FW: signaal over toepassing wijziging VGC en 3-uursregeling

Gesloten

Hoi collega’s,

Ik heb nog geen reactie ontvangen op de onderstaande mail.
Zouden jullie hier ook even naar willen kijken?

Met vriendelijke groet,

Nergiz Söner
Coördinerend Toezichthouder Kwaliteit & Communicatie

06 – 10 24 53 99
n.soner@utrecht.nl
www.utrecht.nl
Gemeente Utrecht
Volksgezondheid
Stadsplateau 1
maandag t/m donderdag

Postbus 16200
3500 CE Utrecht

[cid:image001.png@01D9F150.432F47B0] [cid:image002.png@01D9F150.432F47B0] [cid:image003.png@01D9F150.432F47B0] [cid:image004.png@01D9F150.432F47B0]

[Standaard]

Van: Verspeek, Cassandra
Verzonden: maandag 18 september 2023 16:43
Aan: Söner, Nergiz ; Huitink, Nicole
Onderwerp: RE: signaal over toepassing wijziging VGC en 3-uursregeling

Hoi Nergiz

Bedankt voor het signaal. Ik heb de vragen in de helpdesk gezet zodat ze meegenomen worden in de analyse van vragen over 3uurs/vgc.

Mijn collega’s Fred en Renate zijn inhoudelijk het best op de hoogte van de denklijnen en zullen de vragen oppakken!

Hartelijke groet

Cassandra

Van: Söner, Nergiz >
Verzonden: maandag 18 september 2023 09:29
Aan: Huitink, Nicole >; Verspeek, Cassandra >
Onderwerp: signaal over toepassing wijziging VGC en 3-uursregeling

Hallo dames,

Cassandra is voor ons aanspreekpunt voor dit soort zaken maar omdat zij afwezig is neem ik jullie beiden even mee in deze mail.

Wij (gemeente Utrecht) willen graag een signaal afgeven over de beoordeling van de nieuwe voorwaarden VGC en 3- uurs regeling en de beschrijving hiervan in het pedagogisch beleidsplan.

De denklijnen (VGC en 3-uur) om toezichthouders richting en houvast te geven bij het toepassen van de aangepaste eisen bieden ons hierbij onvoldoende steun als we in de praktijk een beoordeling willen geven over de beschrijving van de genoemde onderwerpen in het pedagogisch beleidsplan. Aan de hand van een casus proberen onze toezichthouders helderder te maken waar wij niet helemaal uitkomen. Daarnaast zijn wij benieuwd of jullie meerdere signalen hebben ontvangen.

3-uurs regeling
Voorwaarde: het pedagogisch beleidsplan bevat, indien van toepassing, een concrete beschrijving van de kaders waarbinnen voor ten hoogste drie uur per dag verantwoord kan worden afgeweken van de benodigde personele inzet, met dien verstande dat ten minste de helft van het vereiste aantal beroepskrachten wordt ingezet.

Volgens de denklijn dient het volgende beschreven te zijn in het pedagogisch beleidsplan:

* Hoeveel beroepskrachten, afhankelijk van de BKR, per groep ingezet worden en wat de gangbare personeelsdiensten en de reguliere pauzetijden zijn
–> is weergave van het standaard werkrooster hierbij voldoende?
* In welke situaties de houder afwijkt van de BKR;

–> is het voldoende als hier beschreven wordt dat binnen het kindercentrum een afwijking van de BKR kan zijn in de vroege ochtend, laat in de middag en tijdens pauzes? Wordt hiermee voldoende de kaders beschreven waarin verantwoord wordt afgeweken van de BKR?

* Welke pedagogische afwegingen daarbij gelden.

–> in de denklijn staat dat de houder hierbij hoe aandacht wordt besteed aan de behoeften van het kind wanneer er minder beroepskrachten worden ingezet. Wij zien deze eis niet terug in de voorwaarde en volstaat bijvoorbeeld de onderstaande beschrijving dan?

‘In de vroege ochtend worden niet alle kinderen tegelijk gebracht en daarom kan de dag gestart worden met minder pedagogisch medewerkers. Aan het einde van de dag worden kinderen op wisselende tijden opgehaald en wordt het kind aantal steeds lager. Doordat op deze momenten minder kinderen aanwezig zijn op de groep, heeft de pedagogisch medewerker voldoende ruimte om aandacht aan de kinderen te besteden.

Tijdens het slapen van kinderen (pauzetijden van de pedagogisch medewerkers) is het rustig op de groep en kan de PM’er voldoende aandacht geven’.

Onder welke eis kan je hier een voldoende onderbouwd oordeel over geven?
VGC en beschrijving in het pedagogisch beleidsplan
Voorwaarde: Het pedagogisch beleidsplan bevat, indien van toepassing, een concrete beschrijving van de wijze waarop emotionele veiligheid van en stabiliteit voor de betreffende kinderen wordt geborgd, als wordt afgeweken van de verplichting dat per dag ten minste een vaste beroepskracht aanwezig is in de stamgroep.

In denklijn staat dat de houder in het pedagogisch beleidsplan heeft opgeschreven hoe, bij het inzetten van een andere beroepskracht, de emotionele veiligheid van en stabiliteit- voor het kind wordt gewaarborgd, er wordt conform dat beleid gehandeld en dit leidt in de praktijk naar het oordeel van de toezichthouder tot verantwoorde kinderopvang.

Als we aan de hand van het bovenstaande de volgende beschrijving toetsen:
Afwezigheid vaste beroepskracht
Wanneer er voor een korte tijd geen vaste PM’er voor een kind aanwezig is, doen we alles aan om een andere vaste PM’er van de betreffende groep vaker in te zetten. Wanneer dit niet mogelijk is, zal er beroep worden gedaan op een voor de kinderen bekende pedagogisch medewerker. Dit kan bijvoorbeeld een PM’er van de locatie zijn, een bekende invalkracht of een pedagogisch medewerker die structureel en voor een langere periode ingezet kan worden op de groep. Hiermee waarborgen wij de emotionele veiligheid voor de kinderen en de stabiliteit van de opvang.

* Wordt met het bovenstaande voldoende concreet beschreven op welke wijze de emotionele veiligheid voor de kinderen en de stabiliteit van de opvang wordt gewaarborgd, of willen we hierin ook terugzien dat er op een bepaalde wijze ook overdracht plaatsvindt. En dat de houder ook beschrijft hoe ervoor wordt gezorgd dat de inval beroepskracht de kinderen goed kent en daarmee ook bijvoorbeeld de behoeftes van een kind over het algemeen? En moet de houder in bovenstaand geval dan ook beschrijven wat er gebeurt als er geen bekend persoon in te zetten is?
* En stel dat er naar oordeel van de toezichthouder geen sprake is van verantwoorde kinderopvang, op welke manier wordt dit dan beschreven in het inspectierapport? Bij de beschrijving in het pedagogisch beleidsplan of de uitvoering dus de pedagogische praktijk.

En nog een overkoepelende vraag: Voorheen moest bijvoorbeeld beschreven worden ‘wanneer wel en wanneer niet’ werd afgeweken van de BKR. Op die manier was de houder altijd verplicht íets op te nemen in het beleid. Omdat er nu ‘indien van toepassing’ staat (bij beide items), lijkt het erop dat de houder het alleen nog dient te beschrijven als de houder gebruik maakt van de uitzondering. Klopt dat?

Met vriendelijke groet,

Nergiz Söner
Coördinerend Toezichthouder Kwaliteit & Communicatie
Toezicht en Handhaving Inspectie Kinderopvang

06 – 10 24 53 99
n.soner@utrecht.nl
www.utrecht.nl
Gemeente Utrecht
Volksgezondheid
Stadsplateau 1
maandag t/m donderdag

Postbus 16200
3500 CE Utrecht

[cid:image001.png@01D9F150.432F47B0] [cid:image002.png@01D9F150.432F47B0] [cid:image003.png@01D9F150.432F47B0] [cid:image004.png@01D9F150.432F47B0]

[Standaard]

Antwoorden

Cassandra Verspeek

09-27-20234:23 pm

Hoi Renate, kun jij iets met deze vragen?

Ik kan wel meedenken, maar zie jij kans een eerste analyse te doen? wie weet zit er een lijn in eerdere antwoorden die we op dit soort vragen geven?

Cassandra Verspeek

09-28-202310:16 am

mbt 3 uurs staat heel veel volgens mij wél in de denklijn

Input uit de nota van toelichting over haar laatste vraag over wat de houder sowieso altijd moet beschrijven::

De beschrijving van de reguliere personele inzet op de groep is een uitbreiding in het pedagogisch beleidsplan waarin de houder, zowel bij dagopvang als bij buitenschoolse opvang, de werkwijze, maximale omvang en leeftijdsopbouw van de groepen beschrijft. Hiermee is voor ouders en de toezichthouder inzichtelijk wat de gebruikelijke personele inzet op de groepen is en hoe daarmee wordt voldaan aan de BKR. Concreet betekent dit dat de houder per kindercentrum beschrijft hoeveel beroepskrachten, afhankelijk van de BKR, op bijvoorbeeld de baby- en peutergroep staan en wat per groep de reguliere personeelsdiensten en de daarbij behorende pauzes zijn.

In de Denklijn is onder paragraaf 3.4 de tekst overgenomen uit de nota van toelichting met betrekking tot de kaders:

Indien de houder gebruik maakt van de mogelijkheid om ten hoogste drie uur per dag af te wijken van de BKR, beschrijft de houder naast de reguliere personele inzet ook de kaders voor de drie-uursregeling. Hierin beschrijft de houder in welke situaties van de BKR wordt afgeweken.Deze kaders bevatten uitgangspunten en geven houvast aan personeel en ouders, en spelen in op de praktijk. Daarmee zijn ze minder aan verandering onderhevig dan de exacte tijdstippen van afwijken die voor de voorheen geldende drie-uursregeling in het pedagogisch beleidsplan moesten worden vastgelegd. Hierdoor hoeft het pedagogisch beleidsplan minder vaak te worden aangepast. De kaders worden per kindercentrum vastgesteld.

De kaders bevatten in ieder geval de uitgangspunten van de houder met betrekking tot de inzet van minder beroepskrachten dan vereist. Met andere woorden, in wat voor soort situaties kan de afwijking voorkomen, wat zijn de pedagogische overwegingen hierbij en hoe wordt aandacht besteed aan de behoeften van het kind wanneer er minder beroepskrachten aanwezig zijn door afwijking van de BKR. Deze uitgangspunten moeten duidelijk in het pedagogisch beleidsplan naar voren komen. Zowel ouders als de toezichthouder moeten op basis van deze informatie een goed beeld kunnen krijgen van hoe de houder de drie-uursregeling in de praktijk toepast.

Ook staat hier welke voorwaarde moet worden beoordeeld als dit niet voldoende concreet is:

Als de kaders waarbinnen de houder verantwoord afwijkt van de BKR onvoldoende concreet zijn
beschreven in het pedagogisch beleidsplan, is sprake van een overtreding van artikel 3 of artikel 12,
lid 3, onder a Besluit kwaliteit kinderopvang (item 2.1.7

Renate

10-02-20232:31 pm

Hoi Cassandra,

Ik ben de binnengekomen vragen nagegaan die over de 3-uursregeling bij de helpdesk zijn binnengekomen sinds 1 juli 2023 en dat zijn er eigenlijk maar heel erg weinig. Ik heb daardoor niet het idee er heel veel onduidelijkheid in die regelgeving zit. En net wat jij aangeeft: ik ben ook van mening dat de denklijn hier voldoende denkrichting voor meegeeft. Bovendien is het een denklijn. Het geeft een denkrichting aan de toezichthouders. Het is niet aan ons om te beoordelen wat standaard juist/onjuist is, lijkt mij. Maar ik zou terug kunnen geven dat we het signaal ‘horen’ en opslaan. Dat we altijd monitoren of er onduidelijkheden bestaan en indien nodig aanpassingen maken of opnemen in de instrumenten voor toezichthouders. Wat betreft haar vragen over de 3- uursregeling kan ik haar vragen waar haar twijfel zit, want als toezichthouder had ik de aangegeven voorbeelden wel durven/kunnen beoordelen.

Wat betreft de vragen over het VGC: daar moet ik nog induiken.
Maar voordat ik dat doe: mag ik bovenstaande dan zo terug geven of moet ik inhoudelijk op haar vragen ingaan?

Met vriendelijke groet,

Renate van Lith

Helpdesk kinderopvang

Mobiel: 06-81343811

Email: helpdeskkinderopvang@ggdghor.nl (http://helpdeskkinderopvang@ggdghor.nl)

Twitter : @GGDGHORNL (https://twitter.com/GGDGHORNL)

> Van: Cassandra Verspeek
>Datum: 2023-09-28 10:02:16
>Onderwerp: FW: signaal over toepassing wijziging VGC en 3-uursregeling
> mbt 3 uurs staat heel veel volgens mij wél in de denklijn
>
>Input uit de nota van toelichting over haar laatste vraag over wat de houder sowieso altijd moet beschrijven::
>
>De beschrijving van de reguliere personele inzet op de groep is een uitbreiding in het pedagogisch beleidsplan waarin de houder, zowel bij dagopvang als bij buitenschoolse opvang, de werkwijze, maximale omvang en leeftijdsopbouw van de groepen beschrijft. Hiermee is voor ouders en de toezichthouder inzichtelijk wat de gebruikelijke personele inzet op de groepen is en hoe daarmee wordt voldaan aan de BKR. Concreet betekent dit dat de houder per kindercentrum beschrijft hoeveel beroepskrachten, afhankelijk van de BKR, op bijvoorbeeld de baby- en peutergroep staan en wat per groep de reguliere personeelsdiensten en de daarbij behorende pauzes zijn.
>
>
>
>In de Denklijn is onder paragraaf 3.4 de tekst overgenomen uit de nota van toelichting met betrekking tot de kaders:
>
>Indien de houder gebruik maakt van de mogelijkheid om ten hoogste drie uur per dag af te wijken van de BKR, beschrijft de houder naast de reguliere personele inzet ook de kaders voor de drie-uursregeling. Hierin beschrijft de houder in welke situaties van de BKR wordt afgeweken.Deze kaders bevatten uitgangspunten en geven houvast aan personeel en ouders, en spelen in op de praktijk. Daarmee zijn ze minder aan verandering onderhevig dan de exacte tijdstippen van afwijken die voor de voorheen geldende drie-uursregeling in het pedagogisch beleidsplan moesten worden vastgelegd. Hierdoor hoeft het pedagogisch beleidsplan minder vaak te worden aangepast. De kaders worden per kindercentrum vastgesteld.
>
>De kaders bevatten in ieder geval de uitgangspunten van de houder met betrekking tot de inzet van minder beroepskrachten dan vereist. Met andere woorden, in wat voor soort situaties kan de afwijking voorkomen, wat zijn de pedagogische overwegingen hierbij en hoe wordt aandacht besteed aan de behoeften van het kind wanneer er minder beroepskrachten aanwezig zijn door afwijking van de BKR. Deze uitgangspunten moeten duidelijk in het pedagogisch beleidsplan naar voren komen. Zowel ouders als de toezichthouder moeten op basis van deze informatie een goed beeld kunnen krijgen van hoe de houder de drie-uursregeling in de praktijk toepast.
>
>Ook staat hier welke voorwaarde moet worden beoordeeld als dit niet voldoende concreet is:
>
>Als de kaders waarbinnen de houder verantwoord afwijkt van de BKR onvoldoende concreet zijn
>beschreven in het pedagogisch beleidsplan, is sprake van een overtreding van artikel 3 of artikel 12,
>lid 3, onder a Besluit kwaliteit kinderopvang (item 2.1.7
>
> Van: Cassandra Verspeek
>Datum: 2023-09-27 16:52:23
>Onderwerp: FW: signaal over toepassing wijziging VGC en 3-uursregeling
> Hoi Renate, kun jij iets met deze vragen?
>
>Ik kan wel meedenken, maar zie jij kans een eerste analyse te doen? wie weet zit er een lijn in eerdere antwoorden die we op dit soort vragen geven?
>
>
>
> Van: Söner, Nergiz
>Datum: 27/09/2023 14:38
>Aan: Helpdesk Kinderopvang
>Onderwerp: FW: signaal over toepassing wijziging VGC en 3-uursregeling
> Hoi collegaâs,
>
>
>
>Ik heb nog geen reactie ontvangen op de onderstaande mail.
>
>Zouden jullie hier ook even naar willen kijken?
>
>
>
>
>Met vriendelijke groet,
>
>
>
>
>
>Nergiz Söner
>
>
>Coördinerend Toezichthouder Kwaliteit & Communicatie
>
>
>
>
>
>
>
>
>06 – 10 24 53 99
>
>
>n.soner@utrecht.nl (mailto:n.soner@utrecht.nl)
>
>
>www.utrecht.nl (http://www.utrecht.nl)
>
>
>
>Gemeente Utrecht
>
>
>Volksgezondheid
>
>
>Stadsplateau 1
>
>
>maandag t/m donderdag
>
>
>
>
>
>Postbus 16200
>
>
>3500 CE Utrecht
>
>
>
>
>
>
> (https://www.facebook.com/GemeenteUtrecht) (https://twitter.com/gemeenteutrecht) (https://www.linkedin.com/company/gemeente-utrecht) (https://www.instagram.com/gemeenteutrecht/)
>
>
>
>
>
>
>
>
>[img:Standaard] (https://www.utrecht.nl/)
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>Van: Verspeek, Cassandra
>Verzonden: maandag 18 september 2023 16:43
>Aan: Söner, Nergiz ; Huitink, Nicole
>Onderwerp: RE: signaal over toepassing wijziging VGC en 3-uursregeling
>
>
>
>Hoi Nergiz
>
>
>
>Bedankt voor het signaal. Ik heb de vragen in de helpdesk gezet zodat ze meegenomen worden in de analyse van vragen over 3uurs/vgc.
>
>
>
>Mijn collegaâs Fred en Renate zijn inhoudelijk het best op de hoogte van de denklijnen en zullen de vragen oppakken!
>
>
>
>Hartelijke groet
>
>
>
>Cassandra
>
>
>
>Van: Söner, Nergiz < n.soner@utrecht.nl (mailto:n.soner@utrecht.nl)>
>Verzonden: maandag 18 september 2023 09:29
>Aan: Huitink, Nicole < nhuitink@ggdghor.nl (mailto:nhuitink@ggdghor.nl)>; Verspeek, Cassandra < cverspeek@ggdghor.nl (mailto:cverspeek@ggdghor.nl)>
>Onderwerp: signaal over toepassing wijziging VGC en 3-uursregeling
>
>
>
>Hallo dames,
>
>
>
>Cassandra is voor ons aanspreekpunt voor dit soort zaken maar omdat zij afwezig is neem ik jullie beiden even mee in deze mail.
>
>
>
>Wij (gemeente Utrecht) willen graag een signaal afgeven over de beoordeling van de nieuwe voorwaarden VGC en 3- uurs regeling en de beschrijving hiervan in het pedagogisch beleidsplan.
>
>
>
>De denklijnen (VGC en 3-uur) om toezichthouders richting en houvast te geven bij het toepassen van de aangepaste eisen bieden ons hierbij onvoldoende steun als we in de praktijk een beoordeling willen geven over de beschrijving van de genoemde onderwerpen in het pedagogisch beleidsplan. Aan de hand van een casus proberen onze toezichthouders helderder te maken waar wij niet helemaal uitkomen. Daarnaast zijn wij benieuwd of jullie meerdere signalen hebben ontvangen.
>
>
>
>3-uurs regeling
>
>Voorwaarde: het pedagogisch beleidsplan bevat, indien van toepassing, een concrete beschrijving van de kaders waarbinnen voor ten hoogste drie uur per dag verantwoord kan worden afgeweken van de benodigde personele inzet, met dien verstande dat ten minste de helft van het vereiste aantal beroepskrachten wordt ingezet.
>
>
>
>Volgens de denklijn dient het volgende beschreven te zijn in het pedagogisch beleidsplan:
>
>
>
>
> o Hoeveel beroepskrachten, afhankelijk van de BKR, per groep ingezet worden en wat de gangbare personeelsdiensten en de reguliere pauzetijden zijn
>–> is weergave van het standaard werkrooster hierbij voldoende?
> o In welke situaties de houder afwijkt van de BKR; –> is het voldoende als hier beschreven wordt dat binnen het kindercentrum een afwijking van de BKR kan zijn in de vroege ochtend, laat in de middag en tijdens pauzes? Wordt hiermee voldoende de kaders beschreven waarin verantwoord wordt afgeweken van de BKR?
>
>
> o Welke pedagogische afwegingen daarbij gelden. –> in de denklijn staat dat de houder hierbij hoe aandacht wordt besteed aan de behoeften van het kind wanneer er minder beroepskrachten worden ingezet. Wij zien deze eis niet terug in de voorwaarde en volstaat bijvoorbeeld de onderstaande beschrijving dan?
>
>âIn de vroege ochtend worden niet alle kinderen tegelijk gebracht en daarom kan de dag gestart worden met minder pedagogisch medewerkers. Aan het einde van de dag worden kinderen op wisselende tijden opgehaald en wordt het kind aantal steeds lager. Doordat op deze momenten minder kinderen aanwezig zijn op de groep, heeft de pedagogisch medewerker voldoende ruimte om aandacht aan de kinderen te besteden.
>
>Tijdens het slapen van kinderen (pauzetijden van de pedagogisch medewerkers) is het rustig op de groep en kan de PMâer voldoende aandacht gevenâ.
>
>
>
>Onder welke eis kan je hier een voldoende onderbouwd oordeel over geven?
>
>VGC en beschrijving in het pedagogisch beleidsplan
>
>Voorwaarde: Het pedagogisch beleidsplan bevat, indien van toepassing, een concrete beschrijving van de wijze waarop emotionele veiligheid van en stabiliteit voor de betreffende kinderen wordt geborgd, als wordt afgeweken van de verplichting dat per dag ten minste een vaste beroepskracht aanwezig is in de stamgroep.
>
>
>
>In denklijn staat dat de houder in het pedagogisch beleidsplan heeft opgeschreven hoe, bij het inzetten van een andere beroepskracht, de emotionele veiligheid van en stabiliteit- voor het kind wordt gewaarborgd, er wordt conform dat beleid gehandeld en dit leidt in de praktijk naar het oordeel van de toezichthouder tot verantwoorde kinderopvang.
>
>
>
>Als we aan de hand van het bovenstaande de volgende beschrijving toetsen:
>
>Afwezigheid vaste beroepskracht
>
>Wanneer er voor een korte tijd geen vaste PMâer voor een kind aanwezig is, doen we alles aan om een andere vaste PMâer van de betreffende groep vaker in te zetten. Wanneer dit niet mogelijk is, zal er beroep worden gedaan op een voor de kinderen bekende pedagogisch medewerker. Dit kan bijvoorbeeld een PMâer van de locatie zijn, een bekende invalkracht of een pedagogisch medewerker die structureel en voor een langere periode ingezet kan worden op de groep. Hiermee waarborgen wij de emotionele veiligheid voor de kinderen en de stabiliteit van de opvang.
>
>
>
>
> o Wordt met het bovenstaande voldoende concreet beschreven op welke wijze de emotionele veiligheid voor de kinderen en de stabiliteit van de opvang wordt gewaarborgd, of willen we hierin ook terugzien dat er op een bepaalde wijze ook overdracht plaatsvindt. En dat de houder ook beschrijft hoe ervoor wordt gezorgd dat de inval beroepskracht de kinderen goed kent en daarmee ook bijvoorbeeld de behoeftes van een kind over het algemeen? En moet de houder in bovenstaand geval dan ook beschrijven wat er gebeurt als er geen bekend persoon in te zetten is?
> o En stel dat er naar oordeel van de toezichthouder geen sprake is van verantwoorde kinderopvang, op welke manier wordt dit dan beschreven in het inspectierapport? Bij de beschrijving in het pedagogisch beleidsplan of de uitvoering dus de pedagogische praktijk. En nog een overkoepelende vraag: Voorheen moest bijvoorbeeld beschreven worden âwanneer wel en wanneer nietâ werd afgeweken van de BKR. Op die manier was de houder altijd verplicht íets op te nemen in het beleid. Omdat er nu âindien van toepassingâ staat (bij beide items), lijkt het erop dat de houder het alleen nog dient te beschrijven als de houder gebruik maakt van de uitzondering. Klopt dat?
>
>
>
>
>
>
>
>
>Met vriendelijke groet,
>
>
>
>
>
>Nergiz Söner
>
>
>Coördinerend Toezichthouder Kwaliteit & Communicatie
>
>
>Toezicht en Handhaving Inspectie Kinderopvang
>
>
>
>
>
>06 – 10 24 53 99
>
>
>n.soner@utrecht.nl (mailto:n.soner@utrecht.nl)
>
>
>www.utrecht.nl (http://www.utrecht.nl/)
>
>
>
>Gemeente Utrecht
>
>
>Volksgezondheid
>
>
>Stadsplateau 1
>
>
>maandag t/m donderdag
>
>
>
>
>
>Postbus 16200
>
>
>3500 CE Utrecht
>
>
>
>
>
>
> (https://www.facebook.com/GemeenteUtrecht) (https://twitter.com/gemeenteutrecht) (https://www.linkedin.com/company/gemeente-utrecht) (https://www.instagram.com/gemeenteutrecht/)
>
>
>
>
>
>
>
>
>[img:Standaard] (https://www.utrecht.nl/)
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>

Verspeek, Cassandra

10-02-20233:35 pm

Hoi Renate,
Lijkt me een prima reactie.
Met vriendelijke groet,

Cassandra Verspeek

Op 2 okt. 2023 om 14:47 heeft Helpdesk Kinderopvang het volgende geschreven:



Hoi Cassandra,

Ik ben de binnengekomen vragen nagegaan die over de 3-uursregeling bij de helpdesk zijn binnengekomen sinds 1 juli 2023 en dat zijn er eigenlijk maar heel erg weinig. Ik heb daardoor niet het idee er heel veel onduidelijkheid in die regelgeving zit. En net wat jij aangeeft: ik ben ook van mening dat de denklijn hier voldoende denkrichting voor meegeeft. Bovendien is het een denklijn. Het geeft een denkrichting aan de toezichthouders. Het is niet aan ons om te beoordelen wat standaard juist/onjuist is, lijkt mij. Maar ik zou terug kunnen geven dat we het signaal ‘horen’ en opslaan. Dat we altijd monitoren of er onduidelijkheden bestaan en indien nodig aanpassingen maken of opnemen in de instrumenten voor toezichthouders. Wat betreft haar vragen over de 3- uursregeling kan ik haar vragen waar haar twijfel zit, want als toezichthouder had ik de aangegeven voorbeelden wel durven/kunnen beoordelen.

Wat betreft de vragen over het VGC: daar moet ik nog induiken.
Maar voordat ik dat doe: mag ik bovenstaande dan zo terug geven of moet ik inhoudelijk op haar vragen ingaan?

Met vriendelijke groet,

Renate van Lith

Helpdesk kinderopvang

Mobiel: 06-81343811

Email: helpdeskkinderopvang@ggdghor.nl

Twitter : @GGDGHORNL

Van: Cassandra Verspeek
Datum: 2023-09-28 10:02:16
Onderwerp: FW: signaal over toepassing wijziging VGC en 3-uursregeling

mbt 3 uurs staat heel veel volgens mij wél in de denklijn

Input uit de nota van toelichting over haar laatste vraag over wat de houder sowieso altijd moet beschrijven::

De beschrijving van de reguliere personele inzet op de groep is een uitbreiding in het pedagogisch beleidsplan waarin de houder, zowel bij dagopvang als bij buitenschoolse opvang, de werkwijze, maximale omvang en leeftijdsopbouw van de groepen beschrijft. Hiermee is voor ouders en de toezichthouder inzichtelijk wat de gebruikelijke personele inzet op de groepen is en hoe daarmee wordt voldaan aan de BKR. Concreet betekent dit dat de houder per kindercentrum beschrijft hoeveel beroepskrachten, afhankelijk van de BKR, op bijvoorbeeld de baby- en peutergroep staan en wat per groep de reguliere personeelsdiensten en de daarbij behorende pauzes zijn.

In de Denklijn is onder paragraaf 3.4 de tekst overgenomen uit de nota van toelichting met betrekking tot de kaders:

Indien de houder gebruik maakt van de mogelijkheid om ten hoogste drie uur per dag af te wijken van de BKR, beschrijft de houder naast de reguliere personele inzet ook de kaders voor de drie-uursregeling. Hierin beschrijft de houder in welke situaties van de BKR wordt afgeweken.Deze kaders bevatten uitgangspunten en geven houvast aan personeel en ouders, en spelen in op de praktijk. Daarmee zijn ze minder aan verandering onderhevig dan de exacte tijdstippen van afwijken die voor de voorheen geldende drie-uursregeling in het pedagogisch beleidsplan moesten worden vastgelegd. Hierdoor hoeft het pedagogisch beleidsplan minder vaak te worden aangepast. De kaders worden per kindercentrum vastgesteld.

De kaders bevatten in ieder geval de uitgangspunten van de houder met betrekking tot de inzet van minder beroepskrachten dan vereist. Met andere woorden, in wat voor soort situaties kan de afwijking voorkomen, wat zijn de pedagogische overwegingen hierbij en hoe wordt aandacht besteed aan de behoeften van het kind wanneer er minder beroepskrachten aanwezig zijn door afwijking van de BKR. Deze uitgangspunten moeten duidelijk in het pedagogisch beleidsplan naar voren komen. Zowel ouders als de toezichthouder moeten op basis van deze informatie een goed beeld kunnen krijgen van hoe de houder de drie-uursregeling in de praktijk toepast.

Ook staat hier welke voorwaarde moet worden beoordeeld als dit niet voldoende concreet is:

Als de kaders waarbinnen de houder verantwoord afwijkt van de BKR onvoldoende concreet zijn
beschreven in het pedagogisch beleidsplan, is sprake van een overtreding van artikel 3 of artikel 12,
lid 3, onder a Besluit kwaliteit kinderopvang (item 2.1.7

Van: Cassandra Verspeek
Datum: 2023-09-27 16:52:23
Onderwerp: FW: signaal over toepassing wijziging VGC en 3-uursregeling

Hoi Renate, kun jij iets met deze vragen?

Ik kan wel meedenken, maar zie jij kans een eerste analyse te doen? wie weet zit er een lijn in eerdere antwoorden die we op dit soort vragen geven?

Van: Söner, Nergiz
Datum: 27/09/2023 14:38
Aan: Helpdesk Kinderopvang
Onderwerp: FW: signaal over toepassing wijziging VGC en 3-uursregeling

Hoi collega’s,

Ik heb nog geen reactie ontvangen op de onderstaande mail.
Zouden jullie hier ook even naar willen kijken?

Met vriendelijke groet,

Nergiz Söner
Coördinerend Toezichthouder Kwaliteit & Communicatie

06 – 10 24 53 99
n.soner@utrecht.nl
www.utrecht.nl

Gemeente Utrecht
Volksgezondheid
Stadsplateau 1
maandag t/m donderdag

Postbus 16200
3500 CE Utrecht









Van: Verspeek, Cassandra
Verzonden: maandag 18 september 2023 16:43
Aan: Söner, Nergiz ; Huitink, Nicole
Onderwerp: RE: signaal over toepassing wijziging VGC en 3-uursregeling

Hoi Nergiz

Bedankt voor het signaal. Ik heb de vragen in de helpdesk gezet zodat ze meegenomen worden in de analyse van vragen over 3uurs/vgc.

Mijn collega’s Fred en Renate zijn inhoudelijk het best op de hoogte van de denklijnen en zullen de vragen oppakken!

Hartelijke groet

Cassandra

Van: Söner, Nergiz >
Verzonden: maandag 18 september 2023 09:29
Aan: Huitink, Nicole >; Verspeek, Cassandra >
Onderwerp: signaal over toepassing wijziging VGC en 3-uursregeling

Hallo dames,

Cassandra is voor ons aanspreekpunt voor dit soort zaken maar omdat zij afwezig is neem ik jullie beiden even mee in deze mail.

Wij (gemeente Utrecht) willen graag een signaal afgeven over de beoordeling van de nieuwe voorwaarden VGC en 3- uurs regeling en de beschrijving hiervan in het pedagogisch beleidsplan.

De denklijnen (VGC en 3-uur) om toezichthouders richting en houvast te geven bij het toepassen van de aangepaste eisen bieden ons hierbij onvoldoende steun als we in de praktijk een beoordeling willen geven over de beschrijving van de genoemde onderwerpen in het pedagogisch beleidsplan. Aan de hand van een casus proberen onze toezichthouders helderder te maken waar wij niet helemaal uitkomen. Daarnaast zijn wij benieuwd of jullie meerdere signalen hebben ontvangen.

3-uurs regeling
Voorwaarde: het pedagogisch beleidsplan bevat, indien van toepassing, een concrete beschrijving van de kaders waarbinnen voor ten hoogste drie uur per dag verantwoord kan worden afgeweken van de benodigde personele inzet, met dien verstande dat ten minste de helft van het vereiste aantal beroepskrachten wordt ingezet.

Volgens de denklijn dient het volgende beschreven te zijn in het pedagogisch beleidsplan:

* Hoeveel beroepskrachten, afhankelijk van de BKR, per groep ingezet worden en wat de gangbare personeelsdiensten en de reguliere pauzetijden zijn
–> is weergave van het standaard werkrooster hierbij voldoende?
* In welke situaties de houder afwijkt van de BKR;

–> is het voldoende als hier beschreven wordt dat binnen het kindercentrum een afwijking van de BKR kan zijn in de vroege ochtend, laat in de middag en tijdens pauzes? Wordt hiermee voldoende de kaders beschreven waarin verantwoord wordt afgeweken van de BKR?

* Welke pedagogische afwegingen daarbij gelden.

–> in de denklijn staat dat de houder hierbij hoe aandacht wordt besteed aan de behoeften van het kind wanneer er minder beroepskrachten worden ingezet. Wij zien deze eis niet terug in de voorwaarde en volstaat bijvoorbeeld de onderstaande beschrijving dan?

‘In de vroege ochtend worden niet alle kinderen tegelijk gebracht en daarom kan de dag gestart worden met minder pedagogisch medewerkers. Aan het einde van de dag worden kinderen op wisselende tijden opgehaald en wordt het kind aantal steeds lager. Doordat op deze momenten minder kinderen aanwezig zijn op de groep, heeft de pedagogisch medewerker voldoende ruimte om aandacht aan de kinderen te besteden.

Tijdens het slapen van kinderen (pauzetijden van de pedagogisch medewerkers) is het rustig op de groep en kan de PM’er voldoende aandacht geven’.

Onder welke eis kan je hier een voldoende onderbouwd oordeel over geven?
VGC en beschrijving in het pedagogisch beleidsplan
Voorwaarde: Het pedagogisch beleidsplan bevat, indien van toepassing, een concrete beschrijving van de wijze waarop emotionele veiligheid van en stabiliteit voor de betreffende kinderen wordt geborgd, als wordt afgeweken van de verplichting dat per dag ten minste een vaste beroepskracht aanwezig is in de stamgroep.

In denklijn staat dat de houder in het pedagogisch beleidsplan heeft opgeschreven hoe, bij het inzetten van een andere beroepskracht, de emotionele veiligheid van en stabiliteit- voor het kind wordt gewaarborgd, er wordt conform dat beleid gehandeld en dit leidt in de praktijk naar het oordeel van de toezichthouder tot verantwoorde kinderopvang.

Als we aan de hand van het bovenstaande de volgende beschrijving toetsen:
Afwezigheid vaste beroepskracht
Wanneer er voor een korte tijd geen vaste PM’er voor een kind aanwezig is, doen we alles aan om een andere vaste PM’er van de betreffende groep vaker in te zetten. Wanneer dit niet mogelijk is, zal er beroep worden gedaan op een voor de kinderen bekende pedagogisch medewerker. Dit kan bijvoorbeeld een PM’er van de locatie zijn, een bekende invalkracht of een pedagogisch medewerker die structureel en voor een langere periode ingezet kan worden op de groep. Hiermee waarborgen wij de emotionele veiligheid voor de kinderen en de stabiliteit van de opvang.

* Wordt met het bovenstaande voldoende concreet beschreven op welke wijze de emotionele veiligheid voor de kinderen en de stabiliteit van de opvang wordt gewaarborgd, of willen we hierin ook terugzien dat er op een bepaalde wijze ook overdracht plaatsvindt. En dat de houder ook beschrijft hoe ervoor wordt gezorgd dat de inval beroepskracht de kinderen goed kent en daarmee ook bijvoorbeeld de behoeftes van een kind over het algemeen? En moet de houder in bovenstaand geval dan ook beschrijven wat er gebeurt als er geen bekend persoon in te zetten is?
* En stel dat er naar oordeel van de toezichthouder geen sprake is van verantwoorde kinderopvang, op welke manier wordt dit dan beschreven in het inspectierapport? Bij de beschrijving in het pedagogisch beleidsplan of de uitvoering dus de pedagogische praktijk.

En nog een overkoepelende vraag: Voorheen moest bijvoorbeeld beschreven worden ‘wanneer wel en wanneer niet’ werd afgeweken van de BKR. Op die manier was de houder altijd verplicht íets op te nemen in het beleid. Omdat er nu ‘indien van toepassing’ staat (bij beide items), lijkt het erop dat de houder het alleen nog dient te beschrijven als de houder gebruik maakt van de uitzondering. Klopt dat?

Met vriendelijke groet,

Nergiz Söner
Coördinerend Toezichthouder Kwaliteit & Communicatie
Toezicht en Handhaving Inspectie Kinderopvang

06 – 10 24 53 99
n.soner@utrecht.nl
www.utrecht.nl

Gemeente Utrecht
Volksgezondheid
Stadsplateau 1
maandag t/m donderdag

Postbus 16200
3500 CE Utrecht









Renate

10-02-20234:23 pm

Hallo Nergiz,

Vandaag is je vraag bij me terecht gekomen en ik zal hem z.s.m. voor je beantwoorden.
Ik begrijp dat je al enige tijd zit te wachten op een reactie.
Uiterlijk overmorgen kom ik er bij je op terug.

Met vriendelijke groet,

Renate van Lith

Helpdesk kinderopvang

Mobiel: 06-81343811

Email: helpdeskkinderopvang@ggdghor.nl (http://helpdeskkinderopvang@ggdghor.nl)

Twitter : @GGDGHORNL (https://twitter.com/GGDGHORNL)

> Van: Söner, Nergiz
>Datum: 27/09/2023 14:38
>Aan: Helpdesk Kinderopvang
>Onderwerp: FW: signaal over toepassing wijziging VGC en 3-uursregeling
> Hoi collegaâs,
>
>
>
>Ik heb nog geen reactie ontvangen op de onderstaande mail.
>
>Zouden jullie hier ook even naar willen kijken?
>
>
>
>
>Met vriendelijke groet,
>
>
>
>
>
>Nergiz Söner
>
>
>Coördinerend Toezichthouder Kwaliteit & Communicatie
>
>
>
>
>
>
>
>
>06 – 10 24 53 99
>
>
>n.soner@utrecht.nl (mailto:n.soner@utrecht.nl)
>
>
>www.utrecht.nl (http://www.utrecht.nl)
>
>
>
>Gemeente Utrecht
>
>
>Volksgezondheid
>
>
>Stadsplateau 1
>
>
>maandag t/m donderdag
>
>
>
>
>
>Postbus 16200
>
>
>3500 CE Utrecht
>
>
>
>
>
>
> (https://www.facebook.com/GemeenteUtrecht) (https://twitter.com/gemeenteutrecht) (https://www.linkedin.com/company/gemeente-utrecht) (https://www.instagram.com/gemeenteutrecht/)
>
>
>
>
>
>
>
>
>[img:Standaard] (https://www.utrecht.nl/)
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>Van: Verspeek, Cassandra
>Verzonden: maandag 18 september 2023 16:43
>Aan: Söner, Nergiz ; Huitink, Nicole
>Onderwerp: RE: signaal over toepassing wijziging VGC en 3-uursregeling
>
>
>
>Hoi Nergiz
>
>
>
>Bedankt voor het signaal. Ik heb de vragen in de helpdesk gezet zodat ze meegenomen worden in de analyse van vragen over 3uurs/vgc.
>
>
>
>Mijn collegaâs Fred en Renate zijn inhoudelijk het best op de hoogte van de denklijnen en zullen de vragen oppakken!
>
>
>
>Hartelijke groet
>
>
>
>Cassandra
>
>
>
>Van: Söner, Nergiz < n.soner@utrecht.nl (mailto:n.soner@utrecht.nl)>
>Verzonden: maandag 18 september 2023 09:29
>Aan: Huitink, Nicole < nhuitink@ggdghor.nl (mailto:nhuitink@ggdghor.nl)>; Verspeek, Cassandra < cverspeek@ggdghor.nl (mailto:cverspeek@ggdghor.nl)>
>Onderwerp: signaal over toepassing wijziging VGC en 3-uursregeling
>
>
>
>Hallo dames,
>
>
>
>Cassandra is voor ons aanspreekpunt voor dit soort zaken maar omdat zij afwezig is neem ik jullie beiden even mee in deze mail.
>
>
>
>Wij (gemeente Utrecht) willen graag een signaal afgeven over de beoordeling van de nieuwe voorwaarden VGC en 3- uurs regeling en de beschrijving hiervan in het pedagogisch beleidsplan.
>
>
>
>De denklijnen (VGC en 3-uur) om toezichthouders richting en houvast te geven bij het toepassen van de aangepaste eisen bieden ons hierbij onvoldoende steun als we in de praktijk een beoordeling willen geven over de beschrijving van de genoemde onderwerpen in het pedagogisch beleidsplan. Aan de hand van een casus proberen onze toezichthouders helderder te maken waar wij niet helemaal uitkomen. Daarnaast zijn wij benieuwd of jullie meerdere signalen hebben ontvangen.
>
>
>
>3-uurs regeling
>
>Voorwaarde: het pedagogisch beleidsplan bevat, indien van toepassing, een concrete beschrijving van de kaders waarbinnen voor ten hoogste drie uur per dag verantwoord kan worden afgeweken van de benodigde personele inzet, met dien verstande dat ten minste de helft van het vereiste aantal beroepskrachten wordt ingezet.
>
>
>
>Volgens de denklijn dient het volgende beschreven te zijn in het pedagogisch beleidsplan:
>
>
>
>
> o Hoeveel beroepskrachten, afhankelijk van de BKR, per groep ingezet worden en wat de gangbare personeelsdiensten en de reguliere pauzetijden zijn
>–> is weergave van het standaard werkrooster hierbij voldoende?
> o In welke situaties de houder afwijkt van de BKR; –> is het voldoende als hier beschreven wordt dat binnen het kindercentrum een afwijking van de BKR kan zijn in de vroege ochtend, laat in de middag en tijdens pauzes? Wordt hiermee voldoende de kaders beschreven waarin verantwoord wordt afgeweken van de BKR?
>
>
> o Welke pedagogische afwegingen daarbij gelden. –> in de denklijn staat dat de houder hierbij hoe aandacht wordt besteed aan de behoeften van het kind wanneer er minder beroepskrachten worden ingezet. Wij zien deze eis niet terug in de voorwaarde en volstaat bijvoorbeeld de onderstaande beschrijving dan?
>
>âIn de vroege ochtend worden niet alle kinderen tegelijk gebracht en daarom kan de dag gestart worden met minder pedagogisch medewerkers. Aan het einde van de dag worden kinderen op wisselende tijden opgehaald en wordt het kind aantal steeds lager. Doordat op deze momenten minder kinderen aanwezig zijn op de groep, heeft de pedagogisch medewerker voldoende ruimte om aandacht aan de kinderen te besteden.
>
>Tijdens het slapen van kinderen (pauzetijden van de pedagogisch medewerkers) is het rustig op de groep en kan de PMâer voldoende aandacht gevenâ.
>
>
>
>Onder welke eis kan je hier een voldoende onderbouwd oordeel over geven?
>
>VGC en beschrijving in het pedagogisch beleidsplan
>
>Voorwaarde: Het pedagogisch beleidsplan bevat, indien van toepassing, een concrete beschrijving van de wijze waarop emotionele veiligheid van en stabiliteit voor de betreffende kinderen wordt geborgd, als wordt afgeweken van de verplichting dat per dag ten minste een vaste beroepskracht aanwezig is in de stamgroep.
>
>
>
>In denklijn staat dat de houder in het pedagogisch beleidsplan heeft opgeschreven hoe, bij het inzetten van een andere beroepskracht, de emotionele veiligheid van en stabiliteit- voor het kind wordt gewaarborgd, er wordt conform dat beleid gehandeld en dit leidt in de praktijk naar het oordeel van de toezichthouder tot verantwoorde kinderopvang.
>
>
>
>Als we aan de hand van het bovenstaande de volgende beschrijving toetsen:
>
>Afwezigheid vaste beroepskracht
>
>Wanneer er voor een korte tijd geen vaste PMâer voor een kind aanwezig is, doen we alles aan om een andere vaste PMâer van de betreffende groep vaker in te zetten. Wanneer dit niet mogelijk is, zal er beroep worden gedaan op een voor de kinderen bekende pedagogisch medewerker. Dit kan bijvoorbeeld een PMâer van de locatie zijn, een bekende invalkracht of een pedagogisch medewerker die structureel en voor een langere periode ingezet kan worden op de groep. Hiermee waarborgen wij de emotionele veiligheid voor de kinderen en de stabiliteit van de opvang.
>
>
>
>
> o Wordt met het bovenstaande voldoende concreet beschreven op welke wijze de emotionele veiligheid voor de kinderen en de stabiliteit van de opvang wordt gewaarborgd, of willen we hierin ook terugzien dat er op een bepaalde wijze ook overdracht plaatsvindt. En dat de houder ook beschrijft hoe ervoor wordt gezorgd dat de inval beroepskracht de kinderen goed kent en daarmee ook bijvoorbeeld de behoeftes van een kind over het algemeen? En moet de houder in bovenstaand geval dan ook beschrijven wat er gebeurt als er geen bekend persoon in te zetten is?
> o En stel dat er naar oordeel van de toezichthouder geen sprake is van verantwoorde kinderopvang, op welke manier wordt dit dan beschreven in het inspectierapport? Bij de beschrijving in het pedagogisch beleidsplan of de uitvoering dus de pedagogische praktijk. En nog een overkoepelende vraag: Voorheen moest bijvoorbeeld beschreven worden âwanneer wel en wanneer nietâ werd afgeweken van de BKR. Op die manier was de houder altijd verplicht íets op te nemen in het beleid. Omdat er nu âindien van toepassingâ staat (bij beide items), lijkt het erop dat de houder het alleen nog dient te beschrijven als de houder gebruik maakt van de uitzondering. Klopt dat?
>
>
>
>
>
>
>
>
>Met vriendelijke groet,
>
>
>
>
>
>Nergiz Söner
>
>
>Coördinerend Toezichthouder Kwaliteit & Communicatie
>
>
>Toezicht en Handhaving Inspectie Kinderopvang
>
>
>
>
>
>06 – 10 24 53 99
>
>
>n.soner@utrecht.nl (mailto:n.soner@utrecht.nl)
>
>
>www.utrecht.nl (http://www.utrecht.nl/)
>
>
>
>Gemeente Utrecht
>
>
>Volksgezondheid
>
>
>Stadsplateau 1
>
>
>maandag t/m donderdag
>
>
>
>
>
>Postbus 16200
>
>
>3500 CE Utrecht
>
>
>
>
>
>
> (https://www.facebook.com/GemeenteUtrecht) (https://twitter.com/gemeenteutrecht) (https://www.linkedin.com/company/gemeente-utrecht) (https://www.instagram.com/gemeenteutrecht/)
>
>
>
>
>
>
>
>
>[img:Standaard] (https://www.utrecht.nl/)
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>

Renate

10-03-202310:27 am

Hallo Nergiz,

Bedankt voor het afgeven van een signaal. We monitoren altijd of er onduidelijkheden bestaan en indien nodig maken we aanpassingen in de instrumenten voor toezichthouders. Ik ben daarom ook even nagegaan in welke mate we vergelijkbare vragen hebben ontvangen over deze onderwerpen en de herziene denklijnen. Dat zijn er (gelukkig) erg weinig.

Je bericht bevat meerdere vragen, waardoor het lastig zal worden om er een samenhangend antwoord op te geven, maar ik ga het proberen.

Om de overkoepelende vraag alvast te beantwoorden: Alle houders nemen aanvullend in het pedagogisch beleidsplan algemene kaders op over de inzet van het personeel, de BKR en het afwijken hiervan volgens de drie-uursregeling. De houder geeft daarbij per kindercentrum aan:
• hoeveel beroepskrachten, afhankelijk van de BKR, per groep ingezet worden en wat daarbij de gangbare personeelsdiensten en de reguliere pauzetijden zijn (let op: dit geldt ook voor houders die geen gebruik maken van de drie-uursregeling);
• in welke situaties wordt afgeweken van de BKR;
• welke pedagogische afwegingen daarbij gelden;
• hoe aandacht wordt besteed aan de behoeften van het kind als er minder beroepskrachten worden ingezet.
Als een houder niet afwijkt, blijkt dat dus uit het pedagogisch beleidsplan. Als een houder wel afwijkt, staan de situaties waarin de houder afwijkt beschreven in het pedagogisch beleidsplan.

Voor de beantwoording van de vragen over de 3-uursregeling haal ik input uit de nota van toelichting over wat de houder sowieso altijd moet beschrijven:

De beschrijving van de reguliere personele inzet op de groep is een uitbreiding in het pedagogisch beleidsplan waarin de houder, zowel bij dagopvang als bij buitenschoolse opvang, de werkwijze, maximale omvang en leeftijdsopbouw van de groepen beschrijft. Hiermee is voor ouders en de toezichthouder inzichtelijk wat de gebruikelijke personele inzet op de groepen is en hoe daarmee wordt voldaan aan de BKR. Concreet betekent dit dat de houder per kindercentrum beschrijft hoeveel beroepskrachten, afhankelijk van de BKR, op bijvoorbeeld de baby- en peutergroep staan en wat per groep de reguliere personeelsdiensten en de daarbij behorende pauzes zijn.

In de Denklijn is onder paragraaf 3.4 de tekst overgenomen uit de nota van toelichting met betrekking tot de kaders:

Indien de houder gebruik maakt van de mogelijkheid om ten hoogste drie uur per dag af te wijken van de BKR, beschrijft de houder naast de reguliere personele inzet ook de kaders voor de drie-uursregeling. Hierin beschrijft de houder in welke situaties van de BKR wordt afgeweken. Deze kaders bevatten uitgangspunten en geven houvast aan personeel en ouders , en spelen in op de praktijk . Daarmee zijn ze minder aan verandering onderhevig dan de exacte tijdstippen van afwijken die voor de voorheen geldende drie-uursregeling in het pedagogisch beleidsplan moesten worden vastgelegd. Hierdoor hoeft het pedagogisch beleidsplan minder vaak te worden aangepast. De kaders worden per kindercentrum vastgesteld.

De kaders bevatten in ieder geval de uitgangspunten van de houder met betrekking tot de inzet van minder beroepskrachten dan vereist. Met andere woorden, in wat voor soort situaties kan de afwijking voorkomen, wat zijn de pedagogische overwegingen hierbij en hoe wordt aandacht besteed aan de behoeften van het kind wanneer er minder beroepskrachten aanwezig zijn door afwijking van de BKR. Deze uitgangspunten moeten duidelijk in het pedagogisch beleidsplan naar voren komen. Zowel ouders als de toezichthouder moeten op basis van deze informatie een goed beeld kunnen krijgen van hoe de houder de drie-uursregeling in de praktijk toepast.

Ook staat hier welke voorwaarde moet worden beoordeeld als dit niet voldoende concreet is:

Als de kaders waarbinnen de houder verantwoord afwijkt van de BKR onvoldoende concreet zijn beschreven in het pedagogisch beleidsplan, is sprake van een overtreding van artikel 3 of artikel 12, lid 3, onder a Besluit kwaliteit kinderopvang (item 2.1.7).

Mag ik vragen waar je twijfel zit bij de vragen die je hierover hebt gesteld?

Wat betreft de vragen met betrekking tot de vaste beroepskrachten.
In de denklijn staat beschreven:

âDe voorwaarde dat in het pedagogisch beleidsplan aandacht moet zijn besteed aan de afwijkingsmogelijkheid (conform artikel 3 lid 3 onderdeel e), stelt de toezichthouder in staat om te toetsen of de houder de emotionele veiligheid van en stabiliteit voor het kind borgt. Het accent van de dialoog tussen houder en toezichthouder richt zich daarmee op de vraag of, gegeven de inspanningen van de houder, de emotionele veiligheid van en stabiliteit voor het kind is gerealiseerd.â

Voorbeeldvragen daarbij zou kunnen zijn (pagina 7 en 8):

Hoe wordt behoud van stabiliteit en emotionele veiligheid voor kinderen geborgd?
Wat ziet men daar in de praktijk van terug; wat kunnen beroepskrachten daar over vertellen?
Waaruit blijkt volgens de houder dat met de gekozen oplossing wordt gezorgd voor voldoende stabiliteit en emotionele veiligheid? (m.a.w. dat met de oplossing sprake is van verantwoorde kinderopvang?)
Zorgt de houder ervoor dat de kinderen bekend zijn met andere beroepskrachten dan de toegewezen vaste beroepskrachten? Zo ja, hoe doet de houder dat?
Hoe vindt de overdracht plaats van de informatie/ervaring die de toegewezen vaste beroepskracht heeft over/met het kind aan andere beroepskrachten?

In de wet- en regelgeving is geen vormvoorschrift opgenomen voor de beschrijving in het pedagogisch beleid. Of iets voldoende concreet is beschreven, is dan ook naar het oordeel van de toezichthouder. Bij eventuele vragen kan de toezichthouder er tijdens een dialoog met een houder, of bij de beroepskrachten, vragen over stellen. Vragen naar de overdracht, zoals je beschrijft, is daar een goede voorbeeldvraag van, die is opgenomen in de denklijn.

Waar en hoe een toezichthouder de beoordeling opneemt in het rapport hangt af van de geconstateerde overtreding. In de denklijn op pagina 8 en 9 staat hier meer over beschreven. Je gaf echter aan dat jullie team onvoldoende steun haalt uit de denklijn. Misschien is het daarom een goed idee om even met elkaar te bellen, zodat ik beter kan achterhalen waar de twijfel of onduidelijkheid vandaan komt?

Ik ben morgenochtend goed bereikbaar via het onderstaande nummer. En anders ben ik volgende week weer goed bereikbaar op maandag en dinsdag en de woensdagochtend.

Met vriendelijke groet,

Renate van Lith

Helpdesk kinderopvang

Mobiel: 06-81343811

Email: helpdeskkinderopvang@ggdghor.nl (http://helpdeskkinderopvang@ggdghor.nl)

Twitter : @GGDGHORNL (https://twitter.com/GGDGHORNL)

> Van: Renate
>Datum: 2023-10-02 16:16:23
>Aan: “Nergiz Söner”
>Onderwerp: FW: signaal over toepassing wijziging VGC en 3-uursregeling
> Hallo Nergiz,
>
>
>Vandaag is je vraag bij me terecht gekomen en ik zal hem z.s.m. voor je beantwoorden.
>Ik begrijp dat je al enige tijd zit te wachten op een reactie.
>Uiterlijk overmorgen kom ik er bij je op terug.
>
>
>Met vriendelijke groet,
>
>Renate van Lith
>
>
>Helpdesk kinderopvang
>
>
>Mobiel: 06-81343811
>
>Email: helpdeskkinderopvang@ggdghor.nl (http://helpdeskkinderopvang@ggdghor.nl)
>
>
>
>Twitter : @GGDGHORNL (https://twitter.com/GGDGHORNL)
>
>>> Van: Söner, Nergiz
>>Datum: 27/09/2023 14:38
>>Aan: Helpdesk Kinderopvang
>>Onderwerp: FW: signaal over toepassing wijziging VGC en 3-uursregeling
>> Hoi collegaâs,
>>
>>
>>
>>Ik heb nog geen reactie ontvangen op de onderstaande mail.
>>
>>Zouden jullie hier ook even naar willen kijken?
>>
>>
>>
>>
>>Met vriendelijke groet,
>>
>>
>>
>>
>>
>>Nergiz Söner
>>
>>
>>Coördinerend Toezichthouder Kwaliteit & Communicatie
>>
>>
>>
>>
>>
>>
>>
>>
>>06 – 10 24 53 99
>>
>>
>>n.soner@utrecht.nl (mailto:n.soner@utrecht.nl)
>>
>>
>>www.utrecht.nl (http://www.utrecht.nl)
>>
>>
>>
>>Gemeente Utrecht
>>
>>
>>Volksgezondheid
>>
>>
>>Stadsplateau 1
>>
>>
>>maandag t/m donderdag
>>
>>
>>
>>
>>
>>Postbus 16200
>>
>>
>>3500 CE Utrecht
>>
>>
>>
>>
>>
>>
>> (https://www.facebook.com/GemeenteUtrecht) (https://twitter.com/gemeenteutrecht) (https://www.linkedin.com/company/gemeente-utrecht) (https://www.instagram.com/gemeenteutrecht/)
>>
>>
>>
>>
>>
>>
>>
>>
>>[img:Standaard] (https://www.utrecht.nl/)
>>
>>
>>
>>
>>
>>
>>
>>
>>
>>Van: Verspeek, Cassandra
>>Verzonden: maandag 18 september 2023 16:43
>>Aan: Söner, Nergiz ; Huitink, Nicole
>>Onderwerp: RE: signaal over toepassing wijziging VGC en 3-uursregeling
>>
>>
>>
>>Hoi Nergiz
>>
>>
>>
>>Bedankt voor het signaal. Ik heb de vragen in de helpdesk gezet zodat ze meegenomen worden in de analyse van vragen over 3uurs/vgc.
>>
>>
>>
>>Mijn collegaâs Fred en Renate zijn inhoudelijk het best op de hoogte van de denklijnen en zullen de vragen oppakken!
>>
>>
>>
>>Hartelijke groet
>>
>>
>>
>>Cassandra
>>
>>
>>
>>Van: Söner, Nergiz < n.soner@utrecht.nl (mailto:n.soner@utrecht.nl)>
>>Verzonden: maandag 18 september 2023 09:29
>>Aan: Huitink, Nicole < nhuitink@ggdghor.nl (mailto:nhuitink@ggdghor.nl)>; Verspeek, Cassandra < cverspeek@ggdghor.nl (mailto:cverspeek@ggdghor.nl)>
>>Onderwerp: signaal over toepassing wijziging VGC en 3-uursregeling
>>
>>
>>
>>Hallo dames,
>>
>>
>>
>>Cassandra is voor ons aanspreekpunt voor dit soort zaken maar omdat zij afwezig is neem ik jullie beiden even mee in deze mail.
>>
>>
>>
>>Wij (gemeente Utrecht) willen graag een signaal afgeven over de beoordeling van de nieuwe voorwaarden VGC en 3- uurs regeling en de beschrijving hiervan in het pedagogisch beleidsplan.
>>
>>
>>
>>De denklijnen (VGC en 3-uur) om toezichthouders richting en houvast te geven bij het toepassen van de aangepaste eisen bieden ons hierbij onvoldoende steun als we in de praktijk een beoordeling willen geven over de beschrijving van de genoemde onderwerpen in het pedagogisch beleidsplan. Aan de hand van een casus proberen onze toezichthouders helderder te maken waar wij niet helemaal uitkomen. Daarnaast zijn wij benieuwd of jullie meerdere signalen hebben ontvangen.
>>
>>
>>
>>3-uurs regeling
>>
>>Voorwaarde: het pedagogisch beleidsplan bevat, indien van toepassing, een concrete beschrijving van de kaders waarbinnen voor ten hoogste drie uur per dag verantwoord kan worden afgeweken van de benodigde personele inzet, met dien verstande dat ten minste de helft van het vereiste aantal beroepskrachten wordt ingezet.
>>
>>
>>
>>Volgens de denklijn dient het volgende beschreven te zijn in het pedagogisch beleidsplan:
>>
>>
>>
>>
>> o Hoeveel beroepskrachten, afhankelijk van de BKR, per groep ingezet worden en wat de gangbare personeelsdiensten en de reguliere pauzetijden zijn
>>–> is weergave van het standaard werkrooster hierbij voldoende?
>> o In welke situaties de houder afwijkt van de BKR; –> is het voldoende als hier beschreven wordt dat binnen het kindercentrum een afwijking van de BKR kan zijn in de vroege ochtend, laat in de middag en tijdens pauzes? Wordt hiermee voldoende de kaders beschreven waarin verantwoord wordt afgeweken van de BKR?
>>
>>
>> o Welke pedagogische afwegingen daarbij gelden. –> in de denklijn staat dat de houder hierbij hoe aandacht wordt besteed aan de behoeften van het kind wanneer er minder beroepskrachten worden ingezet. Wij zien deze eis niet terug in de voorwaarde en volstaat bijvoorbeeld de onderstaande beschrijving dan?
>>
>>âIn de vroege ochtend worden niet alle kinderen tegelijk gebracht en daarom kan de dag gestart worden met minder pedagogisch medewerkers. Aan het einde van de dag worden kinderen op wisselende tijden opgehaald en wordt het kind aantal steeds lager. Doordat op deze momenten minder kinderen aanwezig zijn op de groep, heeft de pedagogisch medewerker voldoende ruimte om aandacht aan de kinderen te besteden.
>>
>>Tijdens het slapen van kinderen (pauzetijden van de pedagogisch medewerkers) is het rustig op de groep en kan de PMâer voldoende aandacht gevenâ.
>>
>>
>>
>>Onder welke eis kan je hier een voldoende onderbouwd oordeel over geven?
>>
>>VGC en beschrijving in het pedagogisch beleidsplan
>>
>>Voorwaarde: Het pedagogisch beleidsplan bevat, indien van toepassing, een concrete beschrijving van de wijze waarop emotionele veiligheid van en stabiliteit voor de betreffende kinderen wordt geborgd, als wordt afgeweken van de verplichting dat per dag ten minste een vaste beroepskracht aanwezig is in de stamgroep.
>>
>>
>>
>>In denklijn staat dat de houder in het pedagogisch beleidsplan heeft opgeschreven hoe, bij het inzetten van een andere beroepskracht, de emotionele veiligheid van en stabiliteit- voor het kind wordt gewaarborgd, er wordt conform dat beleid gehandeld en dit leidt in de praktijk naar het oordeel van de toezichthouder tot verantwoorde kinderopvang.
>>
>>
>>
>>Als we aan de hand van het bovenstaande de volgende beschrijving toetsen:
>>
>>Afwezigheid vaste beroepskracht
>>
>>Wanneer er voor een korte tijd geen vaste PMâer voor een kind aanwezig is, doen we alles aan om een andere vaste PMâer van de betreffende groep vaker in te zetten. Wanneer dit niet mogelijk is, zal er beroep worden gedaan op een voor de kinderen bekende pedagogisch medewerker. Dit kan bijvoorbeeld een PMâer van de locatie zijn, een bekende invalkracht of een pedagogisch medewerker die structureel en voor een langere periode ingezet kan worden op de groep. Hiermee waarborgen wij de emotionele veiligheid voor de kinderen en de stabiliteit van de opvang.
>>
>>
>>
>>
>> o Wordt met het bovenstaande voldoende concreet beschreven op welke wijze de emotionele veiligheid voor de kinderen en de stabiliteit van de opvang wordt gewaarborgd, of willen we hierin ook terugzien dat er op een bepaalde wijze ook overdracht plaatsvindt. En dat de houder ook beschrijft hoe ervoor wordt gezorgd dat de inval beroepskracht de kinderen goed kent en daarmee ook bijvoorbeeld de behoeftes van een kind over het algemeen? En moet de houder in bovenstaand geval dan ook beschrijven wat er gebeurt als er geen bekend persoon in te zetten is?
>> o En stel dat er naar oordeel van de toezichthouder geen sprake is van verantwoorde kinderopvang, op welke manier wordt dit dan beschreven in het inspectierapport? Bij de beschrijving in het pedagogisch beleidsplan of de uitvoering dus de pedagogische praktijk. En nog een overkoepelende vraag: Voorheen moest bijvoorbeeld beschreven worden âwanneer wel en wanneer nietâ werd afgeweken van de BKR. Op die manier was de houder altijd verplicht íets op te nemen in het beleid. Omdat er nu âindien van toepassingâ staat (bij beide items), lijkt het erop dat de houder het alleen nog dient te beschrijven als de houder gebruik maakt van de uitzondering. Klopt dat?
>>
>>
>>
>>
>>
>>
>>
>>
>>Met vriendelijke groet,
>>
>>
>>
>>
>>
>>Nergiz Söner
>>
>>
>>Coördinerend Toezichthouder Kwaliteit & Communicatie
>>
>>
>>Toezicht en Handhaving Inspectie Kinderopvang
>>
>>
>>
>>
>>
>>06 – 10 24 53 99
>>
>>
>>n.soner@utrecht.nl (mailto:n.soner@utrecht.nl)
>>
>>
>>www.utrecht.nl (http://www.utrecht.nl/)
>>
>>
>>
>>Gemeente Utrecht
>>
>>
>>Volksgezondheid
>>
>>
>>Stadsplateau 1
>>
>>
>>maandag t/m donderdag
>>
>>
>>
>>
>>
>>Postbus 16200
>>
>>
>>3500 CE Utrecht
>>
>>
>>
>>
>>
>>
>> (https://www.facebook.com/GemeenteUtrecht) (https://twitter.com/gemeenteutrecht) (https://www.linkedin.com/company/gemeente-utrecht) (https://www.instagram.com/gemeenteutrecht/)
>>
>>
>>
>>
>>
>>
>>
>>
>>[img:Standaard] (https://www.utrecht.nl/)
>>
>>
>>
>>
>>
>>
>>
>>
>>
>>
>>
>>
>

Renate

10-04-202312:05 pm