Hallo Hilda,
Om te beginnen zal ik ingaan op de term: aangrenzend.
We adviseren als synoniem voor aangrenzend aan te houden: grenzend (aan), er tegenaan gebouwd, aangelegen, aanpalend. Dat wil zeggen dat het object, op een of ander wijze met elkaar verbonden zijn of tegen elkaar aanstaan. In de woordenlijsten die zijn geraadpleegd komen termen aanliggend, aanpalend, aanstotend, belendend, naburig, nevenliggend, aangelegen, grenzend aan voor als benadering van het begrip. In het bouwbesluit komt de term niet voor, wel aangrenzend perceel. Dit is min of meer in analogie net het begripâ aangrenzend aan het kindercentrumâ, zoals dat voor buitenspeelruimte geldt.
In de aanloop naar de wet was eerder wel de term âaangrenzend perceelâ gehanteerd. Maar dat is verwijderd, waarschijnlijk mede na kritiek dat dit tot onduidelijke situaties kon leiden. Daarna is de beschrijving verengd tot aangrenzend. We adviseren dit letterlijk te nemen.
Over je vraag m.b.t. meer dan 50 kinderen:
Ja, die verplichting geldt in beginsel sowieso voor de BSO (want meer dan 50 kinderen). Voor de DOV is het een optie aan te sluiten bij de OC of niet (want <50 kinderen). De memo van toelichting (zie onderaan) zegt dat ook als één van de twee kindercentra kleiner is dan 50 kindplaatsen een gecombineerde OC kan volstaan. Er staat dat per opvangsoort afzonderlijk moet worden nagegaan of er de verplichting geldt om een oudercommissie in te stellen. Als echter voor één of beide kindercentra de verplichting geldt, kán de houder (mits in eenzelfde (of aangrenzend) gebouw) ervoor kiezen dit te doen met een gecombineerde OC. Nb: voor een beslissing van een gecombineerde oudercommissie is een meerderheid van stemmen nodig per kindercentrum of gastouderbureau. (art 1.58 lid 4).
Voor de antwoorden van de overige vragen zijn er veel al te vinden in de wetteksten, waarvan je onder aan dit bericht de betreffende links kunt vinden. Zo valt er te lezen dat op een gecombineerde oudercommissie de artikelen 1.58, tweede tot en met zesde lid (https://wetten.overheid.nl/BWBR0017017/2023-01-01/0#Hoofdstuk1_Afdeling3_Paragraaf3_Artikel1.58), 1.59 (https://wetten.overheid.nl/BWBR0017017/2023-01-01/0#Hoofdstuk1_Afdeling3_Paragraaf3_Artikel1.59) en 1.60 (https://wetten.overheid.nl/BWBR0017017/2023-01-01/0#Hoofdstuk1_Afdeling3_Paragraaf3_Artikel1.60) van de wet van overeenkomstige toepassing zijn. Oftewel: De al langer bestaande regels die gelden m.b.t. het adviesrecht van de OC (art. 1.60) en het reglement van de OC (art. 1.59) gelden ook voor een gecombineerde OC (art. 1.58a, lid 2). Er zijn geen regels opgenomen over de vorm. Eén reglement volstaat dus en het is niet zo dat er allemaal verschillende reglementen moeten worden ondertekend bij een samengestelde OC.
Ook de regels (uit art. 1.58, 2 e tot 6 e lid) gelden bij een gecombineerde oudercommissie.
Als er is gekozen om een gecombineerde oudercommissie in te stellen hoeft een houder zich niet in te blijven spannen om separate oudercommissies in te stellen voor ieder kindercentrum. Wel moet ieder kindercentrum zijn vertegenwoordigd in de gecombineerde OC. In artikel 1.58a staat namelijk dat een gecombineerde oudercommissie in elk geval uit een afzonderlijke ouder per kindercentrum of gastouderbureau moet bestaan. Een geregistreerd kindercentrum of gastouderbureau is voorzien van een LRK-nummer. In de door jou gegeven voorbeelden zou je dus kunnen nagaan of uit elk kindercentrum (met LRK-registratie) een afzonderlijke ouder is afgevaardigd, indien er een gecombineerde OC zou zijn ingesteld.
Je vraag over het reglement en het opnemen van het aantal leden betreft de vraag of dit (zoals beschreven in het door jou aangeleverde voorbeeld) in het huishoudelijk reglement moet staan of niet. Het reglement bevat regels over het aantal leden van de OC. In het huishoudelijk reglement bepaalt de OC vervolgens de eigen werkwijze. Hierbij moet met name worden gedacht in de richting van praktische zaken, zoals vergaderfrequentie en het uitvoeren van de verschillende taken. In het door jou aangeleverde voorbeeld zie ik dat niet staan.
Om daarbij ook de volgende vraag te beantwoorden:
âDient de samenstelling (hoeveel leden van ieder kindercentrum) van een gecombineerde OC in het reglement te staan of dient dit in het huishoudelijk reglement te staan?â
In jouw casus is Wko 1.58a van toepassing. Op grond van art 1.59 lid 1 en 2 moet een reglement worden opgesteld waarin o.a. het aantal leden moet zijn opgenomen. Dit geldt dus ook voor een gecombineerde OC (want is 1 OC).
De inhoud van een reglement heeft een Wko status, tussen houder en OC. Een huishoudelijk reglement niet. Dat is alleen praktische invulling van de OC. We gaan er niet over (en de houder ook niet) gezien art 1.59 lid 3. Alles wat wettelijk geregeld moet worden moet in het reglement staan.
Er wordt in het reglement alleen gesproken van het aantal leden, niet over leden met naam en toenaam. Dat staat in stukken waaruit blijkt wie lid is van de OC. Op grond van art 11 lid 2 onder c Regeling Wko moet er wel een overzicht van leden van de OC beschikbaar zijn.
Relevante wetgeving:
Artikel 1.58 Wet kinderopvang (https://wetten.overheid.nl/jci1.3:c:BWBR0017017&hoofdstuk=1&afdeling=3¶graaf=3&artikel=1.58&z=2023-01-01&g=2023-01-01)
Artikel 1.58a Wet kinderopvang (https://wetten.overheid.nl/jci1.3:c:BWBR0017017&hoofdstuk=1&afdeling=3¶graaf=3&artikel=1.58a&z=2023-01-01&g=2023-01-01)
Artikel 1.59 Wet kinderopvang (https://wetten.overheid.nl/jci1.3:c:BWBR0017017&hoofdstuk=1&afdeling=3¶graaf=3&artikel=1.59&z=2023-01-01&g=2023-01-01)
Artikel 1.60 Wet kinderopvang (https://wetten.overheid.nl/jci1.3:c:BWBR0017017&hoofdstuk=1&afdeling=3¶graaf=3&artikel=1.60&z=2023-01-01&g=2023-01-01)
Hieronder de beschrijving in de toelichting in de wet (Verzamelwet 2023).
Soms komt het voor dat houders in hetzelfde gebouw of in aangrenzende gebouwen zowel een voorziening voor dagopvang als een voorziening voor buitenschoolse opvang exploiteren. Het kan ook zo zijn dat een houder in hetzelfde of in aangrenzende gebouwen een andere combinatie van twee of meerdere opvangvormen exploiteert, die ieder afzonderlijk kwalificeren als kindercentrum. Formeel bestaat zoân gebouw of aangrenzend gebouw uit twee of meer kindercentra of gastouderbureaus.
In de praktijk kan dit echter worden ervaren als één locatie en is er behoefte om een gecombineerde oudercommissie in te stellen waarin ouders van de afzonderlijke kindercentra of gastouderbureaus gezamenlijk deelnemen. Op sommige locaties is hier reeds sprake van. Op basis van de huidige bepalingen in de Wko is het voor houders en de toezichthouder niet altijd duidelijk of deze situatie is toegestaan en zo ja, onder welke voorwaarden. Dit voorgestelde artikel maakt mogelijk dat gecombineerde oudercommissies zijn toegestaan, mits hierin ouders met kinderen uit de afzonderlijke kindercentra of gastouderbureaus zijn vertegenwoordigd.
Ook wordt geregeld dat zich niet de situatie kan voordoen dat ouders die verbonden zijn aan het ene kindercentrum of gastouderbureau een besluit nemen dat betrekking heeft op een ander kindercentrum of gastouderbureaus, zonder dat de ouders van dat andere kindercentrum of gastouderbureau het daar in meerderheid mee eens zijn.
Memo van toelichting:
âOp grond van artikel 1.58, tweede lid, is er geen verplichting om een oudercommissie in te stellen indien de houder zich aantoonbaar voldoende heeft ingespannen en het een kindercentrum betreft waar maximaal 50 kinderen worden opgevangen. Dit moet per kindercentrum of gastouderbureau (dus per opvangsoort) worden bezien. In de situatie van een locatie met zowel een dagopvang als een buitenschoolse opvang betekent dit concreet het volgende. De houder gaat voor de dagopvang en de buitenschoolse opvang afzonderlijk na of er de verplichting geldt om een oudercommissie in te stellen. Indien de verplichting geldt om (voor één kindercentrum of beide kindercentra) een oudercommissie in te stellen, kán een houder met twee kindercentra in hetzelfde of een aangrenzend gebouw ervoor kiezen om dat te doen middels een gecombineerde oudercommissie. Dit is geen verplichting; de houder kan ook kiezen voor een oudercommissie per kindercentrum.â
Met vriendelijke groet,
Renate van Lith
Helpdesk kinderopvang
Mobiel: 06-81343811
Email: helpdeskkinderopvang@ggdghor.nl (http://helpdeskkinderopvang@ggdghor.nl)
Twitter : @GGDGHORNL (https://twitter.com/GGDGHORNL)
> Van: Hilda Bijl
>Datum: 2023-02-09 15:02:58
>Onderwerp: gecombineerde oc/reglement
> Dag collega,
>
>Per 1 januari 2023 is het mogelijk om een gecombineerde oudercommissie in te stellen wanneer twee kindcentra of gastouderbureaus van een houder in één of een aangrenzend gebouw gehuisvest zijn. Voorwaarde is wel dat ouders met kinderen uit alle betrokken voorzieningen zijn vertegenwoordigd.
>
>Vraag:
> Wat is aangrenzend?
>In de van Dale staat bij de definitie aangrenzend: liggend naast of belendend. Wat wordt hiermee bedoeld? Kan dit ook een aangrenzend perceel zijn met een ander adres, met bijvoorbeeld een sloot/fietspad/weg tussen beide percelen?
>
>Vraag meer dan 50 kinderen:
> Blijft de verplichting dat als bijv. een BSO meer dan 50 kinderen heeft om een volwaardige oudercommissie voor alleen de BSO in te stellen (dit geldt natuurlijk ook voor het KDV) of is een gecombineerde OC met 1 lid KDV en 1 lid BSO ook voldoende?
>
>Vragen gecombineerde OC:
> Kan een kindercentrum A (met een KDV en een BSO) en een kindercentrum B (met een KDV en een BSO) een gecombineerde oudercommissie hebben als zij in een aangrenzend gebouw gehuisvest zijn (bijvoorbeeld twee scholen die aan elkaar vastzitten via een gang en in beide scholen zowel een KDV als een BSO zijn gehuisvest van eenzelfde houder kinderopvang)?
>
> Mocht dit kunnen, kan er in bovenstaande situatie een ouder van kindercentrum A van het KDV en een ouder van kindercentrum B BSO een gecombineerde oudercommissie vormen?
>
> Dient de houder ouders te blijven werven om een separate oudercommissie op beide kindercentra in te stellen bij een gecombineerde oudercommissie?
>
>Vragen reglement OC:
> Mag er bij een gecombineerde oc 1 reglement worden ondertekent door bijv. de ouder van het KDV en de ouder van de BSO of dienen beide ouders een apart reglement te ondertekenen als er een gecombineerde oc is ingesteld met 1 ouder van het KDV en 1 ouder van de BSO?
>
> In het OC reglement van de OC staat de samenstelling vermeld: de oudercommissie bestaat uit minimaal … en maximaal … leden. We komen nu reglementen tegen waar de houder bijvoorbeeld onderstaande samenstelling heeft beschreven in het reglement:
>4) De oudercommissie bestaat uit minimaal 3 en maximaal uit 7 leden. Wanneer het aantal beneden de 3 daalt, zorgt de oudercommissie zo spoedig mogelijk voor aanvulling. Uitzonderingen hierop zijn:
>1. een IKC (in wording). Daar bestaat een IKC raad uit minimaal 2 leden en maximaal 7 leden waarbij in de situatie van 2 leden die 2 ouders kinderen op het zowel het KDV als de BSO hebben zodat er aan de eis minimaal 2 leden per opvangsoort wordt voldaan . Bij 3-7 leden moeten er ook minimaal 2 ouders van zowel KDV als BSO vertegenwoordigd zijn, waarbij het mogelijk is dat 2 ouders kinderen op zowel het KDV
>als de BSO hebben.
>2. Een OC die zowel KDV als BSO vertegenwoordigd. Deze bestaat uit minimaal 3 leden en maximaal 7 leden waarbij er in de situatie van 3 leden er 2 ouders kinderen op zowel het KDV als de BSO hebben zodat er aan de eis minimaal 2 leden per opvangsoort wordt voldaan. Bij 4-7 leden moeten er ook minimaal 2 ouders van zowel KDV als BSO vertegenwoordigd zijn, waarbij het mogelijk is dat 2 ouders kinderen op
>zowel het KDV als de BSO hebben.
>Nu zag ik in een rapport van een collega in den lande dat dit afgekeurd werd omdat dit een werkwijze is en dat dit niet in het reglement beschreven mag staan. Dit dient in het huishoudelijk reglement opgenomen te worden was de visie van mijn collega.
>
>De vraag is: is bovenstaande cursieve tekst een werkwijze en dient dit in het huishoudelijk reglement te staan? En hoe zit dit met een gecombineerde OC? Dient de samenstelling dan in het reglement te staan of dient dit in het huishoudelijk reglement te staan?
>
>Groet,
>
>Hilda Bijl