Dank je Fred.
Het klopt inderdaad dat ik het verkeerde mailadres gebruikt had. Pauline heeft mij er op gewezen en heb het aangepast in mijn contactenlijst.
Maandag heb ik om 13:33uur een herinnering gestuurd naar het juiste emailadres. Misschien dat je deze vraag daar uit kunt verwijderen omdat jij deze al beantwoord hebt?
Heel erg bedankt voor je reactie. Dit bevestigd wel mijn idee. Inderdaad is er een verschil in vooraf en achteraf kenbaar maken. Dit is een mooie, duidelijke toevoeging, dank! Ben hier heel erg mee geholpen.
Met vriendelijke groet,
Linda Schuurman
Inspecteur kinderopvang
T 075 6519576
M 06 22945769
E lschuurman@ggdzw.nl
Team Toezicht
Sector Strategie en Ontwikkeling
GGD Zaanstreek- Waterland
T 075-6518333
E inspectie@ggdzw.nl
W www.ggdzw.nl
[logo ggd]
Van: Helpdesk Kinderopvang
Verzonden: woensdag 7 december 2022 15:42
Aan: Linda Schuurman
Onderwerp: (Referentienummer:164408) FW: Alternatieve ouderraadpleging gastouderbureaus- wijziging van deprijs van gastouderopvang
Hoi Linda,
Je vraag is verkeerd terecht gekomen. Het adres is niet helpdesk@… maar helpdeskkinderopvang@ggdghor.nl . Mijn reactie staat in rood.
Vraag 1: geldt die wijziging van de prijs van gastouderopvang ook voor de verhoging van bureaukosten van het GOB (ik dacht van wel maar begin nu te twijfelen)?
De prijs van de gastouderopvang is de totale prijs die voor opvang wordt betaald.
Vraag 2: ik krijg veel weerstand wanneer ik het hierover heb met de houders, dat ouders om advies gevraagd moet worden bij verhoging van de prijzen. Dan is het vaak; als de ouder het er niet mee eens is gaan ze maar naar een ander. En: hoe moet zo’n adviesaanvraag er dan uit zien?
Dat een ouder als die ergens niet mee eens naar een ander kan gaan geldt voor een heleboel zaken; denk aan klachten , gebrek aan kwaliteit, etc. Het feit dat de houder weerstand heeft ontslaat hem niet van de plicht om ouders advies te vragen , óók over de wijziging van de prijs (prijsverhoging) van de opvang.
Gobs delen de verhoging van bureaukosten/ gastouderopvang nu mede aan de ouders; ‘indien er vragen of opmerkingen zijn kunt u contact opnemen’. Dit zien mijn collega’s en ik niet als een adviesaanvraag maar meer dat de beslissing er al is en ouders daar vragen over kunnen stellen. Advies vragen is (volgens mij) het idee delen wat nog niet vast staat waar ouders nog enigszins invloed op kunnen uitoefenen. (Wel heeft een gob een reactie gehad op de verhoging van de bureaukosten en zij hebben een onderbouwd antwoord gegeven waardoor de vraagouder het snapte- dit lijkt dan wel weer op dat ze het juist doen). Anderzijds: in het item staat: , betrekt de houder van een gastouderbureau de ouders aantoonbaar voldoende op een andere wijze bij…
Aangeven dat achteraf contact opgenomen kan worden is zeker geen in de gelegenheid stellen advies te geven over een voorgenomen besluit
Oudercommissie kinderopvang | Kinderopvang | Rijksoverheid.nl
Vraag 3: Het mededelen van verhoging zoals hierboven benoemd; is dit ‘voldoende betrekken bij’ of niet? (Afkeuren of niet?)
De houder moet gewoon de wet volledig naleven (en ook rekening moeten houden dat ten behoeve van de ouders regels zijn ingebouwd) Meedelen is niet hetzelfde als vooraf advies geven op een voornemen. Dat geldt ook voor alternatieve ouderraadpleging.
Vraag 4: Het voorbeeld van het GOB die daarna de vraagouder onderbouwd antwoord gaf; is dit item dan ok of afkeuren (ook zij hebben in 1e instantie dus prijzen medegedeeld).
Zie hierboven
Vraag 5: Hoe zou een adviesaanvraag er dan uit moeten zien? (Ik verwijs gobs naar de website van Boink, naar een brochure, maar ik moet het volgend jaar dan wel weer toetsen, dus wat zou ik moeten zien mbt verhoging prijzen?)
Ik vind dit dus een hele lastige want ik snap de houders ook wel…
Ik snap de houder ook wel , maar ik snap de ouder ook wel. En die zijn allebei belangrijk hierin. De ouder is afhankelijk van het aanbod. En overstappen is niet zo eenvoudig als het lijkt. Het is daarbij ene adviesrecht, dus inderdaad kan een ouder na adviesrecht, besluiten om op te stappen.
Ik hoop dat je hiermee verder kan bij de beoordeling.
Met vriendelijke groet,
Fred van der Wal
Helpdesk kinderopvang
[cid:image001.png@01D90A53.3E696C40]
Telefoon: 030 – 252 50 60
Email: helpdeskkinderopvang@ggdghor.nl
Twitter : @GGDGHORNL en @Toezicht_kov
Van: Secretariaat Kinderopvang >
Datum: 28/11/2022 16:18
Aan: Helpdesk Kinderopvang >
Onderwerp: FW: Alternatieve ouderraadpleging gastouderbureaus- wijziging van deprijs van gastouderopvang
Van: GGD Kennisnet Helpdesk >
Verzonden: maandag 28 november 2022 12:12
Aan: Secretariaat Kinderopvang >
Onderwerp: FW: Alternatieve ouderraadpleging gastouderbureaus- wijziging van de prijs van gastouderopvang
Hi Simone,
Kun je onderstaande vraag (van vorige week) naar de juiste collega doorzetten?
De helpdesk-mailbox wordt nu minder gebruikt (alles rondom toegang kennisnet wordt doorgelust naar de servicedesk) en dus kijk ik zelf ook minder vaak in deze mailbox.
Wellicht handig dit bij het antwoord ook kenbaar te maken..
Alvast bedankt
Grt Thea
Van: Linda Schuurman >
Verzonden: maandag 21 november 2022 11:18
Aan: GGD Kennisnet Helpdesk >
Onderwerp: Alternatieve ouderraadpleging gastouderbureaus- wijziging van de prijs van gastouderopvang
U ontvangt niet vaak e-mail van lschuurman@ggdzw.nl. Meer informatie over waarom dit belangrijk is
Goedemorgen,
Mijn vraag gaat over alternatieve ouderraadpleging voor gastouderbureaus.
Het gastouderbureau heeft minder dan 50 aangesloten gastouders en voldoet aan de inspanningsverplichting een OC te vormen.
Zij mogen dus doen aan alternatieve ouderraadpleging. In het item staat:
9
Als er conform artikel 1.58 tweede lid geen oudercommissie is ingesteld, betrekt de houder van een gastouderbureau de ouders aantoonbaar voldoende op een andere wijze bij:
– de wijze waarop uitvoering wordt gegeven aan artikel 1.56, eerste lid;
– het beleid dat wordt gevoerd inzake het door de gastouder te voeren pedagogisch beleid;
– voedingsaangelegenheden van algemene aard;
– het algemene beleid op het gebied van opvoeding, veiligheid of gezondheid;
– openingstijden;
– de vaststelling of wijziging van een regeling inzake de behandeling van klachten;
– wijziging van de prijs van gastouderopvang.
Ook blijft de houder ouders de gelegenheid bieden om deel te nemen aan een oudercommissie.
Vraag 1: geldt die wijziging van de prijs van gastouderopvang ook voor de verhoging van bureaukosten van het GOB (ik dacht van wel maar begin nu te twijfelen)?
Vraag 2: ik krijg veel weerstand wanneer ik het hierover heb met de houders, dat ouders om advies gevraagd moet worden bij verhoging van de prijzen. Dan is het vaak; als de ouder het er niet mee eens is gaan ze maar naar een ander. En: hoe moet zo’n adviesaanvraag er dan uit zien?
Gobs delen de verhoging van bureaukosten/ gastouderopvang nu mede aan de ouders; ‘indien er vragen of opmerkingen zijn kunt u contact opnemen’. Dit zien mijn collega’s en ik niet als een adviesaanvraag maar meer dat de beslissing er al is en ouders daar vragen over kunnen stellen. Advies vragen is (volgens mij) het idee delen wat nog niet vast staat waar ouders nog enigszins invloed op kunnen uitoefenen. (Wel heeft een gob een reactie gehad op de verhoging van de bureaukosten en zij hebben een onderbouwd antwoord gegeven waardoor de vraagouder het snapte- dit lijkt dan wel weer op dat ze het juist doen). Anderzijds: in het item staat: , betrekt de houder van een gastouderbureau de ouders aantoonbaar voldoende op een andere wijze bij…
Vraag 3: Het mededelen van verhoging zoals hierboven benoemd; is dit ‘voldoende betrekken bij’ of niet? (Afkeuren of niet?)
Vraag 4: Het voorbeeld van het GOB die daarna de vraagouder onderbouwd antwoord gaf; is dit item dan ok of afkeuren (ook zij hebben in 1e instantie dus prijzen medegedeeld).
Vraag 5: Hoe zou een adviesaanvraag er dan uit moeten zien? (Ik verwijs gobs naar de website van Boink, naar een brochure, maar ik moet het volgend jaar dan wel weer toetsen, dus wat zou ik moeten zien mbt verhoging prijzen?)
Ik vind dit dus een hele lastige want ik snap de houders ook wel…
Met vriendelijke groet,
Linda Schuurman
Inspecteur kinderopvang
T 075 6519576
M 06 22945769
E lschuurman@ggdzw.nl
Team Toezicht
Sector Strategie en Ontwikkeling
GGD Zaanstreek- Waterland
T 075-6518333
E inspectie@ggdzw.nl
W www.ggdzw.nl
[logo ggd]
——— DISCLAIMER ——— Aan deze e-mail kunnen geen rechten worden ontleend. De GGD Zaanstreek-Waterland sluit iedere aansprakelijkheid uit die voortvloeit uit de elektronische verzending van dit bericht. De inhoud van dit e-mailbericht (en de bijlagen) is uitsluitend bestemd voor de geadresseerde(n). Mocht u dit bericht bij vergissing ontvangen hebben dan wordt u verzocht de afzender hierover te informeren en het bericht te verwijderen. Indien u niet de geadresseerde bent noch een geautoriseerde medewerker die kennis mag nemen van berichten voor de geadresseerde, mag u het bericht niet openbaar maken of op enige wijze verspreiden of vermenigvuldigen. De GGD Zaanstreek-Waterland is geregistreerd onder KvK-nr. 34370893 ——— DISCLAIMER ———
——— DISCLAIMER ——— Aan deze e-mail kunnen geen rechten worden ontleend. De GGD Zaanstreek-Waterland sluit iedere aansprakelijkheid uit die voortvloeit uit de elektronische verzending van dit bericht. De inhoud van dit e-mailbericht (en de bijlagen) is uitsluitend bestemd voor de geadresseerde(n). Mocht u dit bericht bij vergissing ontvangen hebben dan wordt u verzocht de afzender hierover te informeren en het bericht te verwijderen. Indien u niet de geadresseerde bent noch een geautoriseerde medewerker die kennis mag nemen van berichten voor de geadresseerde, mag u het bericht niet openbaar maken of op enige wijze verspreiden of vermenigvuldigen. De GGD Zaanstreek-Waterland is geregistreerd onder KvK-nr. 34370893 ——— DISCLAIMER ———