Beste collega,
Graag aandacht voor het volgende. Ik kreeg van de gemeenteambtenaar het onderstaande bericht.
Beste Eva,
Ik werd zojuist gebeld door Sjoerd van Beek van de inspectie kinderopvang over onderstaande situatie, die ik graag aan jou wil voorleggen.
Hij gaf aan dat ze met de inspectie recent een vergelijkbare situatie hebben gehad bij een andere gemeente en hierover contact hebben gehad met de GGD GHOR. De GGD GHOR heeft dit toen uitgezocht en zij gaven aan dat je in een dergelijke situatie niet ook nog een onderzoek na registratie moet hebben. Wel een jaarlijks onderzoek moet uitvoeren op de nieuwe locatie in het jaar van openen op de nieuwe locatie. Als het goed is heeft de GGD GHOR recent op jullie intranetpagina ook dergelijke informatie gedeeld.
Ik wil dit graag met jou delen en weten of jij er ook zo in staat of hier nog een andere kijk op hebt. Mocht dat zo zijn dan is dat wellicht ook een onderwerp om in te brengen in het regio overleg toezicht en handhaving kinderopvang
Het gaat er dus om dat je kennelijk een jaarlijks onderzoek zou moeten uitvoeren na het incidenteel onderzoek ivm verhuizing, ook als het (eerste) jaarlijks onderzoek reeds heeft plaatsgevonden, dus een 2e JO. Ik heb aangegeven dat wij dat niet doen (tenzij het jaarlijks onderzoek nog uitgevoerd moet worden), daar we tijdens het IO al hebben onderzocht dat er geen bezwaren zijn. Het eerstvolgende jaarlijks onderzoek (jaar erop) zijn ze weer aan de beurt. Ik heb ook voorgesteld dat we het IO evt kunnen uitbreiden als ze vinden dat we bepaalde items extra moeten meenemen tijdens het IO. Maar wij zien de meerwaarde van een 2e JO niet in deze, en al helemaal niet bij bijvoorbeeld een groene locatie. En vanochtend kreeg ik daar een reactie op:
Excuses voor mijn late reactie. In deze situatie herhaal ik enkel wat ik zelf terug kreeg van de inspectie. Is het voor jullie mogelijk om hierover afstemming te zoeken met de GHOR? Het is prettig als er regionaal/ landelijk 1 lijn wordt getrokken en de inhoudelijk deskundige hierover de discussie goed voeren.
Ik begrijp je punt, maar als de GHOR anders adviseert naar het ministerie krijgen wij als gemeente hier weer problemen mee. Wellicht via de leidinggevende laten opschalen?
Vraag: Kan jij mij hier meer over vertellen aub?
Met vriendelijke groet,
Namens burgemeester en wethouders van de gemeente, de directeur van de GGD Hart voor Brabant, namens deze,
Eva de Jong
Toezichthouder Wet kinderopvang
[GGD HvB_fc]
Reitseplein 3 Tilburg
Postbus 3024, 5037 AA Tilburg
www.ggdhvb.nl
088 368 66 48
e.de.jong@ggdhvb.nl
Aanwezig op: ma-di-do
[cid:image002.jpg@01DA2C2D.4E3ECD20]
[cid:image003.png@01DA2C2D.4E3ECD20]
[GGD_Pay-off_Gezond2doetleven_vrij_blauw_rgb]
Dit bericht is uitsluitend bestemd voor de geadresseerde. Het bericht kan vertrouwelijke informatie bevatten. Als u dit bericht per abuis hebt ontvangen, wordt u verzocht het te vernietigen en de afzender te informeren. GGD GHOR Nederland is niet aansprakelijk voor onjuiste en onvolledige overbrenging van de inhoud van een verzonden e-mail bericht, of een te late ontvangst daarvan.