Goedemiddag,
Niet echt een standaard vraag maar meer een opmerking en wellicht ter bespreking met SZW… Voor de expert-VE bij GGD-NL..
Als toezichthouder merk ik dat het toetsen van de VE/en de VE in het algemeen soms tegen mijn gevoel in gaat. Als ik onderstaand artikel lees, wordt dat gevoel beter onder woorden gebracht. Hoe staat GGD NL in onderstaande inzichten vanuit de wetenschap in relatie tot VE in de Wet kinderopvang??
Vroeg leren fnuikend voor ontwikkeling jong kind
Voor de ontwikkeling van kinderen is ongedwongen spelen van groot belang. De nadruk op vroeg leren is echter alleen maar toegenomen. En dat is funest, stellen vijf belangenorganisaties rond het jonge kind. Creatief spel is essentieel voor de fysieke, emotionele en cognitieve groei van kinderen.
Het brein van het jonge kind is als een jonge boom. Veel potentie om uit te groeien tot mooie eik met klim- en schommelplezier. De belangenorganisaties gebruiken deze metafoor om uit te leggen wat ze bedoelen.
Want wat als je de schommel te vroeg ophangt en de boomstam bezwijkt? Je gaat tegen de natuur in en maakt iets onherstelbaar kapot. Om zich optimaal te ontwikkelen is het van belang dat het jonge kind meer speelruimte krijgt. Maar hoewel de kleutertoets is afgeschaft, neemt de nadruk op vroege geletterdheid en gecijferdheid toe, aldus Gjalt Jellesma, Belangenvereniging van Ouders in de Kinderopvang; Felix Rottenberg, Brancheorganisatie Kinderopvang; Myrte van Gurp, Pedagogisch Professionals in de Kinderopvang; Marjet Winsemius, Voor Werkende Ouders en Werk- en Steungroep Kleuteronderwijs, De Kerngroep in een opinie-artikel in het AD
Aanpak werkt niet
“We rekenen kinderen af op wat ze niet kunnen in plaats van wat ze wél kunnen. Helaas laat de toenemende kansenongelijkheid zien dat de Nederlandse aanpak niet werkt. Sterker, internationale vergelijkingen laten zien dat Nederlandse kinderen steeds verder achter raken waar het gaat om hun kennis van taal en rekenen. Specialisten rondom het jonge kind zeggen: heb vertrouwen in het natuurlijke proces. Kinderen willen niet presteren, ze willen spelen.”
Spontaan spel
Je moet het spel, indien nodig, verrijken maar niet opleggen vervolgen de deskundigen. “Spontaan spel zonder doelstelling van bovenaf. Onmeetbaar én onmisbaar: creatief spel is essentieel voor de fysieke, emotionele en cognitieve groei van kinderen. Daarmee creëren we stabiele, nieuwsgierige en leergierige kinderen. Natuurlijk kun je zeggen: we kunnen toch spelenderwijs leren? Het antwoord is: nee. Speels leren is iets anders dan leren door spel.”
Wanneer een jong kind gestuurd speelt, met opgelegde, cognitieve leerdoelen, rekenen we ze af op hun prestatie. Die schommel wordt dan te vroeg opgehangen. Precies wat er gebeurt als je een 3-jarige naar zwemles brengt. Die blijft twee jaar lang stuurloos in badje 1 hangen en dat doet iets met je zelfvertrouwen. In die tijd had het kind eindeloos kunnen klimmen, klauteren, leren vallen en weer opstaan.
Kansengelijkheid
Kansengelijkheid is vaak het argument voor vroegtijdige educatie. ‘De gedachte dat vervroeging van de schoolleeftijd de kloof kan verkleinen is echter niet gebaseerd op pedagogische inzichten’ (Goorhuis-Brouwer 2016). Door kinderen al op zo’n jonge leeftijd cognitief te laten leren, komt er te veel gewicht op de jonge boomstam: het geeft (achterstands)kinderen een fundamentele onzekerheid en zorgt voor afnemende creativiteit, verminderde motorische vaardigheden en minder autonomie.
Creëer speelruimte
Er zijn daarom beleidsmakers nodig met moed. Moed om tegen de stroom in te zwemmen, moed om speelruimte aan het kind van 0-7 jaar te bieden. In het belang van de maatschappij hebben we kinderen nodig die zonder vooraf gesteld doel mogen spelen. De kinderopvang, met de expertise van duizenden pedagogisch professionals, is de plek bij uitstek om die speelruimte te bieden.
Gjalt Jellesma, Belangenvereniging van Ouders in de Kinderopvang; Felix Rottenberg, Brancheorganisatie Kinderopvang; Myrte van Gurp, Pedagogisch Professionals in de Kinderopvang; Marjet Winsemius, Voor Werkende Ouders en Werk- en Steungroep Kleuteronderwijs, De Ker
Bron: ad.nl
Met vriendelijke groet,
Femke Boon
Inspecteur Kinderopvang
Team Toezicht
Sector Strategie en Ontwikkeling
GGD Zaanstreek-Waterland
T 075-6518342
M 06-83969393
E fboon@ggdzw.nl
W www.ggdzw.nl
Werkdagen: maandag en dinsdag, woensdag en donderdag tot 12.30
[http://intranet/ufc/file2/ggdzw_intranet_sites/sevgiextra/3b7d418c7a490aeb4f3d8b9bd8559b25/pu/GGD_ZW_rgb.jpg]
Voor meer informatie over (het toezicht op) de kwaliteit van de kinderopvang kijk op: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/kinderopvang
——— DISCLAIMER ——— Aan deze e-mail kunnen geen rechten worden ontleend. De GGD Zaanstreek-Waterland sluit iedere aansprakelijkheid uit die voortvloeit uit de elektronische verzending van dit bericht. De inhoud van dit e-mailbericht (en de bijlagen) is uitsluitend bestemd voor de geadresseerde(n). Mocht u dit bericht bij vergissing ontvangen hebben dan wordt u verzocht de afzender hierover te informeren en het bericht te verwijderen. Indien u niet de geadresseerde bent noch een geautoriseerde medewerker die kennis mag nemen van berichten voor de geadresseerde, mag u het bericht niet openbaar maken of op enige wijze verspreiden of vermenigvuldigen. De GGD Zaanstreek-Waterland is geregistreerd onder KvK-nr. 34370893 ——— DISCLAIMER ———
Dit bericht is uitsluitend bestemd voor de geadresseerde. Het bericht kan vertrouwelijke informatie bevatten. Als u dit bericht per abuis hebt ontvangen, wordt u verzocht het te vernietigen en de afzender te informeren. GGD GHOR Nederland is niet aansprakelijk voor onjuiste en onvolledige overbrenging van de inhoud van een verzonden e-mail bericht, of een te late ontvangst daarvan.