Dit staat op Kennisnet:
Hoe controleer ik of het jaarverslag klachten vereist is?
Laatste wijziging 2021-12-21Geef hier uw waardering op –
Vraag
Hoe controleer ik of het jaarverslag klachten vereist is?
Antwoord
Houders hoeven geen jaarverslag op te stellen (en dit voor 1 juli aan de toezichthouder te zenden en gelijktijdig op passende wijze onder de aandacht van de ouders te brengen) als er geen klachten zijn geweest in het afgelopen kalenderjaar. Maar hoe kan ik dat controleren?
Of er klachten bij de houder zijn ingediend, controleer je aan de hand van de aanwezigheid van een jaarverslag klachten over het afgelopen kalenderjaar, en de vraag aan de houder of er klachten zijn ingediend in dat jaar. Als er geen jaarverslag is dan kan je de houder laten verklaren dat er geen schriftelijke klacht bij de houder is ingediend, er geen klacht bij het klachtenloket of geen geschil bij de geschillencommissie is ingediend. De verklaring neem je op in het rapport.
Nb. Het jaarverslag hoeft pas uiterlijk 31 mei van het lopende jaar gereed te zijn.
Naast de verklaring van de houder, kan je voor het toezicht ook afgaan op eventuele signalen. Bijvoorbeeld op grond van eerder onderzoek of op grond van een signaal, zoals een ouder die wel een klacht heeft ingediend en in het rapport leest dat de houder verklaart dat er geen sprake is geweest van een klacht.
Maar kun je ergens inzien of er klachten geweest (extern) zijn, of is het enig haalbare een verklaring van de houder dat er geen klachten waren.
Graag jullie reactie.