Beste Fred,
Bedankt voor je uitgebreide e-mail. Hier kunnen wij mee verder. Wij pakten meldingen altijd wel al op in overleg met de desbetreffende gemeente alleen leggen wij niet alle meldingen vast. We gaan intern kijken hoe we dit op gaan pakken.
Met vriendelijke groet,
Sasja Laan| toezichthouder | GGD Hollands Noorden |Team Toezicht Kinderopvang & WMO| tel: 0682994132 | e-mail: slaan@ggdhn.nl | informatie: www.ggdhollandsnoorden.nl | Postadres: Postbus 9276, 1800 GG Alkmaar | werkdagen: maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag
[cid:image001.png@01D958A7.B6F17340]
Van: helpdeskkinderopvang@ggdghor.nl
Verzonden: donderdag 16 maart 2023 15:42
Aan: Sasja Laan
Onderwerp: (Referentienummer:164714) klachten en signalen
Hoi Sasja, Je vraag zette me aan het denken. Vandaar dit lijvige antwoord. Ik hoop dat het antwoord geeft op je vraag.
Mogelijke rol GGD’en bij klachten, meldingen en signalen
Er bestaat geen protocol of en, zo ja, op welk wijze klachten, meldingen en signalen die bij de GGD binnenkomen moeten worden behandeld en bijgehouden. Elke GGD regelt dat op haar eigen manier aansluitend op het eigen beleid.
Doorgaans wordt gesproken over klachten, meldingen en signalen.
· Klachten zullen vaak over concrete onvrede gaan. Het kan bijvoorbeeld gaan over de toepassing van regels, de werkwijze van het toezicht of het gedrag van de toezichthouder zelf. In het laatste geval zal de klacht meestal bij de leidinggevende van het team kinderopvang terechtkomen. Mogelijk heeft de GGD ook een regeling binnen de eigen GGD als het de bejegening of het toezicht zelf betreft.
· Meldingen zijn meestal vermoedens dat niet aan de wet wordt voldaan. Ze zijn soms vermengd met een informatievraag.
· Signalen zijn vaker vaag of zijn anoniem van aard.
Er zijn geen wettelijke regels wat de rol van de toezichthouder is met klachten, meldingen en signalen. Hoe ze te behandelen of eventueel te registeren. Een uitzondering daarop vind je in de Beleidsregel werkwijze toezichthouder (art 4a). Daarin staat dat ‘onderwerpen die door de OC zijn aangedragen’ onderdeel uitmaken van de verplichte voorwaarden.
Er is dus ook geen wettelijke werkwijze vastgelegd wat en hoe om te gaan met deze bron(nen). Vanuit de rol van toezicht en gezien het feit dat onderzoek in de praktijk slechts jaarlijks (bij gastouder minder) plaatsvindt, kan het belangrijk zijn om gebruik te maken van deze bron (klachten, meldingen en signalen) en daarover binnen de GGD eenduidige afspraken te maken.
Voor de hand ligt dat onderscheid wordt gemaakt in ernst en aard van de klacht, melding of signaal, Daarop kunnen dan verschillende soorten inspectieactiviteit worden gebaseerd. Na de juiste waarde inschatten zijn logische vervolgstappen bijvoorbeeld informatie verzamelen over een bepaalde periode, of gebruik maken van meer bronnen, of bij een komend bezoek de klacht meenemen, of direct actie ondernemen etc. .
Mogelijke advies aan klager
In de eerste plaats zal de GGD wijzen op het bestaan van de klachtenregeling van de houder en vervolgens op het bestaan van de Geschillencommissie. Een OC met een klacht tegen de houder kan direct naar de geschillencommissie worden verwezen.
Daarnaast zijn er klachten, meldingen en signalen die niet in dit traject passen, maar wel geschikt zijn voor de kwaliteit van het toezicht door de toezichthouder kinderopvang.
Mogelijke vorm van registratie of monitoring
Voor transparantie en verantwoording geldt het advies om klachten, meldingen en signalen te monitoren. Voor intern gebruik, voor afweging en als eventuele verantwoording naar buiten.
klachten voor andere toezichthouders
Bij de toezichthouder kinderopvang zullen vaak ook klachten, signalen en meldingen binnenkomen over zaken die wel kinderopvang betreffen maar niet direct betrekking hebben op de kwaliteitseisen. Dan kan op grond van verantwoordelijkheid voor de kwaliteit kinderopvang eventueel doorverwezen worden maar een instantie die daarover gaat. Of, als de situatie daarvoor aanleiding geeft kan de toezichthouder zelf een signaal geven of melding doen bij een andere toezichthouder.
· Signalen die in het kader van meldcode kindermishandeling binnenkomen zullen in veel gevallen direct worden doorverwezen naar de vertrouwensinspecteur. Zowel wat informatievragen betreft als wanneer het een verplichte melding betreft.
· Wat betreft vermoedens, signalen en vragen over oneigenlijk gebruik of misbruik van kinderopvangtoeslag heeft de belastingdienst toeslagen een meldpunt: toeslagen.externe.overheidssamenwerking@toeslagen.nl
· Signalen over werkomstandigheden horen thuis bij de arbeidsinspectie.
· Vraagstukken rond (toezicht op) speeltoestellen, bedden & boxen en voedingsverstrekking (Hygiënecode) in een kleine instelling kunen besproeken worden met de NVWA
Wet en regels
De toezichthouder is aangewezen om toe te zien op de kwaliteit. Daarbij horen in elk geval de kwaliteitseisen in de Wko afdeling 3 paragraaf 2. Om daar op toe te zien is jaarlijks onderzoek vereist.
Op grond van Wko 1.62 lid 2 is de GGD als toezichthouder aangewezen. Er wordt toegezien op (Wko 1.62 lid 1 onder a) de bij of krachtens de artikelen 1.45, derde lid, 1.47, eerste lid, 1.48d, tweede en derde lid, 1.49 tot en met 1.59, 1.60a en 1.60c gestelde regels; de krachtens artikel 1.65 gegeven aanwijzingen en bevelen; en de krachtens artikel 1.66, eerste lid, gegeven bevelen tot sluiting dan wel de krachtens artikel 1.66, tweede lid, uitgevaardigde verboden.
Awb 5:11: Onder toezichthouder wordt verstaan: een persoon, bij of krachtens wettelijk voorschrift belast met het houden van toezicht op de naleving van het bepaalde bij of krachtens enig wettelijk voorschrift. In de Awb onder 5.2 is geregeld welk bevoegdheden bij deze taak horen.
Wko art 1.50 lid 1 regelt in algemene zin dat de houder de kinderopvang zo organiseert, kwalitatief en kwantitatief van personeel en materieel voorziet, zorgt voor verantwoordelijkheidstoedeling en pedagogisch beleid, dat dit redelijkerwijs leidt tot verantwoorde kinderopvang. Daarbij wordt in elk geval aantoonbaar aandacht besteed aan de juiste BKR, groepsgrootte, dagritme, herkenbaarheid van ruimtes en personen, opleidingseisen waaraan beroepskrachten voldoen, de voorwaarden waaronder beroepskrachten in opleiding en stagiairs worden ingezet en aan de inzet en opleidingseis van de PBM. Daarbij gelden andere regels aan o.a. V&G, accommodatie, beschikbare ruimte en VOG/PRK inschrijving.
Met vriendelijke groet,
Fred van der Wal
Helpdesk kinderopvang
[cid:image002.png@01D958A7.B6F17340]
Telefoon: 06 81343845
Email: helpdeskkinderopvang@ggdghor.nl
Twitter : @GGDGHORNL
Van: Sasja Laan
Datum: 2023-03-16 09:32:38
Onderwerp: klachten en signalen
Beste lezer,
In hoeverre zijn GGD’en verplicht om klachten en of signalen over houders vast te leggen en hier iets mee te doen? En waar leg je dit dan in vast. Zijn hier algemene afspraken over? Ik zie jullie reactie graag tegemoet.
Groetjes Sasja Laan
DISCLAIMER GGD HOLLANDS NOORDEN:
Dit bericht is uitsluitend bestemd voor de geadresseerde. Het bericht kan vertrouwelijke informatie bevatten. Als u niet de geadresseerde bent, verzoeken wij u dit bericht te vernietigen en de afzender te informeren. GGD Hollands Noorden is niet aansprakelijk voor onjuiste en onvolledige overbrenging van de inhoud van een verzonden e-mail bericht, of een te late ontvangst daarvan. GGD Hollands Noorden maakt gebruik van ZIVVER om veilig e-mails te versturen en bestanden uit te wisselen. Lees meer over ZIVVER