Geantwoord va beveiligde mail:
Hallo Chantal
Ik werk niet op dinsdag en jij niet op woensdag, dus daarom een poging per mail.
Eventueel kunnen we hier donderdag nog over bellen.
De basis voor het recht van de zienswijze is verwoord in artikel 1.63, lid 3 van de Wet kinderopvang: âDe toezichthouder geeft de houder de gelegenheid om van het ontwerprapport kennis te nemen en daarover zijn zienswijze kenbaar te maken. De toezichthouder vermeldt de zienswijze van de houder in een bijlage bij het rapport.â
Het woord ‘daarover’ geeft aan dat het alleen over de inhoud van het rapport kan gaan.
Reclame uitingen of klachten etc horen er dus niet in thuis. Op grond van privacy regels horen ook namen van toezichthouders of anderen er niet in te staan.
Ik begrijp uit je mail dat de houder een epistel van 12 kantjes heeft ingediend, en dat dit o.a. ging over een klacht van een ouder en een passage bevatte over de gevolgen van het inspectiebezoek voor de kinderen. Omdat ze deze zienswijze niet wilde aanpassen overweeg je deze passages weg te lakken. Zoals ik eerder schreef is het ondanks dat een zienswijze alleen over het concept- rapport kan gaan zaak om terughoudend om te gaan met het schrappen in een zienswijze.
De hoofdregel is : plaatsing in de bijlage bij het openbare rapport. Artikel 1.63 lid 3 is dwingend opgeschreven. Er staan geen uitzonderingen geformuleerd. Weglaten kan alleen als het zeer bezwaarlijk is om deze te publiceren, hier moet dus een gegronde reden voor zijn.
Schrappen in de zienswijze kan niet, tenzij de tekstdelen goed te onderscheiden zijn. Schrappen in delen van zinnen kan niet, met uitzondering van het weghalen van een naam.
Je zou kunnen beargumenteren dat de gegronde reden is weggevallen nu de zienswijze niet meer standaard openbaar is vanwege het stoppen van de exploitatie.
Eventueel kun je er nog bij vermelden dat de klacht is afgehandeld via de klachtenprocedure.
Kun je hier verder mee?
Vriendelijke groet
Cassandra Verspeek