Ik hoor graag.
>Met vriendelijke groet,
>Susan Koet
>Toezichthouder kinderopvang
>GGD regio Utrecht
>Tel: 06 23 217 965