L.S.
Geen idee of ik dit nu naar het goede adres stuur. Ik heb een vraag/ opmerking over een zienswijze van een gastouderbureau. Het bovenste stukje komt uit het rapport, daarna komt hun zienswijze. Hierin spreken zij over dat zij naar een bijeenkomst voor gastouderbureaus zijn geweest op 24 november 2022 van Branchevereniging Kinderopvang. Hierbij waren ook 2 medewerksters van GGD-GHOR aanwezig. Er zou in een gesprek naar voren zijn gekomen dat er tijdens de inspecties meer focus moet komen op de inhoud. En dat er ook gesproken werd over met 2 maten meten. Nu is het zo dat wij de items van de wet kinderopvang toetsen en hierin staat niks over de inhoud toetsen van evaluaties met vraagouders. Natuurlijk vindt de houder het niet leuk dat ik dit item heb afgekeurd op het mondeling evalueren, maar zou toch graag willen weten wat er dan precies besproken is met die 2 maten meten zodat ik het volgende gesprek met de houder ook jullie kant heb gelezen.
En misschien is dit ook een, ja hoe noem je dat, signaal? om op te passen met wat te vertellen tijdens een gesprek, dat het wel blijft stroken met de wettelijke items, of gaat het inhoudelijke er wel aankomen? (Ik vond het zelf onwijs rot dat ik dit item moest afkeuren, want zij hebben echt wel goede contacten en doen hun best, maar het mondeling evalueren moeten zij gewoon ook doen net als ieder ander bureau).
Met vriendelijke groet,
Linda Schuurman
Inspecteur kinderopvang
T 075 6519576
M 06 22945769
E lschuurman@ggdzw.nl
[logo ggd]
Mondelinge evaluaties met vraagouders
“Een houder dient mondelinge evaluaties met vraagouders uit te voeren en dit schriftelijk vast te leggen.
De houder verstuurt de evaluaties per email naar de vraagouders. Wanneer vraagouders behoefte hebben aan telefonisch contact kunnen zij dit aangeven op het formulier. De evaluatie wordt niet standaard mondeling uitgevoerd. De houder neemt wel telefonisch contact op met de vraagouder als er iets opvalt in een antwoord op de vragenlijst. De houder vertelt dat zij goede contacten hebben met de vraagouders; als er iets is zullen vraagouders dit direct aangeven bij de houder.
De toezichthouder toetst steekproefsgewijs bij 3 vraagouders of de evaluatie is uitgevoerd. Van deze drie vraagouders toont de houder een ingevulde vragenlijst. Er is geen telefonisch contact geweest; de vraagouders hebben aangegeven geen telefonisch contact te willen hebben naar aanleiding van de evaluatie.
De houder vertelt van de 46 verstuurde vragenlijsten tot nu toe 42 retour te hebben gekregen. Alle vraagouders hebben aangegeven geen behoefte te hebben aan telefonisch contact. De houder geeft aan dat het veel tijd en energie kost om deze vragenlijsten ingevuld terug te krijgen. Wanneer zij nog geen reactie hebben ontvangen bellen zij een keer en sturen 4 keer een mail ter herinnering.
Hoewel de houder zich inzet om alle evaluatiedocumenten retour te ontvangen en korte lijnen met de vraagouders heeft, wordt de jaarlijkse evaluatie niet mondeling afgenomen en schriftelijk vastgelegd.”
Onze zienswijze inzake Mondelinge evaluaties met vraagouders:
Op 24 november j.l. zijn wij aanwezig geweest bij een GOB-bijeenkomst die was georganiseerd door de Branchevereniging Kinderopvang. Bij deze bijeenkomst waren ook 2 medewerksters van GGD-GHOR aanwezig. In het gesprek met hen kwam naar voren dat er tijdens inspecties meer focus op de inhoud moet komen en er werd ook gesproken over met-2-maten-meten.
Dit zeggende vinden we het erg teleurstellend dat er tijdens de inspectie op dit punt totaal niet is gekeken naar de inhoud van de evaluaties met de ouders en hierover ook niets is opgenomen in het conceptrapport. Omdat wij het belangrijk vinden om dit op te nemen in het rapport, vatten we hierbij de inhoud van de 42 evaluaties (van 46 koppelingen) samen door de volgende 2 punten er uit te lichten:
* Hoe tevreden bent u over de kwaliteit van de door de gastouder geboden opvang, van schaal van 1 (zeer ontevreden) tot 10 (zeer tevreden):
* schaal 10: 29 ouders
* schaal 9: 8 ouders
* schaal 8: 5 ouders
* lagere schaal: geen
* Hoe beoordeelt u de dienstverlening door het gastouderbureau (zeer tevreden / tevreden / ontevreden / zeer ontevreden):
* zeer tevreden: 31 ouders
* tevreden: 11 ouders
* lagere boordeling: geen
Wij zijn een klein gastouderbureau met 2 bemiddelingsmedewerkers. Het contact met de ouders, tijdens de kennismakings- en tekengesprekken, is altijd met dezelfde bemiddelingsmedewerker. Als ouders vragen hebben, dan weten ze welke bemiddelingsmedewerker hun vraag beantwoordt. Hiermee willen we dus zeggen dat wij de ouders kennen en de ouders ons kennen.
De evaluaties worden door ons persoonlijk met de ouders gecommuniceerd, in tegenstelling tot vele andere bureaus die de evaluatie via hun website aan de ouders presenteren (zoek op google met de term ‘evaluaties met vraagouders’). Dit lijkt toch met-2-maten-meten.
Met een respons van 91% van de ouders hebben we een prima en zeer positief beeld gekregen van de kwaliteit van de geboden gastouderopvang en de werkzaamheden van Gastouderbureau Waterland. En daar zijn we trots op!
——— DISCLAIMER ——— Aan deze e-mail kunnen geen rechten worden ontleend. De GGD Zaanstreek-Waterland sluit iedere aansprakelijkheid uit die voortvloeit uit de elektronische verzending van dit bericht. De inhoud van dit e-mailbericht (en de bijlagen) is uitsluitend bestemd voor de geadresseerde(n). Mocht u dit bericht bij vergissing ontvangen hebben dan wordt u verzocht de afzender hierover te informeren en het bericht te verwijderen. Indien u niet de geadresseerde bent noch een geautoriseerde medewerker die kennis mag nemen van berichten voor de geadresseerde, mag u het bericht niet openbaar maken of op enige wijze verspreiden of vermenigvuldigen. De GGD Zaanstreek-Waterland is geregistreerd onder KvK-nr. 34370893 ——— DISCLAIMER ———
Dit bericht is uitsluitend bestemd voor de geadresseerde. Het bericht kan vertrouwelijke informatie bevatten. Als u dit bericht per abuis hebt ontvangen, wordt u verzocht het te vernietigen en de afzender te informeren. GGD GHOR Nederland is niet aansprakelijk voor onjuiste en onvolledige overbrenging van de inhoud van een verzonden e-mail bericht, of een te late ontvangst daarvan.