Beste Isabella,
Bedankt voor je toelichting.
Begrijp ik dus goed dat ik nu item 6.1.1 ga inspecteren?
Met vriendelijke groet,
Inge Niesen – Hofs
Toezichthouder Kinderopvang
[cid:image001.gif@01D9C618.CE86B630]
Rijksstraatweg 65
7231 AC Warnsveld
Postbus 3
7200 AA Zutphen
T. 088 – 4433002
T. 088 – 443 30 00 (algemeen)
E. i.niesen@ggdnog.nl
W. www.ggdnog.nl
Werkdagen: ma – di – do
Van: Helpdesk Kinderopvang
Verzonden: donderdag 3 augustus 2023 14:36
Aan: Niesen, Inge
Onderwerp: (Referentienummer:165096) Itemselectie voor juli 2023
Beste Inge,
Het artikel waar het omgaat staat in de volgende voorwaarde:
6.1.4
De houder van een kindercentrum informeert de ouders nadrukkelijk over de tijden waarop er minder beroepskrachten worden ingezet dan vereist is op basis van het aantal aanwezige kinderen, alsmede de tijden waarop in ieder geval niet daarvan wordt afgeweken en wordt voldaan aan de inzet van het minimaal aantal beroepskrachten op grond van de beroepskracht-kindratio.
(art 1.50 lid 2 en 1.60c lid 1 Wet kinderopvang; art 12 lid 4 Besluit kwaliteit kinderopvang)
6.1.4
artikel 12 Lid 4 is inderdaad vervallen sinds 1-7-23.
Hiervoor in de plaats is nu in de regelgeving opgenomen dat de kaders en uitgangspunten die de houder hanteert bij de afwijking van de BKR moeten worden opgenomen in het pedagogisch beleidsplan. En houders zijn verplicht ouders te informeren over het beleid, waaronder het pedagogisch beleidsplan (1.54 wko).
Dat staat in de itemlijsten onder 6.1.1.
Je kunt bij het nader onderzoek dus bekijken of aan de informatieplicht uit 1.54 is voldaan (inclusief de concrete beschrijving van de kaders en uitgangspunten etc. voor het afwijken van de BKR).
Het moet zodanig zijn opgeschreven in het pedagogisch beleid dat ouders een goed beeld krijgen van de situaties waarin het kan voorkomen dat van de BKR wordt afgeweken.
Als de beschrijving in het pedagogisch beleid niet voldoende concreet is, is het bovendien een overtreding van art 12 lid 3 a besluit kwaliteit kinderopvang (item 2.1.7)
In de Nota van toelichting staat:
Op basis van artikel 1.54, eerste lid van de Wet kinderopvang heeft de houder een informatieplicht naar ouders over het te voeren beleid,
waaronder het pedagogisch beleidsplan. Voorheen had de houder een actieve informatieplicht om ouders nadrukkelijk te informeren over de
exacte tijden waarop werd voldaan aan het minimaal aantal vereiste beroepskrachten en de tijden waarop mogelijk minder beroepskrachten
werden ingezet. Met onderhavige wijziging, waarbij de personele inzet en kaders voor de inzet van minder beroepskrachten dan vereist in het
pedagogisch beleidsplan worden opgenomen, worden de uitgangspunten voor het afwijken van de BKR voor ouders inzichtelijk gemaakt. Het
opnemen van de uitgangspunten dient te voorkomen dat houders op elk moment zonder reden zouden kunnen afwijken. Deze uitgangspunten
dienen dusdanig duidelijk te zijn dat ouders en toezichthouder voldoende geïnformeerd zijn om een goed beeld krijgen van de situaties waarin het kan voorkomen dat van de BKR wordt afgeweken. Hier ziet de toezichthouder op toe.
Ik hoop je hiermee geïnformeerd te hebben.
Met vriendelijke groet,
Isabella Bolt
Helpdesk kinderopvang
[cid:image002.png@01D9C618.CE86B630]
Mobiel: 06-40961343
Email: helpdeskkinderopvang@ggdghor.nl
Twitter : @GGDGHORNL
Van: “Niesen, Inge” >
Datum: 01/08/2023 13:02
Aan: “helpdeskkinderopvang@ggdghor.nl” >
Onderwerp: Itemselectie voor juli 2023
Beste,
Op 24 november 2022 heeft er bij een BSO een jaarlijks onderzoek plaatsgevonden waar tekortkomingen uit gekomen zijn binnen het domein Ouderrecht.
Op 1 juni 2023 heeft er een nader onderzoek plaatsgevonden waaruit bleek dat bepaalde tekortkomingen bleven bestaan, waaronder de voorwaarde 6.1.4.
Nu heb ik wederom een nader onderzoek op deze voorwaarde, alleen kan ik in de huidige itemselectie voorwaarde 6.1.4 niet meer meenemen aangezien dat niet meer in de itemselectie zit.
Ik vraag mij nu dus af hoe ik dit het beste kan oplossen gezien ik de voorwaarde niet meer kan beoordelen.
Met vriendelijke groet,
Inge Niesen – Hofs
Toezichthouder Kinderopvang
[cid:image001.gif@01D9C618.CE86B630]
Rijksstraatweg 65
7231 AC Warnsveld
Postbus 3
7200 AA Zutphen
T. 088 – 4433002
T. 088 – 443 30 00 (algemeen)
E. i.niesen@ggdnog.nl
W. www.ggdnog.nl
Werkdagen: ma – di – do
Dit bericht is uitsluitend bestemd voor de geadresseerde. Het bericht kan vertrouwelijke informatie bevatten. Als u dit bericht per abuis hebt ontvangen, wordt u verzocht het te vernietigen en de afzender te informeren. GGD GHOR Nederland is niet aansprakelijk voor onjuiste en onvolledige overbrenging van de inhoud van een verzonden e-mail bericht, of een te late ontvangst daarvan.