controle jaarverslag klachten

Gesloten

Dit staat op Kennisnet:
Hoe controleer ik of het jaarverslag klachten vereist is?
Laatste wijziging 2021-12-21Geef hier uw waardering op –
Vraag

Hoe controleer ik of het jaarverslag klachten vereist is?

Antwoord

Houders hoeven geen jaarverslag op te stellen (en dit voor 1 juli aan de toezichthouder te zenden en gelijktijdig op passende wijze onder de aandacht van de ouders te brengen) als er geen klachten zijn geweest in het afgelopen kalenderjaar. Maar hoe kan ik dat controleren?

Of er klachten bij de houder zijn ingediend, controleer je aan de hand van de aanwezigheid van een jaarverslag klachten over het afgelopen kalenderjaar, en de vraag aan de houder of er klachten zijn ingediend in dat jaar. Als er geen jaarverslag is dan kan je de houder laten verklaren dat er geen schriftelijke klacht bij de houder is ingediend, er geen klacht bij het klachtenloket of geen geschil bij de geschillencommissie is ingediend. De verklaring neem je op in het rapport.
Nb. Het jaarverslag hoeft pas uiterlijk 31 mei van het lopende jaar gereed te zijn.

Naast de verklaring van de houder, kan je voor het toezicht ook afgaan op eventuele signalen. Bijvoorbeeld op grond van eerder onderzoek of op grond van een signaal, zoals een ouder die wel een klacht heeft ingediend en in het rapport leest dat de houder verklaart dat er geen sprake is geweest van een klacht.

Maar kun je ergens inzien of er klachten geweest (extern) zijn, of is het enig haalbare een verklaring van de houder dat er geen klachten waren.

Graag jullie reactie.

Antwoorden

Fred

03-07-202312:49 pm

Hoi Femia,

Helaas geeft de klachtencommissie geen gedetailleerd overzicht van de behandelde casussen met naam en toenaam. Antwoord is dus nee. Vandaar mijn opmerking scherp te zijn op de notering waarmee je ouders ’trickert’ eventueel te reageren als er wel sprake is van een klacht maar de houder verklaart dat er geen klachten zijn geweest.

Ik heb de FAQ aangevuld.

Met vriendelijke groet,

Fred van der Wal

Helpdesk kinderopvang

Telefoon: 06 81343845

Email: helpdeskkinderopvang@ggdghor.nl (http://helpdeskkinderopvang@ggdghor.nl)

Twitter : @GGDGHORNL (https://twitter.com/GGDGHORNL)

> Van: Femia Wijnands
>Datum: 2023-03-06 15:34:07
>Onderwerp: controle jaarverslag klachten
> Dit staat op Kennisnet:
>Hoe controleer ik of het jaarverslag klachten vereist is?
>Laatste wijziging 2021-12-21Geef hier uw waardering op –
>Vraag
>
>Hoe controleer ik of het jaarverslag klachten vereist is?
>
>
>Antwoord
>
>Houders hoeven geen jaarverslag op te stellen (en dit voor 1 juli aan de toezichthouder te zenden en gelijktijdig op passende wijze onder de aandacht van de ouders te brengen) als er geen klachten zijn geweest in het afgelopen kalenderjaar. Maar hoe kan ik dat controleren?
>
>Of er klachten bij de houder zijn ingediend, controleer je aan de hand van de aanwezigheid van een jaarverslag klachten over het afgelopen kalenderjaar, en de vraag aan de houder of er klachten zijn ingediend in dat jaar. Als er geen jaarverslag is dan kan je de houder laten verklaren dat er geen schriftelijke klacht bij de houder is ingediend, er geen klacht bij het klachtenloket of geen geschil bij de geschillencommissie is ingediend. De verklaring neem je op in het rapport.
>Nb. Het jaarverslag hoeft pas uiterlijk 31 mei van het lopende jaar gereed te zijn.
>
>Naast de verklaring van de houder, kan je voor het toezicht ook afgaan op eventuele signalen. Bijvoorbeeld op grond van eerder onderzoek of op grond van een signaal, zoals een ouder die wel een klacht heeft ingediend en in het rapport leest dat de houder verklaart dat er geen sprake is geweest van een klacht.
>
>Maar kun je ergens inzien of er klachten geweest (extern) zijn, of is het enig haalbare een verklaring van de houder dat er geen klachten waren.
>
>Graag jullie reactie.

Fred

03-07-202312:56 pm

Fred

03-07-20231:35 pm

Aanvullende ter info

Uitspraken van De Geschillencommissie worden geanonimiseerd op de website gepubliceerd bij âEerdere uitsprakenâ. Hierdoor kunnen partijen zoeken naar vergelijkbare zaken en vanuit eerdere uitspraken zien hoe de commissie in een zaak heeft besloten. Echter is de zaak niet naar partijen terug te herleiden. Meer algemeen kan het signaal terugkomen in het jaarverslag klachten van de Geschillencommissie.

Sinds mei (2019) staat er geen bedrijvenregister meer online op de site van de Geschillencommissie, om technische reden en uit kostenoverweging, waardoor online niet meer inzichtelijk is of een houder is aangesloten. Dit online register bevatte ook geen informatie over sinds wanneer een houder is aangesloten.

Jaarlijks ontvangt De Geschillencommissie een overzicht van DUO met houders die zijn ingeschreven in het LRK met daarbij het aantal geregistreerde kindplaatsen op 1 oktober van het lopende jaar. Dit om de hoogte van de jaarlijkse bijdrage voor het volgende kalenderjaar te kunnen bepalen.

Toezicht vanuit de Wko:

Of een houder aangesloten is zal door de toezichthouder kinderopvang geverifieerd kunnen worden met een bevestiging van aansluiting. Indien de houder nadien weer is uitgeschreven is dat niet traceerbaar omdat de Geschillencommissie geen register van inschrijving bijhoudt. Wel kan de toezichthouder bij De Geschillencommissie verifiëren of de houder (nog steeds) is aangesloten. Dit kan via nummer 070 â 3105 371 of per e-mail via registrant@degeschillencommissie.nl (mailto:registrant@degeschillencommissie.nl). De houder moet wettelijk zijn aangesloten. Als dat niet zo is, is dat een overtreding van Wet kinderopvang 1.57 lid 1.

Of er een klacht heeft gespeeld bij De geschillencommissie kan o.m. blijken omdat er geen klachtenvrijbrief kan worden getoond. In dat geval is het mogelijk, zelfs waarschijnlijk, dat er een klacht heeft gespeeld bij De Geschillencommissie. De toezichthouder kan aantal en de inhoud van de klacht(en) (aantal en aard) behandeld bij De Geschillencommissie verifieerden in het jaarverslag van klachten van de houder dat per 1 juni aan de toezichthouder moet zijn gestuurd. Het jaarverslag wordt ook voor 1 juni op passende wijze onder de aandacht van de ouders gebracht. Naast klachten behandeld bij De Geschillencommissie kunnen daarin aantal een aard van niet bij de Geschillencommissie ingediende klachten aan de orde komen.

Met vriendelijke groet,

Fred van der Wal

Helpdesk kinderopvang

Telefoon: 06 81343845

Email: helpdeskkinderopvang@ggdghor.nl (http://helpdeskkinderopvang@ggdghor.nl)

Twitter : @GGDGHORNL (https://twitter.com/GGDGHORNL)

> Van: Fred
>Datum: 2023-03-07 12:49:49
>Aan: “Femia Wijnands”
>Onderwerp: controle jaarverslag klachten
> Hoi Femia,
>
>Helaas geeft de klachtencommissie geen gedetailleerd overzicht van de behandelde casussen met naam en toenaam. Antwoord is dus nee. Vandaar mijn opmerking scherp te zijn op de notering waarmee je ouders ’trickert’ eventueel te reageren als er wel sprake is van een klacht maar de houder verklaart dat er geen klachten zijn geweest.
>
>Ik heb de FAQ aangevuld.
>
>
>
>Met vriendelijke groet,
>
>Fred van der Wal
>
>
>Helpdesk kinderopvang
>
>
>
>
>Telefoon: 06 81343845
>
>Email: helpdeskkinderopvang@ggdghor.nl (http://helpdeskkinderopvang@ggdghor.nl)
>
>
>
>Twitter : @GGDGHORNL (https://twitter.com/GGDGHORNL)
>
>
>
>
>
>>> Van: Femia Wijnands
>>Datum: 2023-03-06 15:34:07
>>Onderwerp: controle jaarverslag klachten
>> Dit staat op Kennisnet:
>>Hoe controleer ik of het jaarverslag klachten vereist is?
>>Laatste wijziging 2021-12-21Geef hier uw waardering op –
>>Vraag
>>
>>Hoe controleer ik of het jaarverslag klachten vereist is?
>>
>>
>>Antwoord
>>
>>Houders hoeven geen jaarverslag op te stellen (en dit voor 1 juli aan de toezichthouder te zenden en gelijktijdig op passende wijze onder de aandacht van de ouders te brengen) als er geen klachten zijn geweest in het afgelopen kalenderjaar. Maar hoe kan ik dat controleren?
>>
>>Of er klachten bij de houder zijn ingediend, controleer je aan de hand van de aanwezigheid van een jaarverslag klachten over het afgelopen kalenderjaar, en de vraag aan de houder of er klachten zijn ingediend in dat jaar. Als er geen jaarverslag is dan kan je de houder laten verklaren dat er geen schriftelijke klacht bij de houder is ingediend, er geen klacht bij het klachtenloket of geen geschil bij de geschillencommissie is ingediend. De verklaring neem je op in het rapport.
>>Nb. Het jaarverslag hoeft pas uiterlijk 31 mei van het lopende jaar gereed te zijn.
>>
>>Naast de verklaring van de houder, kan je voor het toezicht ook afgaan op eventuele signalen. Bijvoorbeeld op grond van eerder onderzoek of op grond van een signaal, zoals een ouder die wel een klacht heeft ingediend en in het rapport leest dat de houder verklaart dat er geen sprake is geweest van een klacht.
>>
>>Maar kun je ergens inzien of er klachten geweest (extern) zijn, of is het enig haalbare een verklaring van de houder dat er geen klachten waren.
>>
>>Graag jullie reactie.
>

NPS script

03-07-20231:58 pm

NPS script

03-07-20231:02 pm

Femia Wijnands

03-07-20231:22 pm

Dank je wel, ik zie alleen niet wat je aangevuld hebt.

Met vriendelijke groet,

Femia Wijnands
Toezichthouder Kinderopvang

Werkdagen even weken: maandag tot en met vrijdag;
Werkdagen oneven weken: maandag tot en met donderdag.
Mobiel telefoonnummer: 06 34987177

[GGD Logo]
GGD Gelderland-Zuid
Postbus 1120 | 6501 BC Nijmegen
T (088) 144 71 44
www.ggdgelderlandzuid.nl

Van: helpdeskkinderopvang@ggdghor.nl
Verzonden: dinsdag 7 maart 2023 12:50
Aan: Femia Wijnands
Onderwerp: (Referentienummer:164673) controle jaarverslag klachten

Hoi Femia,

Helaas geeft de klachtencommissie geen gedetailleerd overzicht van de behandelde casussen met naam en toenaam. Antwoord is dus nee. Vandaar mijn opmerking scherp te zijn op de notering waarmee je ouders ’trickert’ eventueel te reageren als er wel sprake is van een klacht maar de houder verklaart dat er geen klachten zijn geweest.

Ik heb de FAQ aangevuld.

Met vriendelijke groet,
Fred van der Wal

Helpdesk kinderopvang
[cid:image002.png@01D950FA.6A2165C0]

Telefoon: 06 81343845

Email: helpdeskkinderopvang@ggdghor.nl

Twitter : @GGDGHORNL

Van: Femia Wijnands
Datum: 2023-03-06 15:34:07
Onderwerp: controle jaarverslag klachten

Dit staat op Kennisnet:
Hoe controleer ik of het jaarverslag klachten vereist is?
Laatste wijziging 2021-12-21Geef hier uw waardering op –
Vraag

Hoe controleer ik of het jaarverslag klachten vereist is?

Antwoord

Houders hoeven geen jaarverslag op te stellen (en dit voor 1 juli aan de toezichthouder te zenden en gelijktijdig op passende wijze onder de aandacht van de ouders te brengen) als er geen klachten zijn geweest in het afgelopen kalenderjaar. Maar hoe kan ik dat controleren?

Of er klachten bij de houder zijn ingediend, controleer je aan de hand van de aanwezigheid van een jaarverslag klachten over het afgelopen kalenderjaar, en de vraag aan de houder of er klachten zijn ingediend in dat jaar. Als er geen jaarverslag is dan kan je de houder laten verklaren dat er geen schriftelijke klacht bij de houder is ingediend, er geen klacht bij het klachtenloket of geen geschil bij de geschillencommissie is ingediend. De verklaring neem je op in het rapport.
Nb. Het jaarverslag hoeft pas uiterlijk 31 mei van het lopende jaar gereed te zijn.

Naast de verklaring van de houder, kan je voor het toezicht ook afgaan op eventuele signalen. Bijvoorbeeld op grond van eerder onderzoek of op grond van een signaal, zoals een ouder die wel een klacht heeft ingediend en in het rapport leest dat de houder verklaart dat er geen sprake is geweest van een klacht.

Maar kun je ergens inzien of er klachten geweest (extern) zijn, of is het enig haalbare een verklaring van de houder dat er geen klachten waren.

Graag jullie reactie.

Fred

03-09-20235:52 pm

Hoi Femia,

Dat is nu geregeld.

Fred v.d. Wal

Met vriendelijke groet,

Fred van der Wal

Helpdesk kinderopvang

Telefoon: 06 81343845

Email: helpdeskkinderopvang@ggdghor.nl (http://helpdeskkinderopvang@ggdghor.nl)

Twitter : @GGDGHORNL (https://twitter.com/GGDGHORNL)

> Van: Femia Wijnands
>Datum: 07/03/2023 13:43
>Aan: “helpdeskkinderopvang@ggdghor.nl”
>Onderwerp: RE: (Referentienummer:164673) controle jaarverslag klachten
> Dank je wel, ik zie alleen niet wat je aangevuld hebt.
>
>
>
>Met vriendelijke groet,
>
>
>
>Femia Wijnands
>
>Toezichthouder Kinderopvang
>
>
>
>Werkdagen even weken: maandag tot en met vrijdag;
>
>Werkdagen oneven weken: maandag tot en met donderdag.
>
>Mobiel telefoonnummer: 06 34987177
>
>
>
>
>
>
>[img:GGD Logo]
>GGD Gelderland-Zuid
>
>
>Postbus 1120 | 6501 BC Nijmegen
>
>
>T (088) 144 71 44
>
>
>www.ggdgelderlandzuid.nl (http://www.ggdgelderlandzuid.nl/)
>
>
>
>
>
>Van: helpdeskkinderopvang@ggdghor.nl
>Verzonden: dinsdag 7 maart 2023 12:50
>Aan: Femia Wijnands
>Onderwerp: (Referentienummer:164673) controle jaarverslag klachten
>
>
>
>Hoi Femia,
>
>Helaas geeft de klachtencommissie geen gedetailleerd overzicht van de behandelde casussen met naam en toenaam. Antwoord is dus nee. Vandaar mijn opmerking scherp te zijn op de notering waarmee je ouders ’trickert’ eventueel te reageren als er wel sprake is van een klacht maar de houder verklaart dat er geen klachten zijn geweest.
>
>Ik heb de FAQ aangevuld.
>
>
>
>Met vriendelijke groet,
>
>Fred van der Wal
>
>
>Helpdesk kinderopvang
>
>
>
>
>Telefoon: 06 81343845
>
>Email: helpdeskkinderopvang@ggdghor.nl (http://helpdeskkinderopvang@ggdghor.nl)
>
>
>
>Twitter : @GGDGHORNL (https://twitter.com/GGDGHORNL)
>
>
>
>
>
>>>
>>
>>Van: Femia Wijnands
>>Datum: 2023-03-06 15:34:07
>>Onderwerp: controle jaarverslag klachten
>>
>>
>>Dit staat op Kennisnet:
>>Hoe controleer ik of het jaarverslag klachten vereist is?
>>Laatste wijziging 2021-12-21Geef hier uw waardering op –
>>Vraag
>>
>>Hoe controleer ik of het jaarverslag klachten vereist is?
>>
>>
>>Antwoord
>>
>>Houders hoeven geen jaarverslag op te stellen (en dit voor 1 juli aan de toezichthouder te zenden en gelijktijdig op passende wijze onder de aandacht van de ouders te brengen) als er geen klachten zijn geweest in het afgelopen kalenderjaar. Maar hoe kan ik dat controleren?
>>
>>Of er klachten bij de houder zijn ingediend, controleer je aan de hand van de aanwezigheid van een jaarverslag klachten over het afgelopen kalenderjaar, en de vraag aan de houder of er klachten zijn ingediend in dat jaar. Als er geen jaarverslag is dan kan je de houder laten verklaren dat er geen schriftelijke klacht bij de houder is ingediend, er geen klacht bij het klachtenloket of geen geschil bij de geschillencommissie is ingediend. De verklaring neem je op in het rapport.
>>Nb. Het jaarverslag hoeft pas uiterlijk 31 mei van het lopende jaar gereed te zijn.
>>
>>Naast de verklaring van de houder, kan je voor het toezicht ook afgaan op eventuele signalen. Bijvoorbeeld op grond van eerder onderzoek of op grond van een signaal, zoals een ouder die wel een klacht heeft ingediend en in het rapport leest dat de houder verklaart dat er geen sprake is geweest van een klacht.
>>
>>Maar kun je ergens inzien of er klachten geweest (extern) zijn, of is het enig haalbare een verklaring van de houder dat er geen klachten waren.
>>
>>Graag jullie reactie.
>>
>>
>