Hallo Fred,
De nummering is een verwijzing naar de indeling van het GIR dossier. In het rapport staat wel de term ‘hoofdstuk’ en staat in de oranje balk de rare titel Registratie, medewerking en naleving en maatregelen A-ziekten. Terwijl de laatste twee onderwerpen (subdomeinen) al helemaal bijna nooit gebruikt worden. (Daarom aangeduid als 0 want zo was het eerst ook toegevoegd meen ik?)
Ik zal ‘m toespitsen op onze onderzoeken.
Wij nemen het subdomein Registratie altijd mee: vw 1.1.1 bij de OVR en vw 1.1.2 én 1.1.3 bij het JO.
Wij gebruiken voor het onderscheid naast het subdomein kopje Registratie het kopje Gastouderopvang in de zin van de wet.
Het leek ons prettiger leesbaar en iets werkbaarder om de volgende indeling te maken:
Domein: Medewerking en naleving en maatregelen A-ziekten (0 in GIR dossier)
Domein: Registratie en gastouderopvang in de zin van de Wet (1 in GIR dossier)
En dan in het domein Registratie en gastouderopvang in de zin van de Wet het huidige subdomein Registratie (1.1 in GIR dossier) aanvullen met een apart subdomein Gastouderopvang in de zin van de wet (met 2 vw). De laatste titel voegen we nu zelf toe in het rapport.
Maar de aanleiding voor de vraag over opsplitsing van Registratie is dus dat wij Gastouderopvang in de zin van de wet standaard beoordelen bij een OVR en JO. Blijkbaar zijn we daar een uitzondering in.
(Het verbaast ons wel dat je aangeeft dat “de uitvraag naar ondertoezichtstelling veel weerstand oplevert bij toezichthouders”? Heb het zelf wel eens meegemaakt trouwens dat de vraag met ja beantwoord werd en gastouderopvang moest stoppen. In de specialistengroep is het volgens mijn collega geen hot item geweest. Maar goed, dat is verder dan facultatief, maakt niet uit of het 1 vw is of 2.)
Punt is vooral: door een opsplitsing heb je niet steeds die rare (oranje) “hoofdstuk” titel ‘Registratie, medewerking en naleving en maatregelen A-ziekten’
Zo staat het ook in de standaardtekst in de Inleiding: In het hoofdstuk ‘Registratie, medewerking en naleving en maatregelen A-ziekten’ beoordeelt de toezichthouder de volgende onderwerpen: bolletje Registratie en bolletje Gastouderopvang in de zin van de wet.)
Het levert voor ons gevoel op, dat onnodige rare titels uit het rapport verdwijnen. We zijn op allerlei manieren bezig om de rapporten overzichtelijker en begrijpelijker te maken. Vandaar nog een extra toelichting en een ‘pleidooi’ om het op te splitsen.
Hopelijk kan je je hierin vinden?
Lukt het niet, hebben we in ieder geval geprobeerd om er iets aan te doen.
Met vriendelijke groet,
Alexandra de Haan
T: 06-12365010
[cid:image001.png@01D931A2.FB921C60]
GGD Gelderland-Zuid
Postbus 1120 | 6501 BC Nijmegen
T (088) 144 72 97
www.ggdgelderlandzuid.nl
Van: Helpdesk Kinderopvang
Verzonden: donderdag 26 januari 2023 15:30
Aan: Alexandra de Haan
Onderwerp: (Referentienummer:164522) begrijpelijkheid hoofdstukindeling rapport VGO
Hoi Alexandra,
Het rapport bestaat uit domeinen (jij noemt dat hoofdstukken) subdomein (de blauwe balken-in feite regelgeving artikelen) en voorwaarden (in feite de lidjes onder een artikel). Wat je met paragraaf bedoeld is mij niet duidelijk ik neem aan het subdomein (de blauwe balk).
Onder domein 1 zit registratie, medewerking en naleving als items. Onder registratie is registratie en GO in de zin van de wet gegroepeerd. Deze laatste in tweeën gesplitst op nadrukkelijk verzoek omdat de uitvraag naar ondertoezichtstelling veel weerstand oplevert bij toezichthouders. Wat is daarvan het probleem?
Je gebruikt dit domein alleen als er een reden is dit te onderzoeken. Onder domein 1 staan namelijk alleen voorwaarden die je incidenteel wil toepassen. Ze vallen doorgaans niet onder het standaard onderzoek en niet onder de verplichte onderdelen uit de beleidsregel werkwijze toezichthouder. Je past ze toe als er een reden is dit te onderzoeken. Het maakt dus ook niet uit of het domein nou 0 of 1 heet. In het rapport zelf krijgt het domein geen nummer.
Het lijkt me niet raadzaam om hier zelf in te veranderen. Ik begrijp niet wat je veranderd, waar je dat veranderd en waarom je dat veranderd.
Als je wil kan je dat dan toelichten? Ik kan dat meenemen als wijzingen worden besproken.
Met vriendelijke groet,
Fred van der Wal
Helpdesk kinderopvang
[cid:image002.png@01D931A2.FB921C60]
Telefoon: 030 – 252 50 60
Email: helpdeskkinderopvang@ggdghor.nl
Twitter : @GGDGHORNL en @Toezicht_kov
Van: Pauline
Datum: 2023-01-26 14:40:57
Aan: “Alexandra de Haan” >, “Fred van der Wal” >
Onderwerp: begrijpelijkheid hoofdstukindeling rapport VGO
Dag Alexandra,
Ik moet je vraag doorzeten naar Fred, die gaat over de indeling en wijzigingen van rapporten.
Hij zal je hierover z.s.m. benaderen.
Met vriendelijke groet,
Pauline Khoury el–Verscheijden
Helpdesk kinderopvang
[cid:image002.png@01D931A2.FB921C60]
Telefoon: 030 – 252 50 60
Email: helpdeskkinderopvang@ggdghor.nl
Twitter : @GGDGHORNL en @Toezicht_kov
Van: Alexandra de Haan >
Datum: 18/01/2023 17:22
Aan: Helpdesk Kinderopvang >
Onderwerp: begrijpelijkheid hoofdstukindeling rapport VGO
Beste helpdesk,
Kan alsjeblieft de hoofdstukindeling VGO (weer) gewijzigd worden in:
0. Medewerking en naleving en maatregelen A-ziekten
1. Registratie en gastouderopvang in de zin van de Wet
En dan in hoofdstuk 1 de paragraaf Registratie aanvullen met een aparte paragraaf Gastouderopvang in de zin van de wet. De laatste paragraaf titel moeten we al jaren zelf toevoegen in het rapport.
Voor de begrijpelijkheid en minder bewerken van tekst in het rapport.
Met vriendelijke groet,
Alexandra de Haan
T: 06-12365010
[cid:image001.png@01D931A2.FB921C60]
GGD Gelderland-Zuid
Postbus 1120 | 6501 BC Nijmegen
T (088) 144 72 97
www.ggdgelderlandzuid.nl
Dit bericht is uitsluitend bestemd voor de geadresseerde. Het bericht kan vertrouwelijke informatie bevatten. Als u dit bericht per abuis hebt ontvangen, wordt u verzocht het te vernietigen en de afzender te informeren. GGD GHOR Nederland is niet aansprakelijk voor onjuiste en onvolledige overbrenging van de inhoud van een verzonden e-mail bericht, of een te late ontvangst daarvan.