Hoi Annelies,
Jij kan zeker toezien op de inzet. Daarbij kan het nodig zijn je op de hoogte te stellen van de inhoud van een arbeidsovereenkomst. Maar veel zal ook worden onderzocht met een gesprek. Geen ontwikkelplan is per definitie ene probleem. De houder moet aan Wko !.50 en aan het bepaalde in besluit en Regeling wet kinderopvang voldoen.
In de wet en regels staat dat de houder (Wko 1.50) in ieder geval aantoonbaar aandacht besteed aan : âde voorwaarden waaronder en de mate waarin beroepskrachten in opleiding en stagiairs kunnen worden belast met de verzorgingâ. In het besluit kwaliteit (art 16 lid 7 en 8) staat daar verder over dat âbij de inzet van beroepskrachten in opleiding en stagiairs wordt rekening gehouden met de opleidingsfaseâ en dat nadere regels zijn gesteld âonder welke voorwaarden beroepskrachten in opleiding en stagiairs kunnen worden meegeteld bij de berekening van het minimaal aantal in te zetten beroepskrachten.â Die nadere regels staan in de Regeling Wko (art 9c) âDe inzet van beroepskrachten in opleiding en stagiairs, …geschiedt overeenkomstig de voorwaarden opgenomen in de meest recent aangevangen collectieve arbeidsovereenkomst Kinderopvang.â
Dus zien wij toe op arbeidscontracten ? Ja en nee. We zien niet toe op de arbeidsvoorwaarden , maar op grond van de Awb art 5.2 (Toezicht op de naleving) Een toezichthouder is bevoegd inlichtingen te vorderen (art 5:16) en (art 5.17) â bevoegd inzage te vorderen van zakelijke gegevens en bescheiden en âis bevoegd van de gegevens en bescheiden kopieën te makenâ. Alles rekening houdende met art 5:13: âEen toezichthouder maakt van zijn bevoegdheden slechts gebruik voor zover dat redelijkerwijs voor de vervulling van zijn taak nodig is.â
Inzage in de arbeidsovereenkomst kan op die grond redelijkerwijs nodig zijn. Het gaat dan niet om of aan de cao wordt voldaan gezien de rechten van de werknemer, maar of aan de Wko wordt voldaan gezien de benodigde voorwaarden die aan de inzet van een student worden gesteld.
Nu zou het kunnen dat in de praktijk het benodigde aantal uren wel gehaald wordt (dialoog) maar dat kan dus ook anders zijn. Je kijkt dan vanuit het perspectief van voldoende uren maken. Veel belangrijker zijn overige voorwaarden. Als er geen ontwikkelplan is, hoe heeft de houde dan de inzet kunne bepalen?
PMIO Eisen
Wanneer kan iemand in dienst komen als pedagogisch medewerker in ontwikkeling? En waar moet dan aan worden voldaan?
PMIO’ers betreft werknemers die (nog) niet voldoen aan de kwalificatie-eis, maar wel aan een bepaalde instroom-eis en via een traject van werken en ontwikkelen de kwalificatie-eis binnen een afzienbare tijd gaan behalen.
Er is sprake van een arbeidsovereenkomst voor minimaal 20 uur (dagopvang) of 12 uur buitenschoolse opvang per week. (Zie cao) Voor een hbo-student geldt gemiddeld 12 uur op de bso per week gerekend over een heel jaar (conform cao art 9.5 lid 3). Er gelden eisen voor instroom en eisen die gesteld worden aan het ontwikkelplan.
1. Instroomeis
1a Diploma op minimaal MBO-3 niveau
OF
1b Een havo of vwo-diploma
OF
1c Een voor de kinderopvang relevant, maar (nog) niet gelijkgesteld buitenlands diploma én relevante werkervaring.
EN
Daarnaast moet uit het ontwikkelplan blijken dat instroom als pedagogisch medewerker in ontwikkeling verantwoord is (Zie ontwikkelplan).
2. Ontwikkelplan
Binnen 2 maanden na aanvang van de arbeidsovereenkomst is voor de PMIOâer een persoonlijk ontwikkelplan opgesteld (conform cao 9.5 lid 5). Daarbij is gebruik gemaakt van de beoordeling van de praktijkbegeleider en de leidinggevende van de medewerker. De PMIOâer wordt ingezet conform een actueel persoonlijk ontwikkelplan.
In het ontwikkelplan is onder meer schriftelijk vastgelegd:
o Welk diploma de medewerker wil gaan halen.
o De uitkomst van de beoordeling door de praktijkopleider en de leidinggevende.
o De fases van het ontwikkeltraject.
o Welke activiteiten de medewerker moet doen.
o Welke hulpmiddelen en begeleiding de medewerker krijgt.
o Hoeveel uur de werkgever de medewerker formatief kan inzetten.
o Hoe de werkgever de voortgang en de ontwikkeling van de medewerker volgt, via functioneringsgesprekken.
o Er is sprake van minimaal 2 functioneringsgesprekken per jaar. NB. Omdat de formatieve inzet moet worden bepaald en vastgelegd in het ontwikkelplan is redelijkerwijs te veronderstellen dat een PMIO-er (nog) niet binnen de formatie kan worden ingezet als de inzetbaarheid nog niet is bepaald en vastgelegd in het ontwikkelplan.
Verwijzing naar wet- en regelgeving:
Artikel 9.5 cao kinderopvang (2020-2021)
Met vriendelijke groet,
Fred van der Wal
Helpdesk kinderopvang
Telefoon: 030 – 252 50 60
Email: helpdeskkinderopvang@ggdghor.nl (http://helpdeskkinderopvang@ggdghor.nl)
Twitter : @GGDGHORNL (https://twitter.com/GGDGHORNL)en @Toezicht_kov (https://twitter.com/GGDGHORNL)
> Van: Annelies Buigholt-Beuving
>Datum: 2022-12-01 16:52:04
>Onderwerp: beoordelen inzet PMIO-er
> Hallo,
>Op een BSO wordt een PMIO-er ingezet. Ze heeft een 0-uren contract. Ik moet de inzet toetsen volgens de recente CAO. Daar staat dat ze een arbeidscontract moet hebben van minimaal 12 uren op een BSO en minimaal 20 uren voor een KDV. Ik heb dit afgekeurd.
>Nu begreep ik van mijn collega dat een arbeidscontract niet onderdeel is van een inspectie. Dus daar zal ik mis zitten.
>Maar de voorwaarde zegt dat de inzet overeenkomstig de voorwaarden opgenomen in de meest recente aangevangen CAO Kinderopvang moet geschieden. Bij een 0-urencontract (en inzet volgens het rooster op 2 middagen) voldoet ze toch niet aan de minimaal 12 uren?
>
>Nu heb ik ook geen ontwikkelplan ontvangen, dus kan ik de formatieve inzetbaarheid niet toetsen, denk ik. Zit ik daarmee wel op het juiste spoor?
>
>IK zag dit in het ondersteuningsportaal staan: Een PMIO’er is de werknemer (Wko: beroepskracht in opleiding) die voldoet aan de instroomeis en die aan de hand van het ontwikkelplan werkt aan het binnen 3 jaar behalen van een diploma dat kwalificerend is voor de functie van pedagogisch medewerker.
>In de cao zijn voorwaarden opgenomen over de voorwaarden waaraan het ontwikkelplan moet voldoen, zoals het vastleggen van de mate van formatieve inzetbaarheid.
>
>Ik hoop dat jullie mij wat duidelijkheid hierin kunnen geven, want als ik mis zit, wil ik dit wel goed kunnen verantwoorden richting de houder. Het rapport is in concept al weg.