Wie verantwoordelijk voor de risico-inventarisatie op het opvangadres

Wie is verantwoordelijk voor het opstellen van de risico inventarisatie veiligheid en gezondheid op de opvanglocatie van een gastouder?

Uit artikel 7 Besluit kwaliteit gastouderbureaus, gastouders en voorzieningen voor gastouderopvang, blijkt dat het gastouderbureau verantwoordelijk is voor het jaarlijks inventariseren van de veiligheids- en gezondheidsrisico’s bij de voorziening voor gastouderopvang en dat dit samen met de gastouder moet gebeuren.

Uit artikel 12 lid 1 Besluit kwaliteit gastouderbureaus, gastouders en voorzieningen voor gastouderopvang blijkt dat de gastouder de “samen met de bemiddelingsmedewerker opgestelde inventarisatie van de veiligheids- en gezondheidsrisico’s” in acht moet nemen. Daaraan kan niet worden voldaan indien één van de elementen uit dit lid niet wordt nageleefd, derhalve is ook aan de gastouder de norm opgelegd dat deze de risico inventarisatie samen met de bemiddelingsmedewerker moet uitvoeren.

 

In artikel 11 Regeling Kwaliteit gastouderbureaus, gastouders en voorzieningen voor gastouderopvang is bepaald dat bij elke voorziening gastouderopvang een originele, door de gastouder en bemiddelingsmedewerker ondertekende, versie van de risico-inventarisatie aanwezig is.

 

Verwijzing wetgeving

Besluit kwaliteit gastouderbureaus, gastouders en voorzieningen voor gastouderopvang

Artikel 7. Veiligheid en gezondheid

  • 1 De houder van een gastouderbureau voert een beleid dat ertoe leidt dat de veiligheid en de gezondheid van de op te vangen kinderen op het adres waar de opvang plaatsvindt door de gastouder zoveel mogelijk is gewaarborgd.
  • 2 De houder van een gastouderbureau inventariseert jaarlijks de veiligheids- en gezondheidsrisico’s die de opvang van kinderen in alle voor kinderen toegankelijke ruimtes met zich brengt. Dit gebeurt samen met de gastouder. Daartoe draagt de houder van een gastouderbureau er zorg voor dat elk adres waar opvang plaatsvindt ten minste één keer per jaar wordt bezocht door een bemiddelingsmedewerker werkzaam bij het gastouderbureau.

Artikel 12. Veiligheid en gezondheid

1 De gastouder neemt de op grond van artikel 7 gezamenlijk met de bemiddelingsmedewerker van het gastouderbureau opgestelde inventarisatie van de veiligheids- en gezondheidsrisico’s van de opvang van kinderen in acht. Op ieder adres waar opvang plaatsvindt is een op dat specifieke adres toegespitste inventarisatie beschikbaar.

 

Verwijzing wetgeving

Regeling kwaliteit gastouderbureaus, gastouders en voorzieningen voor gastouderopvang

Artikel 11. Inventarisatie van risico’s voorzieningen voor gastouderopvang

1. Bij elke voorziening voor gastouderopvang is een originele door de bemiddelingsmedewerker en de gastouder ondertekende versie van de in artikel 7, tweede lid, van het besluit bedoelde inventarisatie van de veiligheids- en gezondheidsrisico's aanwezig. Deze inventarisatie bevat in ieder geval de risico's, bedoeld in artikel 7 derde lid van het besluit. 

Nota van de wet bij artikel 11.1 Regeling

Op ieder adres waar opvang plaatsvindt, is in ieder geval een originele door de bemiddelingsmedewerker van het gastouderbureau en de gastouder ondertekende versie van de inventarisatie aanwezig, bedoeld in artikel 7 van het besluit. Deze is beschikbaar vóór de opvang begint en wordt jaarlijks opnieuw opgesteld. Deze inventarisatie is in samenwerking met een bemiddelingsmedewerker van het gastouderbureau opgesteld. Om tot een weldoordacht beleid te komen, moet de gastouder inzicht hebben in alle risico’s die zich op zijn of haar opvanglocatie kunnen voordoen en maatregelen treffen die deze risico’s afdoende beperken. Zonder dat inzicht zal een dergelijk beleid niet veel meer zijn dan een beleid, gebaseerd op incidenten, waarbij geen prioriteiten worden gesteld of planmatig wordt gewerkt aan structurele oplossingen voor gesignaleerde problemen.