Inzet BBL-er

Gesloten

Hallo,
Ik heb een soortgelijke vraag als nu ook op het forum staat, ik stel het hier toch maar even. Een BBL-er heeft een dip0loma dat voldoet om te werken op een BSO. Hij heeft een arbeidscontract voor 15 uren op de BSO. Hij vond het werk zo leuk dat hij de opleiding GPM is gaan doen en als BBL-er wordt ingezet op het KDV. Hij schijnt hiervoor een arbeidscontract te hebben van 10 uren (deze ontvang ik nog, heb ik nog niet gezien).

Op zijn stageovereenkomst staat als stagelocatie de BSO. Volgens mij klopt dat al niet.

Een BBL-er die stage loopt in de dagopvang moet een leer-arbeidsovereenkomst van minimaal 20 uren hebben. Deze BBL-er heeft er een van 10 uren. De houder geeft aan dat ze de uren van de BSO (15) er bij optellen omdat er ook een module voor de BSO in de opleiding zit. Maar hij werkt al vast op de BSO.

Mijn vraag: mag je voor beide opvangvormen een leer-arbeidsovereenkomst hebben om zo tot de minimale vereiste 20 uren te komen?
Mijn vraag: moet de naam van de stagelocatie op het BPV staan of mag daar ook alleen de houder opstaan zodat de BBL-er op meerdere opvanglocaties en -vormen stage kan lopen? Ik ga er altijd vanuit dat een BBL-er leert en werkt op de locatie die genoemd staat en niet op een andere locatie mag worden ingezet omdat hij of zij ook vooral moet leren en begeleidt moet worden op die locatie.

Antwoorden

Annelies Buigholt-Beuving

05-23-20234:27 pm

Hallo Renate,
Op verzoek hierbij de documenten geanonimiseerd. Ik hoop dat ik alles weg heb gestreept. Ik zag op de roosters van de peuteropvang staan dat hij in week 9 10 uren heeft gewerkt, in week 10 4 uur als inval en 5 uur als stagiaire en in week 11 8 uren als stagiaire. De peuteropvang is ook VVE.

Ik zie je antwoord wel tegemoet.
Alvast bedankt.

met vriendelijk groet,
Annelies Buigholt
06-46799942

Renate

05-23-20236:27 pm

Hallo Annelies,

Bedankt voor het snelle versturen van de gevraagde informatie. Ik begrijp de verwarring die ontstaat bij de documenten, want er zijn een aantal punten die niet overeenkomstig de cao lijken te zijn of die onvoldoende duidelijkheid geven voor een toezichthouder om een beoordeling te kunnen geven:

o De leer-arbeidsovereenkomst moet volgens de cao minstens 12 uur (bso) of 20 uur (dov) zijn.
Deze betreffende leer-arbeidsovereenkomst is echter gesteld op gemiddeld 10 uur. Dat is te weinig.
Indien de houder denkt dat deze uren mogen worden opgeteld bij een al bestaande arbeidsovereenkomst zal de houder aan moeten tonen dat dit inderdaad zo is, aangezien dit niet zodanig is opgenomen in de cao. Wellicht dat de houder dit bij de branchepartijen of het FCB kan achterhalen?
o De bpv-overeenkomst heeft als begindatum 12 september 2022 en is een maand later ondertekend op 14 oktober 2022.
Ook de leer-arbeidsovereenkomst heeft de ingangsdatum van 12 september 2022, en is later ondertekend: op 24 november (door werkgever) en op 7 december 2022 (door student-werknemer).
Uit het voortgangsgesprek over de inzetbaarheid is niet op te maken of dit het eerste gesprek betreft, dat binnen 2 maanden na de start van de opleiding zou moeten worden gevoerd, zoals staat beschreven op het blad van het voortgangsgesprek. Wanneer dit het eerste gesprek zou zijn, is de inzetbaarheid volgens het voortgangsgesprek direct bepaald op 40%, terwijl dit oplopend van 0-100% zou moeten zijn.
Het is mij echter niet direct duidelijk wanneer de BBL-er in de praktijk is gestart met stagelopen: in september al of pas vanaf december? Wellicht dat de student eerder al is gestart in de praktijk, maar nog niet formatief werd ingezet. Het kan ook zijn dat de student pas in december is gestart in de praktijk en direct voor 40% formatief inzetbaar is verklaard.
o De formatieve inzetbaarheid zou volgens de cao vastgesteld moeten worden op basis van informatie van de opleidings- en praktijkbegeleider. Uit het verslag van het voortgangsgesprek is niet op te maken dat er informatie vanuit de opleidingsbegeleider is betrokken. Het is ook alleen door de praktijkbegeleider ondertekend. Wanneer er geen aanvullend bewijs kan worden getoond, voldoet dit niet aan de voorwaarden die de cao hieraan stelt. Door bovenstaande is het voor een toezichthouder (nog) niet duidelijk te stellen dat deze BBL-er wordt ingezet volgens de cao. Ik zou je daarom adviseren om er een dialoog over te voeren met de houder. Vragen die je daarbij zou kunnen stellen zijn:
Waarom zitten er enkele maanden tussen de start van de bpv op papier en het ondertekenen van de documenten? Wanneer is de student gestart? Is dit het eerste gespreksverslag? Waar is de informatie vanuit de opleidingsbegeleider, waarop de inzetbaarheid is vastgesteld? Hoe heeft de inzetbaarheid oplopend plaats gevonden? Is op de roosters duidelijk te zien wanneer de student als beroepskracht en wanneer als BBL-er wordt ingezet? Is te zien of de BBL-er daadwerkelijk het minimumaantal uren maakt als BBL-er?

Dan aanvullend nog even wat algemene informatie over de locatie van een BBL-er:

Er is in de cao geen vereiste opgenomen waaruit blijkt dat een BBL-er alleen op één specifieke locatie mag worden ingezet. Uiteraard moet wel het leerprogramma (BPV) worden gevolgd. De afspraken daarin en de toets van de juiste uitvoering liggen in beginsel tussen school-werkgever en beroepskracht in opleiding.

In de cao is wél een voorbeeld leer-arbeidsovereenkomst mbo-studentwerknemer opgenomen waarbij is vermeld dat deze is opgesteld op grond van artikel 9.6 van de cao. In deze voorbeeld-overeenkomst is opgenomen waar de werknemer arbeid verricht. In artikel 3 staat vermeld:

1. Bij het aangaan van deze leer-arbeidsovereenkomst verricht student-werknemer werkzaamheden:
• in/vanuit <…>
• op verschillende plaatsen in het werkgebied <…>
2. Werkgever is bevoegd de standplaats van student-werknemer eenzijdig te wijzigen voor zover dit in redelijkheid van student-werknemer kan worden gevergd.

Het is echter geen vereiste om dit model te gebruiken of de standplaats te benoemen. Daardoor kan het voorkomen dat in een leer-arbeidsovereenkomst van de BBL-er geen âstandplaatsâ wordt genoemd. (Zoals in de door jouw aangeleverde bpv en leer-arbeidsovereenkomst student-medewerker BBL het geval is)

Toezichthouders toetsen of bij de inzet van een BBL-er rekening gehouden wordt met de fase van de opleiding en of het percentage formatieve inzet is vastgelegd met informatie van de praktijk- en opleidingsbegeleider.

Het is mogelijk dat een toezichthouder kijkt op welke locatie(s) de BBL’er wordt ingezet conform overeenkomst. Dit zou een aanleiding vormen om met de houder verder in gesprek te gaan over de mate waarin er sprake is van het bieden van verantwoorde kinderopvang. Vragen daarbij kunnen zijn:

o Hoe wordt ervoor gezorgd dat de BBL-er de kinderen en hun persoonlijke bijzonderheden kent?
o Waarom wordt ervoor gekozen om een BBL-er in te zetten als beroeps- of invalkracht?
o In hoeverre is er voldoende mogelijkheid voor de BBL-er om te kunnen leren/ groeien als hij/zij (als inval) wordt ingezet? Of op verschillende locaties? Zoals telefonisch aangegeven ben ik dinsdag weer op kantoor.
Hopelijk kun je zo toch alvast wat verder. Mochten er nog vragen zijn dan hoor ik het graag.

Met vriendelijke groet,

Renate van Lith

Helpdesk kinderopvang

Mobiel: 06-81343811

Email: helpdeskkinderopvang@ggdghor.nl (http://helpdeskkinderopvang@ggdghor.nl)

Twitter : @GGDGHORNL (https://twitter.com/GGDGHORNL)

> Van: Annelies Buigholt-Beuving
>Datum: 2023-05-23 16:44:27
>Onderwerp: Inzet BBL-er
> Hallo Renate,
>Op verzoek hierbij de documenten geanonimiseerd. Ik hoop dat ik alles weg heb gestreept. Ik zag op de roosters van de peuteropvang staan dat hij in week 9 10 uren heeft gewerkt, in week 10 4 uur als inval en 5 uur als stagiaire en in week 11 8 uren als stagiaire. De peuteropvang is ook VVE.
>
>Ik zie je antwoord wel tegemoet.
>Alvast bedankt.
>
>met vriendelijk groet,
>Annelies Buigholt
>06-46799942

Annelies Buigholt

05-24-202311:47 am

Dank je wel, Renate, voor de snelle reactie. Ik kan er voor nu wel wat mee.
Mocht ik nog vragen hebben dan bel ik je dinsdag.

Met vriendelijk groet,

Annelies Buigholt
Sociaal verpleegkundige/
toezichthouder kinderopvang
GGD Drenthe

T. 0592 – 306 300
M. 06-46799942
E. a.buigholt@ggddrenthe.nl
I. www.ggddrenthe.nl

Bezoekadres Mien Ruysweg 1, 9408 KA Assen
Postadres Postbus 144, 9400 AC Assen

In verband met de privacywetgeving dient u er zorg voor te dragen dat documenten met persoonsgegevens beveiligd verstuurd worden.

Van: helpdeskkinderopvang@ggdghor.nl
Verzonden: dinsdag 23 mei 2023 18:24
Aan: Annelies Buigholt
Onderwerp: (Referentienummer:164904) Inzet BBL-er

Hallo Annelies,

Bedankt voor het snelle versturen van de gevraagde informatie. Ik begrijp de verwarring die ontstaat bij de documenten, want er zijn een aantal punten die niet overeenkomstig de cao lijken te zijn of die onvoldoende duidelijkheid geven voor een toezichthouder om een beoordeling te kunnen geven:
· De leer-arbeidsovereenkomst moet volgens de cao minstens 12 uur (bso) of 20 uur (dov) zijn.
Deze betreffende leer-arbeidsovereenkomst is echter gesteld op gemiddeld 10 uur. Dat is te weinig.
Indien de houder denkt dat deze uren mogen worden opgeteld bij een al bestaande arbeidsovereenkomst zal de houder aan moeten tonen dat dit inderdaad zo is, aangezien dit niet zodanig is opgenomen in de cao. Wellicht dat de houder dit bij de branchepartijen of het FCB kan achterhalen?
· De bpv-overeenkomst heeft als begindatum 12 september 2022 en is een maand later ondertekend op 14 oktober 2022.
Ook de leer-arbeidsovereenkomst heeft de ingangsdatum van 12 september 2022, en is later ondertekend: op 24 november (door werkgever) en op 7 december 2022 (door student-werknemer).
Uit het voortgangsgesprek over de inzetbaarheid is niet op te maken of dit het eerste gesprek betreft, dat binnen 2 maanden na de start van de opleiding zou moeten worden gevoerd, zoals staat beschreven op het blad van het voortgangsgesprek. Wanneer dit het eerste gesprek zou zijn, is de inzetbaarheid volgens het voortgangsgesprek direct bepaald op 40%, terwijl dit oplopend van 0-100% zou moeten zijn.
Het is mij echter niet direct duidelijk wanneer de BBL-er in de praktijk is gestart met stagelopen: in september al of pas vanaf december? Wellicht dat de student eerder al is gestart in de praktijk, maar nog niet formatief werd ingezet. Het kan ook zijn dat de student pas in december is gestart in de praktijk en direct voor 40% formatief inzetbaar is verklaard.
· De formatieve inzetbaarheid zou volgens de cao vastgesteld moeten worden op basis van informatie van de opleidings- en praktijkbegeleider. Uit het verslag van het voortgangsgesprek is niet op te maken dat er informatie vanuit de opleidingsbegeleider is betrokken. Het is ook alleen door de praktijkbegeleider ondertekend. Wanneer er geen aanvullend bewijs kan worden getoond, voldoet dit niet aan de voorwaarden die de cao hieraan stelt.

Door bovenstaande is het voor een toezichthouder (nog) niet duidelijk te stellen dat deze BBL-er wordt ingezet volgens de cao. Ik zou je daarom adviseren om er een dialoog over te voeren met de houder. Vragen die je daarbij zou kunnen stellen zijn:
Waarom zitten er enkele maanden tussen de start van de bpv op papier en het ondertekenen van de documenten? Wanneer is de student gestart? Is dit het eerste gespreksverslag? Waar is de informatie vanuit de opleidingsbegeleider, waarop de inzetbaarheid is vastgesteld? Hoe heeft de inzetbaarheid oplopend plaats gevonden? Is op de roosters duidelijk te zien wanneer de student als beroepskracht en wanneer als BBL-er wordt ingezet? Is te zien of de BBL-er daadwerkelijk het minimumaantal uren maakt als BBL-er?

Dan aanvullend nog even wat algemene informatie over de locatie van een BBL-er:

Er is in de cao geen vereiste opgenomen waaruit blijkt dat een BBL-er alleen op één specifieke locatie mag worden ingezet. Uiteraard moet wel het leerprogramma (BPV) worden gevolgd. De afspraken daarin en de toets van de juiste uitvoering liggen in beginsel tussen school-werkgever en beroepskracht in opleiding.

In de cao is wél een voorbeeld leer-arbeidsovereenkomst mbo-studentwerknemer opgenomen waarbij is vermeld dat deze is opgesteld op grond van artikel 9.6 van de cao. In deze voorbeeld-overeenkomst is opgenomen waar de werknemer arbeid verricht. In artikel 3 staat vermeld:

1. Bij het aangaan van deze leer-arbeidsovereenkomst verricht student-werknemer werkzaamheden:
• in/vanuit <…>
• op verschillende plaatsen in het werkgebied <…>
2. Werkgever is bevoegd de standplaats van student-werknemer eenzijdig te wijzigen voor zover dit in redelijkheid van student-werknemer kan worden gevergd.

Het is echter geen vereiste om dit model te gebruiken of de standplaats te benoemen. Daardoor kan het voorkomen dat in een leer-arbeidsovereenkomst van de BBL-er geen ‘standplaats’ wordt genoemd. (Zoals in de door jouw aangeleverde bpv en leer-arbeidsovereenkomst student-medewerker BBL het geval is)

Toezichthouders toetsen of bij de inzet van een BBL-er rekening gehouden wordt met de fase van de opleiding en of het percentage formatieve inzet is vastgelegd met informatie van de praktijk- en opleidingsbegeleider.

Het is mogelijk dat een toezichthouder kijkt op welke locatie(s) de BBL’er wordt ingezet conform overeenkomst. Dit zou een aanleiding vormen om met de houder verder in gesprek te gaan over de mate waarin er sprake is van het bieden van verantwoorde kinderopvang. Vragen daarbij kunnen zijn:
· Hoe wordt ervoor gezorgd dat de BBL-er de kinderen en hun persoonlijke bijzonderheden kent?
· Waarom wordt ervoor gekozen om een BBL-er in te zetten als beroeps- of invalkracht?
· In hoeverre is er voldoende mogelijkheid voor de BBL-er om te kunnen leren/ groeien als hij/zij (als inval) wordt ingezet? Of op verschillende locaties?

Zoals telefonisch aangegeven ben ik dinsdag weer op kantoor.
Hopelijk kun je zo toch alvast wat verder. Mochten er nog vragen zijn dan hoor ik het graag.

Met vriendelijke groet,

Renate van Lith

Helpdesk kinderopvang

[cid:image001.png@01D98E30.AF00F430]

Mobiel: 06-81343811

Email: helpdeskkinderopvang@ggdghor.nl

Twitter : @GGDGHORNL

Van: Annelies Buigholt-Beuving
Datum: 2023-05-23 16:44:27
Onderwerp: Inzet BBL-er

Hallo Renate,
Op verzoek hierbij de documenten geanonimiseerd. Ik hoop dat ik alles weg heb gestreept. Ik zag op de roosters van de peuteropvang staan dat hij in week 9 10 uren heeft gewerkt, in week 10 4 uur als inval en 5 uur als stagiaire en in week 11 8 uren als stagiaire. De peuteropvang is ook VVE.

Ik zie je antwoord wel tegemoet.
Alvast bedankt.

met vriendelijk groet,
Annelies Buigholt
06-46799942
Deze e-mail is alleen bestemd voor de geadresseerde(n). Het delen en gebruiken van deze e-mail door anderen is niet toegestaan. Is deze e-mail niet voor u bedoeld, dan wordt u vriendelijk gevraagd deze e-mail en alle bijlagen te verwijderen en de afzender dat via een e-mail te laten weten. Aan dit bericht kunnen geen rechten ontleend worden. Voor meer informatie leest u hier de privacyverklaring van GGD Drenthe.

Renate

05-30-202310:13 am