jaaronderzoek klachten passen donder de aandacht brengen bij deouders

Gesloten

Dag Helpdesk,

Vraag over onderstaande voorwaarde:

De houder van een kindercentrum zendt, indien een jaarverslag klachten vereist is omdat er in het betreffende jaar klachten bij de houder zijn ingediend, het jaarverslag klachten voor 1 juni van het daaropvolgende kalenderjaar aan de toezichthouder en brengt het verslag gelijktijdig op passende wijze onder de aandacht van de ouders

Er is een discussie met een houder over wat passend is;

Volgens hem is passend dat hij het jaarverslag ook opgestuurd heeft voor 1 juni naar alle OC.
Volgens ons is dit niet passend omdat dit niet alle ouders zijn.
Verder willen zij op de site een korte samenvatting van de klachten zetten met een algemene indeling van klachten. Het volledige klachten jaarverslag is wel opgestuurd naar de GGD voor 1 juni.

Volgens ons is passend;
Op de website een verwijzing zetten dat het jaarverslag op te vragen is?
Op de website zetten met een link naar het jaarverslag.

Ik hoor het graag.

Met vriendelijke groet,

Greet op de Haar-Drenth
Toezichthouder kinderopvang
Tel 06 – 51340616
Werkdagen maandag t/m donderdag

[GGD Logo]
GGD Gelderland-Zuid
Postbus 1120 | 6501 BC Nijmegen
T 088 – 144 72 97
www.ggdgelderlandzuid.nl

Dit bericht is uitsluitend bestemd voor de geadresseerde. Het bericht kan vertrouwelijke informatie bevatten. Als u dit bericht per abuis hebt ontvangen, wordt u verzocht het te vernietigen en de afzender te informeren. GGD GHOR Nederland is niet aansprakelijk voor onjuiste en onvolledige overbrenging van de inhoud van een verzonden e-mail bericht, of een te late ontvangst daarvan.

Antwoorden

Fred

06-01-20236:16 pm

Hoi Greet,

Je collega heeft ook een vraag gesteld over het jaarverslag, misschien goed idee om hierover van gedachten te wisselen (als dat al niet is gebeurd)?

Dit zijn lastige zaken waarover moeilijk eenduidig een antwoord is te geven. Het is elk geval niet juist als de GGD bepaald wat de houder moet doen, dat is de omgekeerde wereld. Maar soms ontkom je er niet aan om aan te geven wat je wel en niet voldoende vindt.

In lid 3 van Wko art 1.57b staat (ter vergelijking) dat de klachtenregeling op passende wijze onder de aandacht van ouders moet worden gebracht. Het lijkt daarmee volkomen duidelijk moet zijn dát er een klachtenregeling is en dat die, zonder beletsel, toegankelijk (op te vragen, in te zien , op te zoeken, of wat dan ook) is. Anders heeft de regeling geen zin.

Omdat er geen vormvoorwaarde is, is de enige resultaat dat je als toezichthouder kan beoordelen of de klachtenregeling redelijkerwijs aan elke ouder bekend is gemaakt, en voor elk ouder te vinden is en dus inzichtelijk is.

Hieraan kan je het jaarverslag gelijk stellen.

Bekend maken aan de OC hoeft niet en dat is inderdaad niet gelijk aan alle ouders. Ouders moeten evident (om dat woord maar eens te gebruiken), lees zonder twijfel, aantoonbaar, ondubbelzinnig, onder de aandacht van ouders zijn gebracht. Hoe dat gebeurt, dat is de âpassende wijzeâ. Elk geval met een (communicatie-)middel dat of wijze die tot gevolg heeft dat elke ouder hierop is geattendeerd.

Het hoeft overigens niet het verslag zelf te zijn dat gepubliceerd wordt voor ouders, dat vereist de regel niet. Dus als meegedeeld wordt dat het opvraagbaar is, is een mogelijkheid. Zolang duidelijk is dat de mogelijkheid bestaat en effect sorteert. En dat duidelijk is dat dit jaarverslag het jaarverslag van de klachtenregeling betreft natuurlijk.

De toezichthouder krijgt het jaarverslag toegestuurd voor 1 juni, als het goed is.

Met vriendelijke groet,

Fred van der Wal

Helpdesk kinderopvang

Telefoon: 06 81343845

Email: helpdeskkinderopvang@ggdghor.nl (http://helpdeskkinderopvang@ggdghor.nl)

Twitter : @GGDGHORNL (https://twitter.com/GGDGHORNL)

> Van: Greet op de Haar – Drenth
>Datum: 31/05/2023 15:53
>Aan: “helpdeskkinderopvang@ggdghor.nl”
>Onderwerp: jaaronderzoek klachten passen donder de aandacht brengen bij deouders
> Dag Helpdesk,
>
>
>
>Vraag over onderstaande voorwaarde:
>
>
>
>De houder van een kindercentrum zendt, indien een jaarverslag klachten vereist is omdat er in het betreffende jaar klachten bij de houder zijn ingediend, het jaarverslag klachten voor 1 juni van het daaropvolgende kalenderjaar aan de toezichthouder en brengt het verslag gelijktijdig op passende wijze onder de aandacht van de ouders
>
>
>
>Er is een discussie met een houder over wat passend is;
>
>
>
>Volgens hem is passend dat hij het jaarverslag ook opgestuurd heeft voor 1 juni naar alle OC.
>
>Volgens ons is dit niet passend omdat dit niet alle ouders zijn.
>
>Verder willen zij op de site een korte samenvatting van de klachten zetten met een algemene indeling van klachten. Het volledige klachten jaarverslag is wel opgestuurd naar de GGD voor 1 juni.
>
>
>
>Volgens ons is passend;
>
>Op de website een verwijzing zetten dat het jaarverslag op te vragen is?
>
>Op de website zetten met een link naar het jaarverslag.
>
>
>
>Ik hoor het graag.
>
>
>
>Met vriendelijke groet,
>
>Greet op de Haar-Drenth
>Toezichthouder kinderopvang
>
>Tel 06 â 51340616
>
>Werkdagen maandag t/m donderdag
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>[img:GGD Logo]
>GGD Gelderland-Zuid
>
>
>Postbus 1120 | 6501 BC Nijmegen
>
>
>T 088 – 144 72 97
>
>
>www.ggdgelderlandzuid.nl (http://www.ggdgelderlandzuid.nl/)
>
>
>
>
>
>
>
>Dit bericht is uitsluitend bestemd voor de geadresseerde. Het bericht kan vertrouwelijke informatie bevatten. Als u dit bericht per abuis hebt ontvangen, wordt u verzocht het te vernietigen en de afzender te informeren. GGD GHOR Nederland is niet aansprakelijk voor onjuiste en onvolledige overbrenging van de inhoud van een verzonden e-mail bericht, of een te late ontvangst daarvan.
>
>

Fred

06-01-20236:40 pm