Beste Fred,
Bedankt voor je uitgebreide toelichting. Ik ga voor optie 1. Inmiddels is er door GGD Kennemerland op het forum gereageerd. Zij hebben het eerder ten onrechte goedgekeurd, maar eind 2021 naar CompaNanny gecommuniceerd deze berekening niet meer goed te keuren.
Wil je de uitkomst van jullie onderzoek hoe hiermee om te gaan delen op het forum? Dan is dit voor iedereen inzichtelijk.
Dankjewel!
Met vriendelijke groet,
Johanna Verboom
Toezichthouder Kinderopvang
Afdeling Algemene Gezondheidszorg (AGZ)
Werkdagen oneven weken: maandag, donderdag en vrijdag
Werkdagen even weken: maandag, dinsdag en donderdag
T 035-6926477
E j.verboom@ggdgv.nl
[handtekening-e-mail-ggd+svg]
Van: Helpdesk Kinderopvang
Verzonden: donderdag 9 maart 2023 16:56
Aan: Johanna Verboom
Onderwerp: (Referentienummer:164653) Berekening PBM op organisatieniveau bij meerdere BV’s
Hallo Johanna, Ik heb vanmiddag nogmaals overlegd met Nicole over de vraag: Compananny is niet zelfstandig als houder vermeld in het LRK. Hoe dit te beoordelen.
Op grond van de handleiding PBM (blz. 16: ‘Heeft de houder jaarlijks op 1 januari het aantal kindercentra dat hij exploiteert -per definitie kindercentrum- vastgesteld?)’ en op grond van de FAQ ‘hoe beoordeel ik wie de houder is’, is het logisch te stellen dat in geval van Compananny elk geregistreerde BV zich zelfstandig moet verantwoorden.
In de FAQ beoordelen wie de houder is staat daarnaast: ‘Vanuit de Wet kinderopvang is niet de holding verantwoordelijk, maar de onderneming die volgens het Handelsregister en in de praktijk de voorziening exploiteert.’
Dit roept, begrijpelijkerwijs, een vraagteken op omdat niet verder is uitgelegd wie de houder die verantwoordelijk voor beleid dan feitelijk is, is en de vraag wat dan te doen als toezichthouder.
In het geval van CompaNanny zitten er bijvoorbeeld nog wel drie lagen boven (CompaNanny Nederland BV, Inspiring Generations BV en Inspiring Generaions Holding BV) Welke voert uiteindelijk verantwoordelijkheid voor het beleid.
Wij moeten dat verder uitzoeken hoe hier mee om te gaan.
Voor d tussentijd adviseer ik te kiezen tussen twee mogelijke opties
* Je houdt vast aan de werkinstructie. Je zegt dat je op het niveau van de houder (BV in het LRK ) wil kunnen inzien hoe de inzet van PBM is vormgegeven. Je zegt dat je inzage wil in de inzet van de houder zoals in de Wko bepaald en in het LRK geregistreerd.
Als sprake is van meer vestigingen dan is vereist dat (inzichtelijk voor ouders, personeel, toezichthouder) schriftelijk is vastgelegd hoe de verdeling vorm wordt gegeven.
Voor een zelfstandige vestiging onder de BV is geen vastlegging vereist omdat alle vereiste uren voor die ene vestiging moeten worden gerealiseerd.
De vastlegging betreft de situatie per 1 januari, inzet PBM in relatie tot de vestigen(en) en formatieplaatsen.
of
* Zo lang de huidige werkwijze niet verder geëvalueerd is ga je akkoord met een overzicht van de gehele organisatie zoals CompaNanny die zelf presenteert (dus met 71 vestigingen).
Je mag dan op grond van de Wko 1.50 lid 1 en Beleidsregels kwaliteit 8/15 lid 3, verwachten dat (inzichtelijk voor ouders, personeel, toezichthouder) schriftelijk is vastgelegd hoe de verdeling vorm wordt gegeven. Die vastlegging moet duidelijk zijn. Ook voor de vestigingen vaar jullie GGD op toeziet. Met in het achterhoofd: ook voor de ouders en personeel van die vestiging moet het inzichtelijk zijn. Als de vastlegging geen duidelijkheid biedt, heeft het vastleggen en verdelen geen waarde.
Het moet bijvoorbeeld redelijkerwijs inzicht geven dat als alle uren coaching niet op de ene vestiging worden besteed, waar ze dan wel worden belegd. We kunnen niet tot op het uur inzicht vragen, het moet redelijkerwijs aan het doel van de regeling voldoen. Je mag er om die reden ook redelijkerwijs van uitgaan dan een fte PBM/coaching niet 52 weken 36 uur bezig is met coachen. In artikel 8/17 lid 1 wordt immers uitgegaan van het “minimaal aantal uren waarvoor de houder jaarlijks pedagogisch beleidsmedewerkers in de dagopvang inzet”.
Het is goed dat je de vraag in het Forum hebt geplaatst en erg jammer dat er tot nu toe niet op is gereageerd. Wij zijn natuurlijk ook nieuwsgierig hoor andere GGD’en hiermee omgaan bij deze organisatie. Je kan nog overwegen kort te sluiten met een andere GGD die vestigingen heeft, hoe zij daar mee omgaan.
Met vriendelijke groet,
Fred van der Wal
Helpdesk kinderopvang
[cid:image002.png@01D95345.2FED7400]
Telefoon: 06 81343845
Email: helpdeskkinderopvang@ggdghor.nl
Twitter : @GGDGHORNL
Van: Fred
Datum: 2023-03-08 15:58:04
Aan: “Johanna Verboom” >
Onderwerp: Berekening PBM op organisatieniveau bij meerdere BV’s
Sorry Johanna,
ik zie nu dat dit Compannany moet betreffen die inderdaad niet in de Excel staat (zoals je al zij) en afzonderlijke BV’s registreert terwijl zij zich op de site als 1 organisatie manifesteert. Ik overleg nog even met Nicole morgen (donderdag). Nog even geduld.
Met vriendelijke groet,
Fred van der Wal
Helpdesk kinderopvang
[cid:image002.png@01D95345.2FED7400]
Telefoon: 06 81343845
Email: helpdeskkinderopvang@ggdghor.nl
Twitter : @GGDGHORNL
Van: Fred
Datum: 2023-03-08 10:48:36
Aan: “Johanna Verboom” >
Onderwerp: Berekening PBM op organisatieniveau bij meerdere BV’s
Hoi Johanna,
Ik heb nog even overlegd met Nicole Huitink (juriste) Ze bevestigd mijn reactie. Degene die in het overzicht van houders staat (Excel toont ons de feitelijke houder). Op dat niveau kan het overzicht PBM worden vastgesteld. Vervolgens moet krachtens Besluit kwaliteit (art 8/17) inzicht worden getoond in de verdeling over kindercentra. M.a.w. indien minder uren zijn toebedeeld aan het ene KC dan moet zichtbaar zijn (voor ouders/beroepskrachten/toezichthouder) waar die uren dan wel zitten. Nb het overzicht hoeft niet actief te worden uitgedragen. Het moet schriftelijk zijn vastgelegd. Het moet vervolgens beschikbaar zijn.
Ik hoop dat dit je vraag beantwoord.
Met vriendelijke groet,
Fred van der Wal
Helpdesk kinderopvang
[cid:image002.png@01D95345.2FED7400]
Telefoon: 06 81343845
Email: helpdeskkinderopvang@ggdghor.nl
Twitter : @GGDGHORNL
Van: Johanna Verboom >
Datum: 02/03/2023 09:29
Aan: Helpdesk Kinderopvang >
Onderwerp: RE: (Referentienummer:164653) Berekening PBM op organisatieniveau bijmeerdere BV’s
Hoi Fred,
Bedankt voor je reactie zo ver. Door vakantie van de leidinggevende van de locatie heeft het rapport al wat langer gelegen. Maandag 6-3 verloopt de termijn die we hanteren voor rapporten, dus dan wil ik hem eigenlijk wel verzenden. Ik zal nog even met het team bespreken hoe zij hierin staan.
Interessant dat Nicole dit anders ziet. Wil je me dinsdag in ieder geval laten weten wat haar visie hierop is?
Met vriendelijke groet,
Johanna Verboom
Toezichthouder Kinderopvang
Afdeling Algemene Gezondheidszorg (AGZ)
Werkdagen oneven weken: maandag, donderdag en vrijdag
Werkdagen even weken: maandag, dinsdag en donderdag
T 035-6926477
E j.verboom@ggdgv.nl
[handtekening-e-mail-ggd+svg]
Van: Helpdesk Kinderopvang >
Verzonden: woensdag 1 maart 2023 20:17
Aan: Johanna Verboom >
Onderwerp: (Referentienummer:164653) Berekening PBM op organisatieniveau bij meerdere BV’s
Hoi Johanna,
ik kom nog even terug op jouw verzoek. Ik zie net dat Nicole (nu afwezig wegens vakantie) een andere vraag anders heeft beantwoord in de helpdesk. Ik probeer hier dinsdag 7/3 t schakelen met Nicole. Dus zo mogelijk graag de beantwoording even opschorten.
Met vriendelijke groet,
Fred van der Wal
Helpdesk kinderopvang
[cid:image002.png@01D95345.2FED7400]
Telefoon: 06 81343845
Email: helpdeskkinderopvang@ggdghor.nl
Twitter : @GGDGHORNL
Van: Fred
Datum: 2023-03-01 19:49:39
Aan: “Johanna Verboom” >
Onderwerp: Berekening PBM op organisatieniveau bij meerdere BV’s
Hoi Johanna,
Ik kan eigenlijk niet anders constateren dan dat de houder dit per ingeschreven onderneming (Rechtspersoon) moet kunnen aantonen. Het is mogelijk ook een interessante vraag om op het Forum te delen.
Zie daarvoor de FAQ: FAQ “hoe beoordeel ik wie de houder is” en de handleiding PBM 2021; FAQ: “Waar vind ik de Handleiding toezicht op de eisen rondom de Pedagogisch Beleidsmedewerker (PBM)?”
Gedeelte handleiding PBM 2021
Blz 16: Heeft de houder jaarlijks op 1 januari het aantal kindercentra dat hij exploiteert (per definitie kindercentrum) vastgesteld? Rapporteer hierbij zowel het aantal kindercentra dat de houder heeft gebruikt in de berekening, als ook wat jouw bevinding is in aantal kindercentra dat uit het overzicht LRK-registraties blijkt.
Gedeelte: FAQ hoe beoordeel ik wie de houder is:
Hoe beoordeel ik, in geval van een rechtspersoon, wie degene is die een onderneming feitelijk exploiteert?
Voor de vraag wie de houder is, ga je in beginsel uit van de registratie in het LRK. In de regel is het zo dat degene die een aanvraag tot exploitatie indient in het LRK wordt geregistreerd en ook feitelijk zal exploiteren.
Tijdens het onderzoek kan het voorkomen dat je in administratieve stukken, zoals bijvoorbeeld overeenkomsten, namen van BV’s of stichtingen tegenkomt die niet overeenkomen met de houder die in het LRK staat.
Om te beoordelen welke B.V. of stichting feitelijk exploiteert, kijk je door of namens welke onderneming de dagelijkse werkzaamheden worden uitgevoerd. Denk daarbij aan het versturen van facturen, het betalen van kosten en het opstellen van overeenkomsten met ouders en in het geval van een gastouderbureau het uitvoeren van de kassiersfunctie.
De onderneming die exploiteert kan de genoemde werkzaamheden zelf verrichten of de werkzaamheden uitbesteden aan een andere partij. Het gaat er dus niet om wie de werkzaamheden praktisch gezien uitvoert, maar wie daar feitelijk verantwoordelijk voor is. Het uitbesteden van werkzaamheden maakt niet dat een andere partij als houder moet worden aangemerkt.
NB:
Soms kan de onderneming weer onderdeel zijn van een grotere holding, die meerdere ondernemingen exploiteert. De holding is de moedermaatschappij . In een holding worden geld en aandelen gehouden. Het bestuur van de holding treedt op als de gezamenlijke leiding van de groep. De holding exploiteert zelf niet.
Vanuit de Wet kinderopvang is niet de holding verantwoordelijk, maar de onderneming die volgens het Handelsregister en in de praktijk de voorziening exploiteert.
Ik hoop je hiermee verder te helpen in de beoordeling.
Met vriendelijke groet,
Fred van der Wal
Helpdesk kinderopvang
[cid:image002.png@01D95345.2FED7400]
Telefoon: 06 81343845
Email: helpdeskkinderopvang@ggdghor.nl
Twitter : @GGDGHORNL
Van: Fred
Datum: 2023-02-24 15:05:09
Aan: “Johanna Verboom” >
Onderwerp: Berekening PBM op organisatieniveau bij meerdere BV’s
Ik heb door omstandigheden deze vraag niet eerder kunnen oppakken. Ik zal uiterlijk woensdag een reactie geven.
Met vriendelijke groet,
Fred van der Wal
Helpdesk kinderopvang
[cid:image002.png@01D95345.2FED7400]
Telefoon: 030 – 252 50 60
Email: helpdeskkinderopvang@ggdghor.nl
Twitter : @GGDGHORNL en @Toezicht_kov
Van: Johanna Verboom >
Datum: 23/02/2023 11:36
Aan: “helpdeskkinderopvang@ggdghor.nl” >
Onderwerp: Berekening PBM op organisatieniveau bij meerdere BV’s
Beste lezer,
Bij een onderzoek in 2022 heb ik afgekeurd dat een houder de berekening van de pedagogisch beleidsmedewerker niet juist heeft gemaakt. De organisatie bestaat uit 50 (?) BV’s/houders waar ongeveer vier locaties per BV onder vallen. Bij ons in de regio zijn het twee BV’s/houders. De berekening is vorig jaar gemaakt op de 71 locaties van de organisatie en niet op basis van de vier locaties van de losse BV’s. Nu hebben ze voor 2023 hetzelfde gedaan. Ik kan uit de excel met de voorzieningen per houder met peildatum 1 januari ook niet de 71 locaties filteren.
Andere GGD’en hebben de berekening vorig jaar goedgekeurd. Voor ons is het, door een overname, een nieuwe houder. Zijn jullie met me eens dat ik de berekening op organisatieniveau niet goed kan keuren of ga ik dan voorbij aan het idee achter deze berekening?
Met vriendelijke groet,
Johanna Verboom
Toezichthouder Kinderopvang
Afdeling Algemene Gezondheidszorg (AGZ)
Werkdagen oneven weken: maandag, donderdag en vrijdag
Werkdagen even weken: maandag, dinsdag en donderdag
T 035-6926477
E j.verboom@ggdgv.nl
[handtekening-e-mail-ggd+svg]
Dit bericht is uitsluitend bestemd voor de geadresseerde. Het bericht kan vertrouwelijke informatie bevatten. Als u dit bericht per abuis hebt ontvangen, wordt u verzocht het te vernietigen en de afzender te informeren. GGD GHOR Nederland is niet aansprakelijk voor onjuiste en onvolledige overbrenging van de inhoud van een verzonden e-mail bericht, of een te late ontvangst daarvan.