GOB Vraag over 2 maten meten; infobijeenkomst BrancheverenigingKinderopvang 24-11-2022

Gesloten

L.S.

Geen idee of ik dit nu naar het goede adres stuur. Ik heb een vraag/ opmerking over een zienswijze van een gastouderbureau. Het bovenste stukje komt uit het rapport, daarna komt hun zienswijze. Hierin spreken zij over dat zij naar een bijeenkomst voor gastouderbureaus zijn geweest op 24 november 2022 van Branchevereniging Kinderopvang. Hierbij waren ook 2 medewerksters van GGD-GHOR aanwezig. Er zou in een gesprek naar voren zijn gekomen dat er tijdens de inspecties meer focus moet komen op de inhoud. En dat er ook gesproken werd over met 2 maten meten. Nu is het zo dat wij de items van de wet kinderopvang toetsen en hierin staat niks over de inhoud toetsen van evaluaties met vraagouders. Natuurlijk vindt de houder het niet leuk dat ik dit item heb afgekeurd op het mondeling evalueren, maar zou toch graag willen weten wat er dan precies besproken is met die 2 maten meten zodat ik het volgende gesprek met de houder ook jullie kant heb gelezen.
En misschien is dit ook een, ja hoe noem je dat, signaal? om op te passen met wat te vertellen tijdens een gesprek, dat het wel blijft stroken met de wettelijke items, of gaat het inhoudelijke er wel aankomen? (Ik vond het zelf onwijs rot dat ik dit item moest afkeuren, want zij hebben echt wel goede contacten en doen hun best, maar het mondeling evalueren moeten zij gewoon ook doen net als ieder ander bureau).

Met vriendelijke groet,

Linda Schuurman
Inspecteur kinderopvang
T 075 6519576
M 06 22945769
E lschuurman@ggdzw.nl

[logo ggd]

Mondelinge evaluaties met vraagouders
“Een houder dient mondelinge evaluaties met vraagouders uit te voeren en dit schriftelijk vast te leggen.
De houder verstuurt de evaluaties per email naar de vraagouders. Wanneer vraagouders behoefte hebben aan telefonisch contact kunnen zij dit aangeven op het formulier. De evaluatie wordt niet standaard mondeling uitgevoerd. De houder neemt wel telefonisch contact op met de vraagouder als er iets opvalt in een antwoord op de vragenlijst. De houder vertelt dat zij goede contacten hebben met de vraagouders; als er iets is zullen vraagouders dit direct aangeven bij de houder.
De toezichthouder toetst steekproefsgewijs bij 3 vraagouders of de evaluatie is uitgevoerd. Van deze drie vraagouders toont de houder een ingevulde vragenlijst. Er is geen telefonisch contact geweest; de vraagouders hebben aangegeven geen telefonisch contact te willen hebben naar aanleiding van de evaluatie.
De houder vertelt van de 46 verstuurde vragenlijsten tot nu toe 42 retour te hebben gekregen. Alle vraagouders hebben aangegeven geen behoefte te hebben aan telefonisch contact. De houder geeft aan dat het veel tijd en energie kost om deze vragenlijsten ingevuld terug te krijgen. Wanneer zij nog geen reactie hebben ontvangen bellen zij een keer en sturen 4 keer een mail ter herinnering.
Hoewel de houder zich inzet om alle evaluatiedocumenten retour te ontvangen en korte lijnen met de vraagouders heeft, wordt de jaarlijkse evaluatie niet mondeling afgenomen en schriftelijk vastgelegd.”

Onze zienswijze inzake Mondelinge evaluaties met vraagouders:
Op 24 november j.l. zijn wij aanwezig geweest bij een GOB-bijeenkomst die was georganiseerd door de Branchevereniging Kinderopvang. Bij deze bijeenkomst waren ook 2 medewerksters van GGD-GHOR aanwezig. In het gesprek met hen kwam naar voren dat er tijdens inspecties meer focus op de inhoud moet komen en er werd ook gesproken over met-2-maten-meten.

Dit zeggende vinden we het erg teleurstellend dat er tijdens de inspectie op dit punt totaal niet is gekeken naar de inhoud van de evaluaties met de ouders en hierover ook niets is opgenomen in het conceptrapport. Omdat wij het belangrijk vinden om dit op te nemen in het rapport, vatten we hierbij de inhoud van de 42 evaluaties (van 46 koppelingen) samen door de volgende 2 punten er uit te lichten:

* Hoe tevreden bent u over de kwaliteit van de door de gastouder geboden opvang, van schaal van 1 (zeer ontevreden) tot 10 (zeer tevreden):

* schaal 10: 29 ouders

* schaal 9: 8 ouders

* schaal 8: 5 ouders

* lagere schaal: geen

* Hoe beoordeelt u de dienstverlening door het gastouderbureau (zeer tevreden / tevreden / ontevreden / zeer ontevreden):

* zeer tevreden: 31 ouders

* tevreden: 11 ouders

* lagere boordeling: geen

Wij zijn een klein gastouderbureau met 2 bemiddelingsmedewerkers. Het contact met de ouders, tijdens de kennismakings- en tekengesprekken, is altijd met dezelfde bemiddelingsmedewerker. Als ouders vragen hebben, dan weten ze welke bemiddelingsmedewerker hun vraag beantwoordt. Hiermee willen we dus zeggen dat wij de ouders kennen en de ouders ons kennen.
De evaluaties worden door ons persoonlijk met de ouders gecommuniceerd, in tegenstelling tot vele andere bureaus die de evaluatie via hun website aan de ouders presenteren (zoek op google met de term ‘evaluaties met vraagouders’). Dit lijkt toch met-2-maten-meten.

Met een respons van 91% van de ouders hebben we een prima en zeer positief beeld gekregen van de kwaliteit van de geboden gastouderopvang en de werkzaamheden van Gastouderbureau Waterland. En daar zijn we trots op!

——— DISCLAIMER ——— Aan deze e-mail kunnen geen rechten worden ontleend. De GGD Zaanstreek-Waterland sluit iedere aansprakelijkheid uit die voortvloeit uit de elektronische verzending van dit bericht. De inhoud van dit e-mailbericht (en de bijlagen) is uitsluitend bestemd voor de geadresseerde(n). Mocht u dit bericht bij vergissing ontvangen hebben dan wordt u verzocht de afzender hierover te informeren en het bericht te verwijderen. Indien u niet de geadresseerde bent noch een geautoriseerde medewerker die kennis mag nemen van berichten voor de geadresseerde, mag u het bericht niet openbaar maken of op enige wijze verspreiden of vermenigvuldigen. De GGD Zaanstreek-Waterland is geregistreerd onder KvK-nr. 34370893 ——— DISCLAIMER ———

Dit bericht is uitsluitend bestemd voor de geadresseerde. Het bericht kan vertrouwelijke informatie bevatten. Als u dit bericht per abuis hebt ontvangen, wordt u verzocht het te vernietigen en de afzender te informeren. GGD GHOR Nederland is niet aansprakelijk voor onjuiste en onvolledige overbrenging van de inhoud van een verzonden e-mail bericht, of een te late ontvangst daarvan.

Antwoorden

Secretariaat

01-31-202312:16 pm

AnneC

02-01-202310:22 am

Beste Linda,

Dank voor je vraag. Pauline komt hier z.s.m. bij je op terug.

Met vriendelijke groet,

Anne van Corven

Helpdesk kinderopvang

Telefoon: 030 – 252 50 60

Email: helpdeskkinderopvang@ggdghor.nl (http://helpdeskkinderopvang@ggdghor.nl)

Twitter : @GGDGHORNL (https://twitter.com/GGDGHORNL)en @Toezicht_kov (https://twitter.com/GGDGHORNL)

Pauline

02-02-202312:16 pm

Dag Linda,

Vervelend om te lezen. Ik begrijp dat deze houder alles doet om kwaliteit te leveren, er niet 100% aan voldoet (mogelijk ook omdat de regelgeving hier star in is) en dat er gerefereerd wordt naar een bijeenkomst waar iets gezegd zou zijn wat waarschijnlijk anders geïnterpreteerd wordt. Die bijeenkomst voor houders van GOB’s herken ik, ik zat met een collega in een panel en beantwoordde vragen.

2 punten wil ik uit elkaar halen:

1 In hoeverre voldoet de werkwijze van de houder aan art. 11a van de Regeling kwaliteit GOBâs?
Deze houder verstuurt evaluatieformulieren aan vraagouders met de vraag of ze telefonisch contact willen. Dit is niet altijd het geval.
Van belang voor je oordeel is: wordt de opvang geëvalueerd? Hoe gebeurt dat? Geeft de vraagouder akkoord voor de evaluatie en indien het niet mondeling gebeurt, waarom is dat? Je kunt vraagouders immers ook niet dwingen om telefonisch contact te hebben maar als houder moet je het wel stimuleren. Hoe toont de houder dat aan?
Als tip aan het GOB kun je meegeven dat de gastouder ook een rol kan spelen in het mondeling evalueren van de opvang, die ziet de vraagouder immers. In combinatie met de huidige werkwijze van het GOB is er dan echt alles aan gedaan om de opvang optimaal te evalueren met ouders.
We hebben ook een faq hierover staan: Mag een evaluatie met vraagouders ook telefonisch /schriftelijk gehouden worden?

2 In de bijeenkomst waar ik bij ben geweest zou iets gezegd zijn over met 2 maten meten. Wat is hier precies gezegd, wat is ermee bedoeld, hoe heeft een houder dat geïnterpreteerd? In de communicatie en interpretatie hierover kan van alles wijzigen of anders geïnterpreteerd worden. Dat weet ik zo niet. Zeker hebben we gesproken over de rol van toezicht en hoe dat bij kan dragen aan de kwaliteit van begeleiding door houders. Ik denk dat het gesprek met de houder moet gaan over de kwaliteit van de begeleiding, de kwaliteit van opvang en hoe dat zich vertaalt tot de wettelijke eisen.

Kun je hier iets mee? We kunnen ook even bellen hoor, laat maar weten.

Met vriendelijke groet,

Pauline Khoury elâVerscheijden

Helpdesk kinderopvang

Telefoon: 030 – 252 50 60

Email: helpdeskkinderopvang@ggdghor.nl (http://helpdeskkinderopvang@ggdghor.nl)

Twitter : @GGDGHORNL (https://twitter.com/GGDGHORNL)en @Toezicht_kov (https://twitter.com/GGDGHORNL)

> Van: AnneC
>Datum: 2023-02-01 10:16:22
>Aan: “Linda Schuurman”
>Onderwerp: GOB Vraag over 2 maten meten; infobijeenkomst BrancheverenigingKinderopvang 24-11-2022
> Beste Linda,
>
>
>
>Dank voor je vraag. Pauline komt hier z.s.m. bij je op terug.
>
>
>
>Met vriendelijke groet,
>
>Anne van Corven
>
>
>Helpdesk kinderopvang
>
>
>
>
>Telefoon: 030 – 252 50 60
>
>Email: helpdeskkinderopvang@ggdghor.nl (http://helpdeskkinderopvang@ggdghor.nl)
>
>
>
>Twitter : @GGDGHORNL (https://twitter.com/GGDGHORNL)en @Toezicht_kov (https://twitter.com/GGDGHORNL)
>
>

Linda Schuurman

02-02-20235:48 pm

Dag Pauline,

Heel erg bedankt voor je reactie.
Fijn dat je deze bijeenkomst herkend. En ook goed dat deze georganiseerd wordt!

Ik heb een tijdje over dit item nagedacht en gespard met een collega. Want ik snap dat ze de ouders niet kunnen dwingen tot een mondelinge evaluatie maar wat je zegt; het mondeling wordt niet gestimuleerd door de houder. En dát was mijn punt.
Het was vragenlijst sturen en vraagouders konden dan aangeven of ze telefonisch contact wilden hebben.
In de faq staat:
Belangrijk is om te toetsen of er jaarlijks evaluaties worden gehouden door het gastouderbureau. Het gaat er om dat de toezichthouder kan beoordelen dat de evaluatie mondeling uitgevoerd is en dat de resultaten daarvan schriftelijk zijn vastgelegd.
Het gastouderbureau mag bijvoorbeeld een vragenlijst toesturen die door vraagouders wordt ingevuld. Deze kan daarna telefonisch worden besproken. Het verslag wordt daarna via e-mail aan vraagouders gestuurd en de vraagouder stuurt een bevestigingsmail terug dat hij/zij akkoord is met de inhoud.
Dit wordt dus niet gedaan omdat de vraagouders aan kunnen geven geen telefonisch contact te willen hebben.

Ik heb aangegeven dat dat eigenlijk geen vraag zou moeten zijn. Een vragenlijst per email is prima, maar daarna nog wel mondeling contact. Als dat echt niet lukt is het wijs om de contactmomenten/ pogingen vast te leggen zodat zij hun inspanning kunnen aantonen. Mocht mijn idee niet kloppen dan hoor ik dat graag.
Dank voor de tip dat gastouders ook een rol kunnen spelen hierin. Ga ik meenemen.

Dank voor je info over wat er besproken is. Ik ga hen ook wel vragen wat zij precies bedoelden en het hele verhaal (context) eromheen en hopelijk komen we er dan uit.

Bellen hoeft denk ik niet. Ik sta achter mijn beoordeling. Dat we niet inhoudelijk kijken naar de evaluaties van vraagouders… daar kan ik weinig aan doen toch? (Ik kan wel gaan kijken maar het is geen item wat beoordeeld wordt dus wat toch niet in het rapport komt…).

Met vriendelijke groet,

Linda Schuurman
Inspecteur kinderopvang
T 075 6519576
M 06 22945769
E lschuurman@ggdzw.nl

Team Toezicht
Sector Strategie en Ontwikkeling
GGD Zaanstreek- Waterland
T 075-6518333
E inspectie@ggdzw.nl
W www.ggdzw.nl

[logo ggd]

Van: Helpdesk Kinderopvang
Verzonden: donderdag 2 februari 2023 12:37
Aan: Linda Schuurman
Onderwerp: (Referentienummer:164560) GOB Vraag over 2 maten meten; infobijeenkomst BrancheverenigingKinderopvang 24-11-2022

Dag Linda,

Vervelend om te lezen. Ik begrijp dat deze houder alles doet om kwaliteit te leveren, er niet 100% aan voldoet (mogelijk ook omdat de regelgeving hier star in is) en dat er gerefereerd wordt naar een bijeenkomst waar iets gezegd zou zijn wat waarschijnlijk anders geïnterpreteerd wordt. Die bijeenkomst voor houders van GOB’s herken ik, ik zat met een collega in een panel en beantwoordde vragen.

2 punten wil ik uit elkaar halen:
1. In hoeverre voldoet de werkwijze van de houder aan art. 11a van de Regeling kwaliteit GOB’s?
Deze houder verstuurt evaluatieformulieren aan vraagouders met de vraag of ze telefonisch contact willen. Dit is niet altijd het geval.
Van belang voor je oordeel is: wordt de opvang geëvalueerd? Hoe gebeurt dat? Geeft de vraagouder akkoord voor de evaluatie en indien het niet mondeling gebeurt, waarom is dat? Je kunt vraagouders immers ook niet dwingen om telefonisch contact te hebben maar als houder moet je het wel stimuleren. Hoe toont de houder dat aan?
Als tip aan het GOB kun je meegeven dat de gastouder ook een rol kan spelen in het mondeling evalueren van de opvang, die ziet de vraagouder immers. In combinatie met de huidige werkwijze van het GOB is er dan echt alles aan gedaan om de opvang optimaal te evalueren met ouders.
We hebben ook een faq hierover staan: Mag een evaluatie met vraagouders ook telefonisch /schriftelijk gehouden worden?

2. In de bijeenkomst waar ik bij ben geweest zou iets gezegd zijn over met 2 maten meten. Wat is hier precies gezegd, wat is ermee bedoeld, hoe heeft een houder dat geïnterpreteerd? In de communicatie en interpretatie hierover kan van alles wijzigen of anders geïnterpreteerd worden. Dat weet ik zo niet.

Zeker hebben we gesproken over de rol van toezicht en hoe dat bij kan dragen aan de kwaliteit van begeleiding door houders. Ik denk dat het gesprek met de houder moet gaan over de kwaliteit van de begeleiding, de kwaliteit van opvang en hoe dat zich vertaalt tot de wettelijke eisen.

Kun je hier iets mee? We kunnen ook even bellen hoor, laat maar weten.

Met vriendelijke groet,
Pauline Khoury el–Verscheijden

Helpdesk kinderopvang
[cid:image002.png@01D93729.D3A960A0]

Telefoon: 030 – 252 50 60

Email: helpdeskkinderopvang@ggdghor.nl

Twitter : @GGDGHORNL en @Toezicht_kov

Van: AnneC
Datum: 2023-02-01 10:16:22
Aan: “Linda Schuurman” >
Onderwerp: GOB Vraag over 2 maten meten; infobijeenkomst BrancheverenigingKinderopvang 24-11-2022

Beste Linda,

Dank voor je vraag. Pauline komt hier z.s.m. bij je op terug.

Met vriendelijke groet,

Anne van Corven

Helpdesk kinderopvang

[cid:image002.png@01D93729.D3A960A0]

Telefoon: 030 – 252 50 60

Email: helpdeskkinderopvang@ggdghor.nl

Twitter : @GGDGHORNL en @Toezicht_kov

——— DISCLAIMER ——— Aan deze e-mail kunnen geen rechten worden ontleend. De GGD Zaanstreek-Waterland sluit iedere aansprakelijkheid uit die voortvloeit uit de elektronische verzending van dit bericht. De inhoud van dit e-mailbericht (en de bijlagen) is uitsluitend bestemd voor de geadresseerde(n). Mocht u dit bericht bij vergissing ontvangen hebben dan wordt u verzocht de afzender hierover te informeren en het bericht te verwijderen. Indien u niet de geadresseerde bent noch een geautoriseerde medewerker die kennis mag nemen van berichten voor de geadresseerde, mag u het bericht niet openbaar maken of op enige wijze verspreiden of vermenigvuldigen. De GGD Zaanstreek-Waterland is geregistreerd onder KvK-nr. 34370893 ——— DISCLAIMER ———